Nyt Hesburgerin vanavedessä Foursquareen

Oletko jo tarkastanut löytyykö sinun toimipaikkasi Foursquaresta? Olisiko korkein aika miettiä miten asiasta otetaan hyöty irti?

Hitaasti, mutta varsin varmasti Suomikin siirtyy paikannuspalveluiden aikakaudelle. Tästä selvänä merkkinä toimikoon valtakuntamme johtavan pikaruokaravintolaketjun Hesburgerin järjestäytyminen Foursquareen.

Monikin yritys on Foursquareen päätynyt, lähinnä käyttäjien toimesta, mutta Hesburger on lunastanut paikkasivut nimiinsä ja tarjoaa sisäänkirjautumisista eli check inneistä erilaisia tarjouksia. Näin on esimerkiksi myös Zentoa lähimpänä sijaitsevassa Hesessä eli Hesburger Keskustorilla. Mitä Hesburger edellä, sitä muut perässä?

Siitä on nyt vuosi, kun kirjoitin paikkatiedon olevan halpaa ja kallisarvoista. Väitteeni pitää edelleen paikkansa.

Pienikin yritys voi määrätä – kuhan on luova

Sosiaalisessa mediassa tekniikka ei ole se ratkaisevin asia, vaan sisältö. Näin on asia Foursquaressakin.

Helpointahan on ottaa oma toimipaikka eli venue Foursquaressa haltuunsa ja tarjota sen kautta tarjouksia. Toisaalta voisit vaikka kokeilla seuraavanlaisia juttuja:

Badge-bileet

Ota mallia AJ Bombersista ja tarjoa kävijöille mahdollisuus saada kokoelmiinsa Swarm-merkki. Sen saamiseen paikalle tarvitaan 50+ ihmistä samaan aikaan.

Järjestä siis tapahtuma ja tee selväksi, että nyt kannattaa tsekata sisään! Hyvä sisältö itse tapahtumassa on olennaista, että puolensataakin ihmistä saadaan paikalle. Näen mielessäni hyväntekeväisyyttä, hyviä tarjouksia ja hauskanpitoa…

Erilaisia badgeja on epäilemättä tulossa tulevaisuudessa pilvin pimein lisää. Swarm ei ole ainoa houkute.

Tipsit eli vinkit

Jokaisen toimipaikan yhteydessä on mahdollisuus jättää vinkkejä. Miksi et oikein erikseen kehottaisi kävijöitä jättämään vinkkejä antamalla heille jotain vastalahjaksi?

Colibri Cuisine lupasi Texasissa Foursquare-vinkin jättämisestä oston yhteydessä ilmaisen churro-munkin. Pyydä vilauttamaan kännykästä jätettyä tippiä!

Toisaalta voisit myös hyödyntää parhaimmat vinkit mainostamalla niitä taas vaikka Facebook-sivullasi? Suhtaudu saamiisi vinkkeihin materiaalina.

Huolehdi myös, että kategoriat ja tagit ovat kohdallaan, sillä nekin edesauttavat badgejen keräilyä. Pelillisyys on iso osa Foursquaren viehätystä, käyttäjien aikuisuudesta huolimatta. Hyödynnä tämä viehätys! Niin AJ Bomberskin teki.

Onko Suomessa Foursquare-käyttäjiä?

On, arvioiden mukaan 50 000, ja se on koko ajan kasvava määrä. Mutta tässäkään kohdassa se määrä ei ratkaise, vaan se laatu – mitä he tekevät pyynnöstäsi?

Ei kannata turhaan miettiä paljonko Suomessa on Foursquare-käyttäjiä. Mieti ennemminkin sitä miten hyvällä tarjouksella tai muulla kikalla sinä heidät saisit liittymään ja samalla vaivihkaa jakamaan ystävilleen käyntinsä sinun tarjontasi parissa!

Suomalaisia Foursquare-badgeja eli ”arvomerkkejä” ei tietääkseni vielä ole olemassa, mutta eiköhän sekin aika koita. Lähde liikkeelle vaikka tästä. Äläkä unohda näyttää tiloissasi, että 4SQ:ssa ollaan!

Juhannuksena Suomi on hyvin pitkälti kiinni ja sisälle tsekataan lähinnä rannoille, mökeille ja festareille. Siinäkin joukossa on yksi, joka voisi hyötyä. 

PS. Postilaatikkoon napsahti juuri tuorein Markkinointi & Mainonta -lehden numero, jossa Hesburgerin Foursquareen menemisestä on tehty numero. Se on vielä tuoretta ja uutta, vink vink.

