Twitter-emäntä lähettää tapahtumasi lentoon

Twitterin suosio kasvaa mielestäni koko ajan, etenkin tapahtumajärjestämisen kohdalla. Twitteristä puhutaan paljon ja esimerkiksi Suomen Tokion-suurlähetystön Twitter-tilistä on muodostunut Japanissa ihan ilmiö Fintan-hahmoineen!

Tampere isännöi ensi vuonna kansainvälisen Metropolis 2013 -konferenssin. Niinkuin Suomen Tokion-suurlähetystön kohdalla on Metropoliksenkin kohdalla kyse kannaltamme kansainvälisestä yleisöstä – maailmanlaajuinen konferenssi on suunnattu maahanmuuttotutkijoille, viranomaisille sekä kansalaisjärjestöille, joten Twitterillä tehdään merkittävää markkinointityötä. Niinpä vedin kesän aikana Metropolis-tapahtuman järjestämiseen osallistuville muun muassa Twitter-koulutusta. Sinulla on mahdollisuus osallistua Twitter-kurssilleni vaikka lokakuussa.

Kansainvälisten konferenssien ja Twitterin kohdalta haluan erityisesti nostaa esille seuraavan asian.

Twitter-emäntä lähettää tapahtumasi lentoon

5 asiaa Twitter-isännöimisestä

Tapahtumalla tulee tottakai olla oma uniikki hashtaginsa ja on myös mietittävä kuinka Twitter-virta tuodaan esille varsinaisella tapahtumapaikalla. Eritoten kehottaisin myös miettimään tuolle hashtagillenne ja virrallenne niin sanottuja chatti-isäntiä ja -emäntiä, joiden työtehtävä on nimenomaan hoitaa ja seurata Twitter-keskustelua. Nämä tsätti-isännät eivät ole mitään lötköpötköjä, niinkuin television iltapäivien tekstarichattien juontajat.

1. Twitter-emäntä livetweettaa paikalta varmasti

Vaikka tapahtumalle olisi päätetty virallinen hashtag, se ei vielä tarkoita, että tweettejä todella tulisi. Kun tapahtuman viralliset Twitter-emännät ja -isännät valjastetaan varmasti livetweettaamaan, yleisökin todennäköisesti asiaan uskaltautuu. Emäntä myös esittelee puhujan tweetillä: esiin on hyvä tuoda esimerkiksi esiintyjän Twitter-käyttäjätunnus (asiantuntijabrändit!).

2. Twitter-isäntä vastaa muiden tweettaajien (myös etäosallistujat) kysymyksiin heti

Tweettaajilla on aina kysymyksiä esimerkiksi videostriimien osoitteista jne. Twitterissä keskustelua isännöivä hoitaa tässä tapahtuman asiakaspalvelua vastaamalla kysymyksiin heti. Ehkä isännille ja emännille on oma sisäisen käyttöön valjastettu suljettu Facebook-ryhmä, josta kaikki oleellinen on helposti noukittavissa?

3. Twitter-emäntä esittää tweeteissä esiintyvät kysymykset esiintyjille

Puhujilla ja muilla esiintyjillä tuskin on mahdollisuutta tai edes aikaa seurata oman puheenvuoronsa aikana mitä Twitterissä tapahtuu. Twitterissä keskustelua emännöivä henkilö voi esittää tweettaajien valikoidut kysymykset puhujalle ja tweetata myös vastaukset. Hienoa olisi, jos hänellä olisi myös mahdollisuus tehdä puhujalle myöhemmin kooste tweeteistä, joihin olisi hyvä myöhemmin palata.

4. Twitter-isäntä retweettaa ja kokoaa oivaltavimmat tweetit suosikeiksi heti

Jakaminen on monessa tapauksessa sosiaalisen median suola. Isäntä retweettaa hyvät jutut kaikkien tietoon välittömästi! Ja koska tapahtuman on tarkoitus elää vielä tapahtuman jälkeenkin, on syytä merkitä oivaltavimmat, parhaat ja keskustelua eteenpäin vieneet tweetit heti muistiin. Etenkin näistä muistiin merkityistä tweeteistä voi sitten rakentaa Storify-tarinoita, joita jakaa jälleen eteenpäin.

5. Twitter-emännät ja -isännät tuovat oman tyylinsä tilaisuuteen

Metropoliksen kohdalla keskustelimme muun muassa siitä, kuinka nämä ”tsättiemännät” voisivat olla itse maahanmuuttajia. Kun emäntiä ja isäntiä on useampia, he kaikki tuovat oman tyylinsä tilaisuuteen. Kielikavalkadi voi myös olla huikea tällä metodilla.

Näillä tsättiä vetävillä tulee siis olla työkalu tehokkaasti hanskassa ja apuohjelmat TweetDeckistä TweetChattiin laulamassa! Heidän työnsä voi alkaa jo muutaman päivän ennen tilaisuutta: hashtagia ja aiheita sopii tuoda julki kaikkina vuorokauden aikoina jne. Tosikovista olisi, jos emännät ja isännät houstaisivat virallisia Twitter-chatteja kerran kuukaudessa jo useita kuukausia ennen tapahtumaa!

Tapahtumasta riippuen kannattaa muistaa myös livepinnaaminen, livebloggaaminen ja liveinstagrammaaminen. Näissäkin on emännille ja isännille tarvetta.

PS. Mashable kertoi taannoin, kuinka eräässä telethonissa (televisiossa järjestettävä varojen keruu -maratooni) julkkikset oli värvätty muun muassa retweettaamaan hyvää sisältöä tietyltä hashtagilta. Ei huono idea sekään.

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Rautatienkatu 21B
FI-33100 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273

Tietosuojaseloste