Mikä on paras aika jakaa uuden sisältösi linkki eri palveluissa tai ylipäätään julkaista sisältöä kotisivuilla?

Yllättävän useat uskovat edelleen Field of Dreamsin ehkä lainatuimpaan lauseeseen: “If you build it, he will come.” Sitä lainataan hyvin usein väärin muotoon, joka antaisi olettaa useiden saapuvan kunhan jotain on vain saatu valmiiksi. Leffassa Kevin Costner rakentaa baseballkentän, mutta useat lausuntoon uskovat rakentavat verkkopalvelun johon sitten odottavat kävijöiden vain saapuvan – aivan kuin heille ihmeenä vain ilmaantuisi tieto tuosta sivusta.

Se on ihme joka sinun täytyy itse saattaa aikaan. Joka kerta kun luot sivullesi uutta sisältöä sinun kannattaa se jakaa ystävillesi, tutuillesi, seuraajillesi. Tottakai voit sen automatisoida, Facebook Sivullekin saat syötteen avulla automaattisesti linkit vaikka RSS Graffiti -sovelluksella, jos käsin lisääminen tuntuu turhan työläältä. Mutta manuaalisesti toimimalla pääset ehkä parhaiten kiinni siihen lisäämisaikaan, sillä ei ole täysin merkityksetöntä koska sisältösi jaat.

Erilaiset yleisöt ovat valitsemiesi välineiden (Facebook, Twitter, LinkedIn jne.) äärellä erilaisiin aikoihin. Minun on mahdotonta antaa sinulle tietty aika jolloin toimia, koska en yleisöäsi tunne. Sen sijaan voin kehoittaa sinua tarkkailemaan esimerkiksi Facebookin chatin avulla milloin online olevien ystävien määrä on korkeimmillaan (huomioi, että kaikki eivät ole chatissa online vaan osa piilottelee). Muissa palveluissa pääset heikommin käsiksi siihen milloin kontaktisi linjoilla pyörivät.

  • Seuraile tilannetta viikon ajan ja esimerkiksi neljän tunnin välein: ehdottaisin ajankohtia 8, 12, 16 ja 20. Siihen mahtuu lounasaikaa, toimistoaikojen loppumista jne. Toista neljän kuukauden päästä.
  • Muodosta kävijäpiikkikohdista itsellesi suuntaa antava kalenteri, huomioi kuinka maanantaina otollinen kellonaika voi olla täysin eri kuin perjantaina (Virtuen mukaan tiistai ja keskiviikko olivat liikennöidyimmät viikonpäivät Facebookissa vuonna 2009).
  • Jos sinulla on yleisöä ympäri maailman tai bisneksesi on sen sorttinen, että se ajoittuu ilta-aikaan, ovat tarkkailtavat ajat tietysti erilaiset. Kapakkaan lähteviä kannattaa törkkiä ihan eri aikaan kuin aamiaistilaisuutta suunnittelevia tapahtumajärjestäjiä.

Huomion arvoista on myös se, että kun ihmisiä on eniten linjoilla on myös viestejä todennäköisesti enemmän virrassa. Hukkuuko viestisi silloin? Kannattaisiko se laittaa ilmoille juuri ennen otollisimman ajankohdan alkua? Odottaisitko, että linjoille ilmaantuu se joku tietty tyyppi jonka tiedät helposti jakavan sinun sisältöäsi eteenpäin? Ajattele myös sitä, että näet vain henkilökohtaisen tilisi kontaktit ja yrityksesi sivua seuraavat ovat mahdollisesti täysin erilaista jengiä – omien kontaktien tulemisten ja menemisten seuraaminen on siis vain suuntaa antavaa.

Voit toki vaikuttaa myös julkaisuajankohdillasi, siis varsinaisen artikkelin julkaisun ajankohdalla. Julkaisetko sen aamulla, jolloin siihen voi reagoida koko päivän vai valitsetko ehkä iltapäivän niinkuin minä tämän artikkelin suhteen tein. Tässä esimerkiksi Google Analyticsin arvo on erinomainen, ilmaiseksi työkaluksi.

Katso myös: Twitter Usage Statistics


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.