Kommentteja vanhojen sivujemme puolelta:

Ari Marjamäki: ”Kiitos jälleen mielenkiintoisesta ja ajankohtaisesta kirjoituksesta, johon tässä muutama kommentti.

Hesburger ei ole ainakaan aikaisemmin osannut toimia oikein Foursquaren etiketin mukaisesti, vaan heidän alkuperäinen tarjouksensa oli sidottu siihen, että käyttäjän piti olla myös ketjun kanta-asiakas. Nyt tarjous on onneksi vähän järkevämpi, joskaan ei vieläkään kovin innovatiivinen tai houkutteleva. Ainakin minua välineen väärinkäyttö ja asiakkaiden aliarviointi ärsyttää usein siinä määrin, että saatan jopa boikotoida ko. yritystä. Kannattaa siis olla hyvin tarkka, että noudattaa palvelun henkeä ja sääntöjä, ettei kampanja käänny itseään vastaan.

Mielestäni yksi syy miksi Foursquare ei ole Suomessa saanut vielä enempää käyttäjiä on se, että sitä ei ole lokalisoitu ja käännetty Suomen kielelle. Sama kieliongelma on monessa muussakin suositussa paikkapalvelussa (esim. Gowalla) ja myös twitterissä. Eikö kukaan ole vielä kääntämässä ja lokalisoimassa niitä Suomen kielelle?

Foursquare on alan ehdoton pioneeri ja edelläkävijä, mutta todennäköisesti paikkatarjoukset yleistyvät Suomessakin vasta sitten, jos/kun Facebook Deals tulee joskus tännekin käyttöön. Facebookin etuina näihin em. startup-palveuihin on tietysti jo valmiiksi valtava käyttäjämäärä sekä suomenkieli myös mobiililaitteiden Facebook-sovelluksissa. Onko Facbook Deals tarjousten leviämisestä laajemmin ja Suomeen olemassa vielä mitään aikatauluarviota?

Ystävällisin terveisin,

Ari Marjamäki
Mayor of Tammelantori @Foursquare ;)”

Hanna Takala: ”Tuo onkin kiinnostava asia tuo ”väärinkäyttö”, ainakin siis siinä mielessä, että esimerkiksi Twitterissä moni vakiintunut käytäntö on ollut alunperin ”väärinkäyttöä”. Olen toki samaa mieltä siitä, että 4SQ-etujen sitominen kantisetuihin on typeryyttä, mutta antaa lafkojen nyt harjoitella ja löytää ne oikeat tavat tehdä asioita. Mitä me ollaan sanomaan mitä ne oikeat tavat oikeastaan onkaan?

Mitä käännöksiin tulee, palveluissa tullaan varmasti näkemään käyttöliittymätekstit suomeksikin jossain kohdassa. Hitaasti kylläkin, kun monet palvelut teettävät käännöksen käyttäjillään niinkuin Facebook tekee. Twitterin kääntäjäksi voi esimerkiksi vihdoin ilmoittautua osoitteessa http://translate.twttr.com/welcome. Muiden palveluiden käännöksiin ilmoittautumisesta saatika aikataulusta en sitten tiedä.

Facebook Dealsin tilannetta mietin tätä blogausta kirjoittaessani ja jätin sen toistaiseksi huomiotta, koska ainakaan minun nähdäkseni itse Facebook Placeskaan ei ole oikein ottanut tässä maassa tulta. Kirjauksia kyllä näkyy, mutta ei siinä määrin, että se olisi vielä mainittavaa. Tässäkin tarvittaisiin joku iso taho hyödyntämään hommaa etunenässä, sitten kun homma todella on Suomessa toimivasti. Aikataulusta en jälleenkään mitään tiedä.”

Lauri Paavola: ”Ennemmin tai myöhemmin Suomalaiset yritykset menevät FourSquareen. Aikaisemminkin on tultu jälkijunassa eri sosiaalisiin medioihin. Nykyään myös päivittäiset diilit löytyvät FourSquaresta ja mahdollisuuksia tulee jatkuvasti lisää.

Kyllä se Hesburgerin tarjous kesän ajan kerrosateriasta on melko mukava 5,70e. ( https://foursquare.com/hesburgerfin ) Toivotaan että muutkin alkavat käyttää aktiivisesti FourSquarea.”

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Rautatienkatu 21B
FI-33100 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273