Eksyvätkö asiakkaasi henkilökohtaiseen profiiliisi, vaikka toivoisit heidän löytävän yrityksesi?

Sointu lähestyi Zentoa kysymyksellä: Yritykseni on samanniminen kuin minäkin, eivätkä Facebookissa nimeäni etsivät osaa mennä yritykseni Facebook Sivulle vaan “eksyvät” henkilökohtaiseen profiiliini, mitä voin tehdä?

On täysin totta, etteivät kaikki Facebookin käyttäjät ole harjaantuneet henkilökohtaisten profiilien, ryhmien ja sivujen välisiin eroihin ja siten he tosiaan saattavat eksyä yksityishenkilön puolelle etsiessään yritystä. Onneksi näille ihmisille voidaan antaa suuntaviittoja!

Eli voidaan antaa ensin pientä ensiapua sille henkilökohtaiselle profiilille:

  1. Lisää henkilökohtaiseen profiiliisi Tiedot-välilehteen työnantajatiedot
    Eli lisää työnantajaksesi oma yrityksesi, työtehtäväksi kenties yrittäjä, pistä paikkakunta-asiat kuntoon ja erittäin tärkeää on laittaa kuvauskohtaan sekä yrityksesi mahdollisen oikean kotisivun osoite että sen Facebook Sivun osoite. Tsekkaa yksityisasetuksista, että näytät työnantajatiedot muillekin kuin kavereillesi.
  2. Lisää Tiedot-välilehteen myös yhteystietoihin Sivustot-kohtaan oleelliset nettiosoitteet
    Oleelliset osoitteet ovat yrityksesi varsinainen sivusto sekä sen Facebook Sivu, mahdolliset muut sosiaalisen median presenssit myös. Tähän lisättynä ja muillekin kuin kavereille näkymään sallittuina nämä tiedot ovat paitsi Tiedot-välilehdessäsi, myös käyttäjäkuvasi alta löytyvässä Tietoja-laatikossa.
  3. Biografiaan kehoitus potentiaalisille asiakkaille: “katso yritykseni Sivu [tähän osoite]!”
    Tottahan toki voidaan ystävällisesti myös kertoa, että nyt olet väärässä paikassa. Biografiaan ei tarvitse vuodattaa koko elämänhistoriaansa, vaan siinä voi hyvin kertoa mihin suuntaan toivot kävijän menevän.
  4. Yksityisprofiilissakin on markkinointilaatikko profiilikuvan alla, käytä sitäkin
    Jälleen yksi paikka jossa kertoa, että olet toki yrittäjä ja teet tiettyjä asioita, joista lisätietoa löytyy firmasi Facebook Sivulta.

Tässä tilanteessa myös piilottaisin henkilökohtaisesta profiilistani kaiken paitsi Tiedot-välilehden valikoidut kohdat ei-kavereilta. Ei siis näkyville Seinää, ei Kuvia. Vain valikoitu setti Tietoja, sillä pyrkimyksellä, että tiedot yrityksestä näkyvät mahdollisimman ylhäällä ja selkeinä.

Sitten muutamia asioita, joita tekisin yrityksen Sivulle tässä tilanteessa:

  1. Yritysprofiilin kuvaan logo
    Tämä ei tarkoita sitä, etteikö siinä voisi olla myös yrittäjän kasvokuvaa. Kasvokuva on erittäin kiva juttu, jos on yhden hengen yrityksestä kyse. Ottaisin samanlaisen lähestymistavan kuin Mari Smithillä, eli liittäisin sen logon kasvojen yhteyteen. Mari Smith on vienyt sen vielä sen verran pidemmälle, että kuvasta löytyy myös mitä hän tekee ja muutamia osoitteita (osoitteita löytyy myös esimerkiksi Zenton omasta käyttäjäkuvasta).
  2. Ota käyttöön lyhytosoite
    Kun faneja on kertynyt sen 25 kappaletta, on mahdollisuus ottaa käyttöön lyhytosoite. Se onnistuu osoitteessa http://www.facebook.com/username/ kohdassa “Määritä käyttäjänimi Sivuasi varten.” (huomaa, että samalla sivulla määritellään myös henkilökohtaisen tilin lyhytosoite!). Valitse ensisijaisesti yritykselle lyhytosoite, jossa nimesi tulee selvästi esille. Käytä sitten sitä osoitetta kaikissa aikaisemmin mainitsemissani kohdissa.

Nämä vinkit kannattaa tottakai hyödyntää, vaikka et olisikaan yrityksesi kaima. Pienillä muutoksilla saadaan ohjattua väki yrityksen puolelle ja toivottavasti kauppa käy paremmin. Voihan olla tarpeen käyttää oheisia vinkkejä myös yrityksenne sosiaalisen median strategiassa, työntekijöiden työpaikkaa koskevat tiedot ainakin kuntoon! PK-yrityksissä hommat monesti pyörivät nimenomaan yrittäjän kasvojen varassa, jolloin yrityssivun logokuvassa ne tutut kasvot voivat olla hyödylliset.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.