Resepti hyödylliseen automatisointiin palveluiden välillä

Monet sosiaalisen median palvelut voi kytkeä ristiin keskenään, jolloin toiminen yhdessä palvelussa saattaa aiheuttaa viestimistä myös toisessa palvelussa. Tällainen on esimerkiksi Foursquare-tsekkausviesti Twitterissä, joihin tarttumisesta bloggasin taannoin.

Toiminnon jakautuminen palveluiden välillä voi perustua sinun valintaasi tai voit kytkeä jaon toimimaan automaattisesti aina. Palveluihin on yleensä yhdistetty lähinnä Facebook ja Twitter, mikä saattaa rajauksena harmittaa.

Onneksi on olemassa muutamia palveluita, jotka näyttävät kieltä noille kapeille Facebook- ja Twitter-rajauksille. Tällaisia palveluita ovat esimerkiksi IFTTT eli If This Then That sekä Zapier. Harmillisesti IFTTT:n ja Zapierin kanavista ei löydy (ainakaan vielä) Google+, mutta monia monia muita kanavia löytyy kytkettäväksi toisiinsa — Zapierissa esim. monia CRM:iä kuten Salesforce!

Resepti hyödylliseen automatisointiin palveluiden välillä

Jos [tätä], niin [tuota]!

Kuvittele, että käyttäisit paikkatietoihin perustuvaa Foursquarea työssäsi tsekataksesi itsesi asiakkaiden tiloihin. Syysi sisäänkirjautumiselle on ollut tähän asti lähinnä itsellesi kertyvä tsekkaushistoria. Voisiko tsekkauksistasi olla jotain markkinoinnillista hyötyä?

IFTTT mahdollistaa esimerkiksi Foursquare-tsekkauksiesi jakamisen automaattisesti LinkedInissä. Voisit siis teoriassa tehdä kirjautumisistasi hetkellisen työnäytteen.

Sinä itse vaikutat siihen, onko automatisoimasi viestintä vastaanottajalleen kuin tuhat kiloa suorakaiteenmuotoista rakennustarviketta niskaan vai oikeasti hyödyllistä informaatiota. Foursquare-tsekkauksenkin hyödyllisyys kasvaa huomattavasti, jos kerrot shout-ominaisuudessa jotain hyödykästä ja mielenkiintoista tyhjäksi jättämisen sijasta.

If this then that

Reseptin luominen

IFTTT:ssä resepti luodaan vain muutamalla askeleella. (Kuvat ovat klikattavissa suuremmaksi.)

Reseptin luominen alkaa kohdasta [tätä] eli [this]:

Reseptin luominen IFTTT:ssä alkaa

Valitse ensimmäisenä palvelu, josta haluat jakaa ”tapahtuman” toisaalle. Minä valitsin esimerkkiini Foursquaren:

Ensimmäisessä vaiheessa valitaan MISTÄ palvelussa tapahtuma jaetaan

Seuraavassa portaassa valitset mikä kyseiseen palveluun tehtävistä toiminnoista laukaisee jakamisen. Eri palveluissa laukaisimet ovat erilaisia:

MIKÄ valitun palvelun tapahtumista on se, joka jaetaan

Viimeistele jakaminen:

Viimeistellään jakamisen

Siirry sitten reseptin [tuota]-osaan, eli [that]iin:

Sitten valitaan mitä seuraavaksi tapahtuu

Nyt voit valita palvelun, johon jakaminen tapahtuu. Minä valitsen esimerkiksi LinkedInin:

Valitse MIHIN palveluun tapahtuma jaetaan

Valitse seuraavaksi toiminto, joka tapahtuu laukaisimen kytkeytyessä. Nämä toiminnot vaihtelevat palveluittain:

Valitse mikä toiminto jakaessa toteutetaan

Viimeistele toiminto. Esimerkiksi tässä tapauksessa pääsisit vaikuttamaan viestiin jonka jaat, minä korostaisin Shoutin osuutta nostamalla sen ensimmäiseksi viestissä:

Viimeistele toiminto

Toiminnon viimeisteltyäsi resepti on valmis. Sinun ei tarvitse kuin aktivoida se käyttöön:

Anna toiminnollesi kuvaus ja luo resepti

Tekemistäsi resepteistä kertyy IFTTT:ssä reseptipankki, jossa voit esimerkiksi keskeyttää toiminnon automatiikan. Tämä tulisi kyseeseen tässä esimerkkitapauksessani vaikka silloin, jos lähdet lomamatkalle etkä halua Foursquare-kirjautumisiasi jakaa seikkaillessasi museoissa, teattereissa, urheilutapahtumissa ja vaatekaupoissa:

Reseptikansiossasi voit hallinnoida luomiasi yhteyksiä

Eihän ollut turhan hankalaa?

Ennen kuin riemastut ja automatisoit koko sosiaalisen median elämäsi, lue kuitenkin tämä blogi vielä loppuun.

Muutamia olennaisia asioita muistaa

Pidä huolta siitä, että et vain spämmää samaa viestiä joka palveluun, vaan tarjoat yleisöllesi hyötyä. Vaikka saman viestin automatisoiminen moneen palveluun on mahdollista, se ei tarkoita että niin pitäisi tehdä.

Hanna P bloggasi kuinka kiilataan tykkääjien uutisvirtaan esimerkiksi Facebookissa. Tuohon Hannankin mainitsemaan EdgeRank-algoritmiin vaikuttaa se, tuleeko viestintä Facebookin omasta työkalusta (tilapäivityskenttä) vai kolmannen osapuolen sovelluksista, kuten tämä esittelemäni IFTTT.

Tee siis mieluummin tarkoin harkittuja automatisointiliikkeitä.

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Rautatienkatu 21B
FI-33100 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273

Tietosuojaseloste