Mitä sinun täytyy ymmärtää uudesta LinkedIn-yrityssivusta

Mitä sinun täytyy ymmärtää uudesta LinkedIn-yrityssivusta

LinkedIn yrityskäytössä ei rajaudu pelkästään siihen yrityssivuun, vaan johtajien, asiantuntijoiden, myyjien ja kaikkien muidenkin työntekijöiden LinkedIn-profiileilla sekä -viestinnällä on merkitystä. Tämä on syytä muistaa nyt kun uudistukset tekevät tuloaan.

LinkedIn on pian uudistamassa verkkosivujensa ulkoasun. Kasvojenkohotuksen myötä esimerkiksi etusivun sisältövirta muuttuu ja toimintoihin on ilmeisesti tulossa chattibotti. Tähän uudistukseen kuuluu myös uusi LinkedIn-yrityssivu. Se mitä LinkedIn yrityksille uudistetuilla sivuilla mahdollistaa, on tällä hetkellä nähtävissä esimerkiksi GE:n sivulla.

Oili Sivula toivoi minun blogia uudistuvasta LinkedInin yrityssivusta, joten tässä tulee. Artikkelin kuvat ovat klikkailtavissa suuremmaksi.

Mitä uusi LinkedIn-yritysprofiili pitää sisällään?

Merkittävimmät muutokset tapahtuvat minusta sivun tunnelmassa. Käyttöön tulee massiivinen kansikuva (suositeltu koko tätä kirjoittaessa on 1536 x 768 pikseliä). Sisältö esitetään osittain kansikuvan päällekin yltävissä mittavissa laatikoissa, jotka ovat lähinnä aikaisempaa ilmavampia. Kokonaistunnelma on raikkaampi.

Uusi LinkedIn-yrityssivu on ilmavampi

Kun vanhat sivut siirretään uuteen muotoon, Overview-osioon siirtyvät vanhalta sivulta tiedot sekä tehdyt tilapäivitykset. Tilapäivitykset ovat edelleen tuettavissa rahalla. Omista laatikoistaan löytyvät sivun katsojan yhteys yritykseen sen työntekijöiden kautta, sivuun yhdistetyt ryhmät ja mahdolliset Showcase-sivut. Showcase-sivujen ulkoasu uudistuu tietysti myös.

Premium-käyttäjille näytetään Overview-sivulla myös Premium Insightseja, kuten ”Notable company alumni” ja ”Employee Distribution by Function”. Kaikista yrityksistä kyseisiä tietoja ei ole saatavilla: tilastojen näyttämiseksi yrityksestä on oltava yli 30 täydennettyä työntekijäprofiilia liitettynä yrityssivuun.

ge-empoyee-distribution ge-notable-alumni

Näyttää siltä, että vanha Careers-osio korvautuu Jobs-osiolla, jossa käytännössä listataan organisaation LinkedIniin syöttämät avoimet työpaikat. Nähtävästi ns. brändäysmahdollisuudet on riisuttu pois ja jäljellä on yksinkertaisesti avoimet työpaikat sekä hieman työntekijöitä koskevaa tilastoa.

employee-insights

GE:n sivuilla on nähtävissä myös Life-osio. Life-osio on ymmärtääkseni saatavilla, mikäli yrityssivuja on tehostettu hankkimalla Jobs-osio. Eli käytännössä Careersista riisuttu brändäys voidaan nyt hoitaa Lifessa. Osiossa rakennetaan yritys- ja työnantajakuvaa mm. videoilla ja valokuvilla.

Käytännössä se olennaisin asia pysyy silti samana: viestintä ja vuorovaikutus ovat merkittävin työkalusi yrityssivulla. Merkittävää yrityksen LinkedIn-toiminnan kannalta on myös se, mitä tapahtuu työntekijöiden profiileissa ja heidän viestinnässään.

Mitä LinkedIn yrityskäytössä oikeasti vaatii organisaatiolta?

Minusta ehkä kiinnostavinta mitä LinkedIn yrityskäytössä uusilla sivuilla (siitä maksaville) tarjoaa, ovat etenkin Life-osiossa esiintyvät johtajanostot sekä ”Employee perspectives”. Molemmat ovat hyvä esimerkki siitä, että yrityssivua vahvistavat nimenomaan henkilöprofiileissa tehtävät toimet.

Life-osiossa nostetaan esille johtajia

Johtaja- ja muut henkilönostot vievät suoraan kyseisten henkilöiden LinkedIn-profiileihin. Tämä tarkoittaa sitä, että on erityisen tärkeää kannustaa omassa organisaatiossa niiden henkilökohtaisten profiilien kunnossapitoon. Profiilien viilaus tuottaa Life-osioon myös tilastoja organisaation kulttuurista, esille nousee esimerkiksi asiat joista työntekijät erityisesti kertovat välittävänsä.

LinkedIn yrityskäytössä on myös työntekijöiden näkökulmia esille nostamista

”Employee perspectives” sen sijaan nostaa esille organisaation työntekijöiden LinkedIniin kirjoittamia artikkeleita. Selkeä merkki siitä, että profiilin lisäksi pitää viestiä erityisesti blogimaisilla sisällöillä LinkedIn Pulsessa.

Vaikka Life-osiota ei koskaan ottaisi käyttöön omalla yrityssivulla, ovat nämä molemmat asiat kaikille LinkedInissä toimille organisaatioille oleellisia. Overview-osiossa nimittäin nousee esille työntekijöitä, joihin sivua katsovalla on yhteys. Mikään ei myöskään estä yritystä tekemästä tilapäivityksiä, joissa linkitetään työntekijöiden LinkedInissä julkaisemiin artikkeleihin.

LinkedIn yrityskäytössä vaatii siis ihan sitä henkilötason kannustusta ja opastusta. Minä olen mielelläni se, joka sinua ja organisaatiotasi auttaa asiassa, joten ota yhteyttä.

PS. Taannoin yksi organisaatio, jossa olin kannustamassa työntekijöitä LinkedIn-profiilien ja -viestinnän paranteluun innostui mittaamaan noita parannuksia LinkedIn Social Selling Index -luvun kehitystä tarkkailemalla. Leikkimielisessä skabailussa ideana ei siis ole korkein luku, vaan paras parannus.

Kommentit on suljettu.

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Rautatienkatu 21B
FI-33100 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273