Kurion Some-markkinoinnin Trendit 2015 -kokoelmassa kotimaisten asiantuntijoiden näkemyksiäkin se sanotaan:

“Vuoden 2015 termi on employee advocacy eli työntekijälähettilyys.”

Soneran somen ja digimarkkinoinnin kehityspäällikkö Susanna Lähteenmäki, jolla lie näppinsä pelissä esimerkiksi supertehokkaassa Sonerapartiossa, sanoo tuossa samassa kokoelmassa näin:

“Työntekijälähettiläiden avulla voidaan parhaimmillaan vahvistaa yritysmielikuvaa ja saada yrityksen viesti leviämään sen omien asiantuntijoiden kautta.”

Minäkin olen työntekijälähettiläs. Tämä saattaa tulla sinulle yllätyksenä, sillä olet kenties ajatellut minun olevan yrittäjä. Vaan ei, minä olen “pelkkä” asiantuntija, joka levittää Zenton sanomaa omilla sosiaalisen median tileilläni. Teen sen siksi, että minusta on kerta kaikkiaan mukavaa kun on töitä ja niitä on enemmän, kun minäkin kannan korteni kekoon.

Nyt haluan antaa yhden perustelun sille, miksi sinunkin pitäisi kiinnostua työntekijälähettiläsasiasta.

Millaisen yleisön tarjoaakaan työntekijälähettiläs?

Organisaatioiden ja työntekijälähettiläiden yhteiset yleisöt ovat vähäiset

Yksi hyvä perustelu oman työntekijälähettiläsohjelman starttaamiseen on se, että työntekijöiden ja organisaatioiden tileillä on vähäinen päällekkäisyys. Esimerkiksi Ciscoa koskevassa Twitter-analyysissä tultiin siihen tulokseen, että työntekijöillä on kymmenkertaisesti enemmän seuraajia kuin organisaatiotileillä ja tämä yleisö limittyy vain 2 % osalta.

SocialChoruksen mukaan taas esimerkiksi Dellillä työntekijöiden yleisö limittyy organisaation yleisön kanssa vain 8 % osalta.

Varsin hyvällä todennäköisyydellä ihan jokaisella työntekijälähettiläällä on mukavan kokoinen pala ihan omaa yleisöään, joka olisi mukava saada kiinni — ainakin välillä. Tästä syystä esimerkiksi ainakin kevyt sisäinen kampanjointi jakamiseen kannustamiseksi voi olla viisasta, puhumattakaan tavoitteellisen työntekijälähettiläsohjelman käynnistämisestä. Mainitsemani Dellkin antaa halukkaille työntekijöille pieninä paloina “lähettämistä”.

[sc:kysely]

Miten suuresti työntekijän ja organisaation tilit teillä limittyvät?

Kevyen katsauksen oman organisaation ja sen työntekijöiden tilien päällekkäisyyteen Twitterissä saa otettua Followerwonkin Compare-työkalulla. Followerwonkhan on tuttu väline hyvien seuraajien seulomisessa.

Kun tarkastelen omaa Twitter-tiliäni Zenton tiliä vasten opin, että tilien päällekkäisyys on 15,1 %. Korkeampi kuin Ciscon keskimääräiset tulokset, mutta ei mitenkään uhkaavan korkea luku mielestäni. Hanna Purolla ja Zentolla päällekkäisiä seuraajia on 11,5 %.

@hannatakala ja @zentoltd -twittertilien päällekkäisyys on 15,1 %

Soneran Susanna Lähteenmäellä, jonka aiemmin mainitsin, ja esimerkiksi Soneran asiakaspalvelutilillä on 2,7 % päällekkäisyys seuraajissa. Sonera Yrityksille -tilillä päällekkäisyys hieman hyppää, Susannan ja tuon tilin seuraajissa on jopa 9,3 % päällekkäisyys.

Hanna P haastatteli viime syksynä useitakin eri organisaatioiden työntekijöitä casehaastatteluissaan. Työntekijälähettilyyttä koskeneessa Paulig HUB innostaa työntekijät toimimaan lähettiläinä -artikkelissa oli mukana Pauligin Mervi Siikala. Hänellä ja Pauligin Twitter-tilillä on yhteisiä seuraajia vain 4,8 %.

Toisesta Hannan casehaastattelusta tutulla Laura Aaltosella sekä OP-ryhmän Twitter-tilillä päällekkäisyys on 1,1 % ja niin ikään haastatellun Mikko Hyppösen ja F-Securen tilit limittyvät 13,5 % edestä. Mitä tulee sitten yrittäjä Sampo Kaulaseen, hänen ja Jounin Kaupan tilit ovat 25,8 % päällekkäiset.

Otin myös satunnaisesti muita työntekijöitä ja heidän edustamiensa organisaatioita hakuun ja pienellä otannallani keskimääräinen päällekkäisyys pyöri 8 % luokassa. Siis samassa kuin Dellillä.

Kyselin myös Facebookin osalta pienellä otannalla asiaa ja tätä kirjoittaessa saamieni vastauksien perusteella päällekkäisyys työntekijän Facebook-kaverien ja heidän työpaikkansa Facebook-sivun tykkääjien välillä pyörii 6 % luokassa. Kaikissa tapauksissa kyse on suomalaisesta työntekijästä ja Suomessa toimivasta organisaatiosta.

Jos haluat antaa oman kontribuutiosi tähän, voit vaikka Twitterissä kertoa kuinka sinun ja työpaikkasi Twitter-tilit limittyvät tai kuinka päällekäiset Facebook-profiilisi ja työpaikkasi Facebook-sivu ovat.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.