Pelko ja siihen liittyvä häpeä itsensä nolaamisesta on yleisin tunne, joka estää tai jarruttaa ihmisiä viestimästä asiantuntijoina. Miten uskallan viestiä somessa -kysymys tulee esiin lähes jokaisessa viestintävalmennuksessa tai someohjeiden tuotannossa, joissa usein tärkeintä onkin rohkaista ihmisiä viestimään.

Miten voisimme lähteä selättämään tuota pelkoa ja vapauttamaan mielessämme piilevät jumit? Yksi mielenkiintoinen lähestymistapa on lähteä purkamaan pelon ja häpeän tunnetta omien uskomustemme tunnistamisen kautta. Meillä kaikilla on aiempiin kokemuksiimme perustuvia ”totuuksia” eli uskomuksia, jotka vaikeuttavat toimintaamme.

Tämä näkökulma on itselleni läheinen, myös siksi että omaan taustaani sisältyy viestinnän lisäksi sosiaalipsykologin ja NLP-Practitionerin opinnot. Haluan kuitenkin jutella asiasta psykologin ja business coachin, Teija Silvolan kanssa. Teija valmentaa työkseen esimiehiä ja asiantuntijoita vapautumaan työtään ja elämäänsä haittaavista mielen esteistä ja löytämään ja käyttämään vahvuuksiaan entistä laajemmin.

“Laiska töitään luettelee”

“Oman viestimisen esteenä voivat olla meidän kulttuurissamme syvään juurtuneet ja vanhemmilta opitut ajatukset siitä, että on noloa kehuskella tekemisillään. Laiska töitään luettelee ja työ puhukoon puolestaan. Omien onnistumisten kertominen julkisesti tuntuu monista ihan mahdottomalta. Nyt kuitenkin tässä somekulttuurissa pitäisi yhtäkkiä alkaa tuoda omaa osaamistaan esille mahdollisimman laajasti, toteaa Teija Silvola.”

Rationaalisella tasolla voimme siis ajatella, että oman asiantuntija-alueeni jutuista viestiminen on fiksua ja tekemällä niin voin samalla rakentaa omaa asiantuntijuuttani sekä palvella omaa yleisöäni. Mutta tunnetasolla ajattelemme, että ei hiisi vieköön, luulenko olevani jotenkin muita parempi tai vain narsistit tuovat itseään esille. Ja tunnekokemus voittaa aina tietoisen mielen ajatukset, rationaalisen tiedon.

“Tunnekokemus pitää siis muuttaa, jolloin asia ei tunnu enää niin kiusalliselta. Tämä onnistuu muuttamalla tietoisesti ajatuksiaan. Jos sinusta somessa ja työpaikan sisäisillä kanavilla viestiminen tuntuu nololta – ikään kuin yrittäisit olla parempi kuin muut, on hyvä muuttaa omaa ajattelua. Uusi ajatus voisi olla esimerkiksi se, että en tuo esiin itseäni, vaan osaamistani. Kun muut tietävät siitä enemmän, voin olla paremmin hyödyksi heille.”

Erota oma tekeminen ja persoona

Monilla meistä on Teija Silvolan mukaan (tiedostamaton) uskomus, että minä olen yhtä kuin omat suoritukseni. Minäkuva ja itsetunto on tällöin sidottu omaan tekemiseen ja omaan työhön.

“Jos ihminen alitajuisesti ajattelee, että olen yhtä kuin suoritukseni ja oma arvoni on sama kuin työsuoritusteni määrä, niin hän on altis uuvuttamaan itsensä ja hänestä on vaikeaa  ilman rehvastelemisen tunnetta kertoa töistään julkisesti. Tai sitten niistä kertomisen tarve ja tykkäyksien ja positiivisen palautteen saamisen tarve ylikorostuu.”

Mikä tähän sitten voisi olla ratkaisu eli miten voit vapauttaa itsesi viestimään ilman suurta ristiriitaa oman tunnemaailman tai identiteetin kanssa?

“On tärkeää tiedostaa, että sinä et ole yhtä kuin työsuorituksesi ja erottaa oma persoona ja tekemiset toisistaan. Näin voit puhua töistäsi ilman, että sinulle tulee kokemus siitä, että tuot väärällä tavalla itseäsi esille tai asetat itsesi, persoonasi ja minuutesi alttiiksi.”

Hyvä uutinen on tässä se, että uskomuksia – myös omaan viestintään liittyen – on mahdollista muuttaa, vaikka ne lymyilevätkin syvällä mielemme syövereissä. Niitä voi muuttaa erilaisilla harjoituksilla, Teija antaa siihen yhden esimerkin:

Ajattele että kerrot jostain työssä onnistumisestasi somessa. Mitä tunteita herää? Mitä ajatuksia tulee mieleesi? Mistä nämä tunteet sinulle kertovat? Mihin menneisiin tilanteisiin, ihmisiin tai kokemuksiin ne voivat liittyä?

Vapauttava kysymys:
Millainen tunne sinulla tulisi olla, että sinun olisi helppo viestiä? Mikä ajatus tuo sinulle näitä tunteita ja tunnelmia?

Pelko poistuu oivalluksen kautta

Tunteisiimme jääneet muistot ovat usein esteenä meidän toiminnallamme eli tässä tapauksessa viestinnälle.

“Ihminen ennakoi tulevaa tapahtumaa omien tunnemuistojensa perusteella. Jos entisessä työpaikassasi koit kateellista tai kielteistä suhtautumista, kun kerroit työssä onnistumisestasi, ja, niin se kiusallinen tunne saattoi jäädä muistiin, ja aina kun sinun pitäisi kertoa onnistumisesta, sinulle tulee vaivaantunut olo, joka estää kertomasta siitä luontevasti.”

Mieti, onko omassa viestinnässäsi joku hidaste tai este, mitä ajatuksia tai tunnelmia siihen liittyy ja onko sillä esimerkiksi jonkun tuntemasi henkilön kasvot?

“On hyvä tiedostaa mitkä tunteet tulevat pintaan, kun olet viestimässä somessa ja mihin ne tunteet liittyvät. Usein kun ihminen tiedostaa ne tunteen juuret, niistä vapautuminen alkaa.”

Tässä vielä hyviä kysymyksiä: millaisia tunteita haluat kokea? Millaiset tunteet tai ajatukset auttaisivat sinua viestimään somessa tai työpaikan sisäisillä kanavilla?

Hienoa tässä on se, että työkaluja löytyy kun lähdet raivaamaan esteitä oman viestinnän tiellä. Pelkoja tai häpeän tunteita voi poistaa joko itsekseen harjoittelemalla tai yhdessä ammattikoutsin kanssa.


Hanna Puro

Hanna P on viestinnän ammattilainen, joka hallitsee sekä digitaalisen että printtimedian. Hannan kanssa yhteistyössä syntyy käytännöllinen viestintäsuunnitelma tai someohje niin yritykselle, virastolle kuin järjestölle. Hannalta voit tilata myös sisältöä verkkosivuille, someen tai printtimediaan.