Tuntuuko joskus siltä, että Instagram ja Twitter ovat jo niin vanhoja juttuja, puhumattakaan sitten Facebookista? Eikö muka mitään uutta tapahdu palveluiden saralla?

On sitten vissiin menneet ohi livestriimaussovellukset Meerkat ja Periscope. Jep, nyt on uusia kiiltäviä juttuja sosiaalisen median työkalupakkiin tarjolla!

Jos haluat vähän erottua vaikka kilpailijastasi, niin tässä on vielä sellaista kevyttä edelläkävijyyden mahdollisuutta (ainakin tätä kirjoittaessa).

Mikä ihme on Periscope, mikä kumma on Meerkat?

Sekä Meerkat että Periscope ovat siis livestriimaussovelluksia. Mobiililaitteilla (tällä hetkellä iOS) käytettäviä palveluita, joissa voit joko lähettää suoraa videota tilanteesta jossa olet tai seurata toisten suoria lähetyksiä.

Idea on se, että valikoimasi tapahtuma videoidaan sellaisenaan. Ei editointia, vaan raakaana.

Periscopessa lähetystä klikkaamalla voi lähettää sydämiä
Periscopessa lähetystä voi paitsi kommentoida, myös tykätä.

Miten sovellukset eroavat toisistaan? Käyttöliittymät tietysti ovat aavistuksen erilaiset keskenään ja Periscopella — joka on Twitterin oma sovellus — on käytössään Twitter-integraatio. Minusta merkityksellisin ero on kuitenkin siinä, että Meerkat-lähetys on katsottavissa vain sen aikana, Periscope 24 tunnin ajan. Nämä eivät siis suoranaisesti sisältöinventaariotasi rasita olemassa olollaan.

Meerkat-lähetyksen voi ajastaa ja  näin mahdollistaa tapahtuman ennakkotilaaminen
Meerkat-lähetyksen voi tilata ennakkoon.

Koska Periscope kelpuuttaa vanhemman version käyttöjärjestelmästä, kuin Meerkat, on se hyvällä todennäköisyydellä laajemmin käytössä. Käsittääkseni Periscope antaa myös paremmin detaljeja lähetyksestäsi, kuin Meerkat.

Pääasia on kuitenkin se, mitä sisältöä livestriimaat eli lähetät suorana videolähetyksenä omille seuraajillesi.

Mitä sisältöä voi livestriimata sovelluksilla?

Minä näen tässä mahdollisuuksia niin brändeille, kuin niiden lähettiläille.

Työntekijälähettiläs voisi aivan hyvin esimerkiksi jakaa työpaikkansa arkea tai juhlaa striimininä tai vähän pönkittää omaa asiantuntijabrändiään esiintymällä livestriimissä itse. Ylempänä Periscope-kuvassa uutistenlukija teki lähetystä siitä kuinka valmistautui oikeaan tv-lähetykseen. Olen seurannut esimerkiksi lähetystä, jossa taiteilija työskentelee.

Brändilähettiläs voi livetweettaamisen sijasta livestreemata yhden näkökulman tapahtumasta, tai vaikka tuotteen unboxauksen (eli avaamisen pakkauksestaan).

Brändinä tai organisaationa ylipäätään livestriimeillä voi tietysti jakaa omia tapahtumia, mutta myös rakentaa vaikka työnantajakuvaa brändin tilin kautta kertomalla työn arjesta. Ylempänä Meerkat-kuvassa lähetystö jakaa viikottaisen mediakeskustelunsa.

Meillä Suomessa Meerkatissa on nähty markkinointitweettien perusteella esimerkiksi nyt niin kovasti trendikkäitä olohuonetenttejä:

Periscopella on välitetty seuraajille esimerkiksi aamiaisseminaari, tässä tapauksessa Tubecon-tapahtumaa enteilevää:

Vaikka livestriimaamiseen käytettävä väline onkin mobiililaite, voi molemmissa palveluissa varsinaista lähetystä seurata myös tietokoneitse.

Eli yleisösi ei välttämättä tarvitse olla sen enempää Meerkat- kuin Periscope-käyttäjiä, kunhan muistat markkinoida lähetyksesi! Ylläolevaan tapaan lähetysten jakaminen tweetteinä on suositeltavaa, kiinnittäisin myös huomiota olennaisiin hashtageihin sekä mahdollisten esiintyjien mainintoihin.

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.