Miten LinkedIn-yritysprofiiliin saa lisää seuraajia? Vaikka edellisessä postauksessani käskinkin keskittymään sähköpostitilaajiin, niin epäilemättä toisille tämäkin on tärkeä asia.

Asiakkaani Netta etsi kuumeisesti LinkedIn-sivulla mahdollisuutta jakaa sivu, eli kertoa sivun olemassa olosta kontakteilleen. Haussa oli kenties jotain sellaista, mitä Facebook-sivu ylläpitäjilleen tyrkyttää, mutta löytymisen suhteen on LinkedInissä vähän niin ja näin.

10 vinkkiä: yritykselle lisää LinkedIn-seuraajia

Näitä Facebook-sivulta tuttuja ominaisuuksia ei nimittäin LinkedIn-sivulla ole:

Facebook-sivulle voit kutsua kavereitaFacebook-sivun voit jakaa linkkitilapäivityksenä
Facebook-sivulle voit kutsua kavereita tai jakaa sivun, jolloin syntyy henkilökohtainen linkkipäivitys

LinkedIn-sivulla ei ole mitään jakoa
LinkedIn-sivulla sen sijaan mitään jakoa tai kutsua ei ole, mutta se ei estä sivun osoitetta jakamasta (selaimen osoitekentästä kopioimalla)

10 yksinkertaista vinkkiä, joilla kartuttaa LinkedIn-yrityssivun seuraajamäärää

LinkedIniin ei ole mitään erityisiä yritystunnuksia, vaan yritysprofiili eli sivu luodaan jonkun henkilökohtaisen profiilin kautta ja muiden työntekijöiden profiilit kytkeytyvät sivuun nykyisen työpaikan kautta. Sivun varsinainen menestys on myös paljolti kiinni henkilökohtaisista teoista ja valinnoista.

1. Asenna Seuraa-nappi verkkosivullesi ja blogiin

Heti ensitöiksesi sinun kannattaa asentaa LinkedIn Company Follow Button erilaisille verkkosivuillesi.

Hae nappia varten koodi.

2. Ehdota seuraamista muiden yrityksen kanavien kautta

Käytössäsi on epäilemättä esimerkiksi uutiskirje tai vaikkapa säännöllistä mainostusta sanomalehdessä.

Ehdota noilla kanavilla säännöllisesti, että he ryhtyisivät seuraamaan LinkedIn-yritysprofiilia. Huomaa, että seuraamisen hyöty kannattaa esitellä. Ehkäpä LinkedIn-sivullanne saa parhaiten tiedon avoimista työpaikoista?

3. Kannusta organisaation työntekijöitä LinkedIniin

Pidä huolta, että heidän profiileissaan nykyinen työpaikka kytkeytyy yrityssivuun. Tällöin yrityksen logo jne. näkyy heidän profiileissaan ja heistä kiinnostuneilla on mahdollisuus kiinnostua myös organisaatiostanne.

LinkedIn-profiilissa nykyinen työpaikka kannattaa liittää yrityssivuun
Oikein liitettynä nykyinen henkilön työpaikka kytkeytyy automaattisesti yrityssivuun.

4. Kehota työkavereitasi linkittämään yrityssivuun sähköpostiallekirjoituksissa

Tee pienet selkeät ohjeet, miten LI-sivuun kannattaa oman sähköpostin allekirjoituksessa linkittää.

5. Muodostakaa yhdessä viittaamis- ja reaktiostrategia

Nyt kehotan suoranaisesti masinoimaan reaktioita LinkedIn-päivityksillenne!

Keskustele työkavereidesi kanssa siitä, kuinka heidän tykkäämisensä, kommenttinsa ja jakamisensa edesauttavat päivityksienne sekä koko LI-sivunne menestystä. Kun he reagoivat, heidän kontakteillaan on paremmat mahdollisuudet nähdä päivityksenne.

Opetelkaa myös henkilökohtaisissa päivityksissä viittaamaan yrityssivuun @-merkin avulla.

@-merkin avulla tilapäivityksessä on mahdollista viitata sivuun
Facebookista tuttuun tapaan @-merkin avulla pystyy tilapäivityksessä viittaamaan sivuun

6. Mainitse ja linkitä LI-sivua muissa sosiaalisen median kanavissa

Ristiinlinkittäminen eri sosiaalisen median kanavien välillä ei ole ollenkaan huono asia (vaikka viestien automaattista jakamista esimerkiksi Facebook-sivulta Twitteriin huonona pidänkin). Viittaa siis välillä vaikkapa Twitter-päivityksissä LinkedIn-sivuun. Muista kannustaa seuraamisen hyödyillä!

7. Seuraa itse muita organisaatioita

Asiakkaat, potentiaaliset asiakkaat, alasi muut asiantuntijat, miksei kilpailijat, heidän sivuistaan on hyvä aloittaa.

Reagoi heidän tekemiinsä päivityksiin, tee itsesi ja sitä myöden organisaatiosi tunnetuksi. Näytä hyvällä kommentoinnilla miten laadukasta sisältöä on luvassa 😉

8. Viittaa yrityssivuun ryhmissä toimiessasi

LinkedInissä suurin toimintaelin ovat ehdottomasti ryhmät, joten kun osallistut niissä keskusteluun, viittaa silloin tällöin myös yritykseenne. Linkitä sivuun, jos se sopii keskustelun kontekstiin. Älä ole spämmeri!

9. Jaa jatkuvalla syötöllä hyvää ja avualiasta sisältöä tilapäivityksinä

LinkedInissä on mahdollisuus jakaa tilapäivityksiä, samaan tapaan kuin Facebook-sivullakin. Hyvä sisältö vetää ennemmin tai myöhemmin puoleensa lisää seuraajiakin!

Sivun ylläpitäjänä sinulla on mahdollisuus liittää sisältöösi myös dokumentteja tai kuvia, napsauta vain tilapäivityskentästä löytyvää paperiliittimen kuvaa.

10. Vedä sivun puoleen uniikilla tarjonnalla

Järjestä LI-sivullenne uniikki sisältökampanja niin, että oikein lanseeraat kampanjan! Lupaa vaikka tilapäivitysten sarja, jossa opetat tuotteesi käytöstä asioita mitä et muualla ole opettanut. Rummuta kyseistä sarjaa muissakin kanavissa hyvissä ajoin.

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.