Voiko saman viestin automatisoida kaikkiin somepalveluihin?

Toki voi, mutta kannattaako se?

Viimeisimmässä blogauksessani mainitsin, että sosiaalisen median leikkipuistoon on avattu uusi hiekkalaatikko Google+. Toiset ovat päättäneet hylätä vanhan kiipeilytelineensä Facebookin, kolmannet pyörivät Twitterin karusellissa sujuvasti samaan aikaan kun lapioivat Plussassa hiekkaa sankoon.

Onko Google+:n hiekkalaatikolla syntymässä hyviä vai huonoja kakkuja?
Kuva: Candie_N

Uuden palvelun avaaminen on edelläkävijöiden ja muiden nopeimpien käyttäjien keskuudessa herättänyt samaisen keskustelun, jonka uusi palvelu lähestulkoon aina herättää:

  • Riittääkö sisältöä kaikkiin käytössä oleviin sosiaalisen median palveluihin?
  • Yleisöjen erilaisuus – kuinka suhtautua eri kanavien yleisön osittaiseen päällekkäisyyteen?
  • Miten pitäisi käsitellä seuraajana niitä tahoja, jotka työntävät samaa viestiä jokaisella kanavalla (jopa automaattisesti)?
  • Jos keskustelua herätetään useilla kanavilla, pystytäänkö niihin omiin keskusteluihin osallistumaan myös itse?

Keskustelua ehkä nyt Plussan suhteen käydään vielä yksilötasolla, mutta mielestäni jokaisen sosiaalisessa mediassa olevan yrityksen, järjestön tai muun organisaation sietää miettiä näitä asioita myös.

Kysymys siis kuuluu: onko tästä tulossa hyvä vai paha kakku?

Painoa sanalle ”sosiaalinen”

Helpolla pääsemisen houkutus on hirveä! Ping.fm:n ja Hootsuiten kaltaiset palvelut helpottavat saman viestin tuuttaamista kerralla useisiin kanaviin. Aikaahan siinä säästyy ja ehtii tehdä töitäkin?

Tottakai joskus on tarve kertoa sama asia useaa kanavaa pitkin. Se on aivan normaalia, eikä sitä oikein voi väistääkään.

Muista kuitenkin tukea viesteissäsi sosiaalista toimintaa:

  • Vaikka jakaisitkin esimerkiksi saman blogikirjoituksen vaikka 3-5 kanavassa, kirjoita sille kanavaan ja yleisöön sopiva – osallistamaan aktivoiva saate!
  • Seuraa palveluissa aloittamaasi keskustelua, osallistu ja ole sosiaalinen.
  • Kullakin palvelulla on omat sävynsä: esimerkiksi Twitterin hashtagit näyttävät Facebookin tai Google+:n virroissa heprealta. Toisaalta hashtagit kannattaa Twitterissä hyödyntää.

Samaa sisältöä voi siis jakaa vaikka kaikissa käytössä olevissa kanavissa, mutta viestin muodon kannattaa olla eri. Lisäksi kannattaa harkita kullekin kanavalle omaa erityistä sisältöään: anna syitä seurata organisaatiotanne useamman kanavan kautta! Tehtiinhän radioon ja televisioonkin keskenään erilaista mainontaa, miksi sama ei päde sosiaalisen median palveluihin?

Sitä paitsi omalla sosiaalisuudellasi sekä viestin muotoilussa että reaktioillasi palautteeseen edesautat viestisi eteenpäin jakamista. Olipa kanava mikä hyvänsä.

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Rautatienkatu 21B
FI-33100 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273

Tietosuojaseloste