8 syytä sanoa se listalla

Mitäpä jos tänään esittäisit asiasi listana?

Sosiaalinen media pyörii hyvin pitkälti lyhyiden tila- eli statuspäivitysten ympärillä. On kuitenkin olemassa ainakin yksi pidempien viestien muoto, jota suosittelen erittäin lämmöllä: listat!

Listat ovat nimittäin helposti yksi jaetuimmista sisältötyypeistä sosiaalisessa mediassa. Tottakai ne ovat tuttuja myös esimerkiksi aikakauslehdistä. Esimerkiksi juuri nyt on myynnissä Me Naiset (32/2011), jonka kannessa heti ”4 x piristävä smoothie nopeasti” ja Glorian koti (8/2011) jutulla ”24 sohvaa – ministä mittavaan”. Molemmat näistä minusta aivan hyvin laskettavissa listoiksi.

Listoilla siis tarkoitan juttuja, jotka kulkevat otsikoilla kuten ”5 tapaa, joilla sissimarkkinoija iskee”. Näiden otsikoiden alta löytyy netissä useimmiten blogipostaus, joka konkreettisesti sisältää numeroidun listan asioita.

Mikä listoista tekee hyvän jutun?

Problogger Darren Rowse kiteyttää asian parhaiten:

  1. Silmäiltävyys: nettilukijan on helpompi keskittyä ydinasioihin koko tekstin sijasta
  2. Suppeus: lista estää kirjoittajaa jorisemasta turhia
  3. Siisteys: listoilla on taipumus näyttää visuaalisesti miellyttävältä ja siten stimuloida lukemaan
  4. Kattavuus: hyvin kirjoitettuna lista voi esittää kattavastikin käsiteltävän asian avainsanojen avulla
  5. Suostuttelevuus: kun halutaan perustella jotakin nopeasti ja mittavasti, listat voivat olla hyvinkin suostuttelevaisia!
  6. Helpottaa kirjoittamista: listojen kirjoittaminen tulee monilta huomattavasti helpommin kuin täysmittaisten artikkeleiden kirjoittaminen
  7. Viraalin mahdollisuus: sosiaalisen median käyttäjät rakastavat jakaa asioita ja ideoita synnyttävät, jatkettavissa olevat listat ovat miellyttävää jaettavaa
  8. Vaikean asian esitettävyys osissa: listoilla voidaan esittää vaikeita asioita ikäänkuin askeliin purettuna, numeroitu lista tehtävistä joita pitää tehdä saavuttaakseen jotakin

Zenton blogin TOP10-kirjoitusten joukosta yli puolet on listoja, kuten suosituimmat listamme: ”5 esimerkillistä yrityssivua Facebookissa” ja ”4 asiaa jotka Facebook-sivulla tulisi olla kunnossa”.

Eikä sen listan pituuden välttämättä tarvitse otsikossa näkyä: ”Tapahtumajärjestäjän sosiaalisen median muistilista”

Mitä pitäisi siis tehdä?

  1. Kehitä listallesi aihe: ole hyödyksi lukijoillesi, pura jokin asia heille osiin
  2. Päätä montako kohtaa listallasi on: 5, 10, 20 herättävät erilaisia tunteita kuin 13, 22, 37
  3. Pidä listan kohdat samankaltaisina: yhtä suurina tai pieninä paloina infoa ja pidä tyyli samana
  4. Järjestä listasi loogisesti: vahvat ideat alkuun ja loppuun, äläkä unohda numerointia!
  5. Jaa pitkät listat osiin: jaa vaikka väliotsikoilla viiden kohdan paloiksi tai useamman artikkelin sarjaksi!
  6. Kutsu lukijat jatkamaan listaa: osallista lukijoita kehottamalla heitä kommenteissa tms. jatkamaan listaa

Parasta maaperää listoille ovat tietysti blogit, mutta jos teillä ei sellaista ole voitte käyttää aivan hyvin esimerkiksi Facebook-sivullanne Muistiinpanot-sovellusta (Notes). Tai miksei vaikka kuvatekstinä?

Twitterissä lähtisin lähestymään asiaa hashtagin kanssa ja yksittäisiä listakohtia lähettäen: ”#kannattaaostaapomppulinnakoska pomppiminen pitää virkeänä”. Näin muillakin tweettaajilla on mahdollisuus osallistua.

Väitän, että kaikilla aloilla on omat listaamisen mahdollisuutensa. Siinä missä meillä Zentossa listataan ”5 tapaa pitää huolta tykkääjistä ja seuraajista”, teillä voi olla ollenaista listata ”20 unohdettua matkakohdetta Pirkanmaalla” tai ”17 kustannustehokkainta kuntoilumuotoa”.

Kommentit on suljettu.

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Rautatienkatu 21B
FI-33100 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273