Miten LinkedIn-yritysprofiiliin saa lisää seuraajia? Vaikka edellisessä postauksessani käskinkin keskittymään sähköpostitilaajiin, niin epäilemättä toisille tämäkin on tärkeä asia.
Asiakkaani Netta etsi kuumeisesti LinkedIn-sivulla mahdollisuutta jakaa sivu, eli kertoa sivun olemassa olosta kontakteilleen. Haussa oli kenties jotain sellaista, mitä Facebook-sivu ylläpitäjilleen tyrkyttää, mutta löytymisen suhteen on LinkedInissä vähän niin ja näin.
Näitä Facebook-sivulta tuttuja ominaisuuksia ei nimittäin LinkedIn-sivulla ole:
Facebook-sivulle voit kutsua kavereita tai jakaa sivun, jolloin syntyy henkilökohtainen linkkipäivitys
LinkedIn-sivulla sen sijaan mitään jakoa tai kutsua ei ole, mutta se ei estä sivun osoitetta jakamasta (selaimen osoitekentästä kopioimalla)
10 yksinkertaista vinkkiä, joilla kartuttaa LinkedIn-yrityssivun seuraajamäärää
LinkedIniin ei ole mitään erityisiä yritystunnuksia, vaan yritysprofiili eli sivu luodaan jonkun henkilökohtaisen profiilin kautta ja muiden työntekijöiden profiilit kytkeytyvät sivuun nykyisen työpaikan kautta. Sivun varsinainen menestys on myös paljolti kiinni henkilökohtaisista teoista ja valinnoista.
1. Asenna Seuraa-nappi verkkosivullesi ja blogiin
Heti ensitöiksesi sinun kannattaa asentaa LinkedIn Company Follow Button erilaisille verkkosivuillesi.
2. Ehdota seuraamista muiden yrityksen kanavien kautta
Käytössäsi on epäilemättä esimerkiksi uutiskirje tai vaikkapa säännöllistä mainostusta sanomalehdessä.
Ehdota noilla kanavilla säännöllisesti, että he ryhtyisivät seuraamaan LinkedIn-yritysprofiilia. Huomaa, että seuraamisen hyöty kannattaa esitellä. Ehkäpä LinkedIn-sivullanne saa parhaiten tiedon avoimista työpaikoista?
3. Kannusta organisaation työntekijöitä LinkedIniin
Pidä huolta, että heidän profiileissaan nykyinen työpaikka kytkeytyy yrityssivuun. Tällöin yrityksen logo jne. näkyy heidän profiileissaan ja heistä kiinnostuneilla on mahdollisuus kiinnostua myös organisaatiostanne.
Oikein liitettynä nykyinen henkilön työpaikka kytkeytyy automaattisesti yrityssivuun.
4. Kehota työkavereitasi linkittämään yrityssivuun sähköpostiallekirjoituksissa
Tee pienet selkeät ohjeet, miten LI-sivuun kannattaa oman sähköpostin allekirjoituksessa linkittää.
5. Muodostakaa yhdessä viittaamis- ja reaktiostrategia
Nyt kehotan suoranaisesti masinoimaan reaktioita LinkedIn-päivityksillenne!
Keskustele työkavereidesi kanssa siitä, kuinka heidän tykkäämisensä, kommenttinsa ja jakamisensa edesauttavat päivityksienne sekä koko LI-sivunne menestystä. Kun he reagoivat, heidän kontakteillaan on paremmat mahdollisuudet nähdä päivityksenne.
Opetelkaa myös henkilökohtaisissa päivityksissä viittaamaan yrityssivuun @-merkin avulla.
Facebookista tuttuun tapaan @-merkin avulla pystyy tilapäivityksessä viittaamaan sivuun
6. Mainitse ja linkitä LI-sivua muissa sosiaalisen median kanavissa
Ristiinlinkittäminen eri sosiaalisen median kanavien välillä ei ole ollenkaan huono asia (vaikka viestien automaattista jakamista esimerkiksi Facebook-sivulta Twitteriin huonona pidänkin). Viittaa siis välillä vaikkapa Twitter-päivityksissä LinkedIn-sivuun. Muista kannustaa seuraamisen hyödyillä!
7. Seuraa itse muita organisaatioita
Asiakkaat, potentiaaliset asiakkaat, alasi muut asiantuntijat, miksei kilpailijat, heidän sivuistaan on hyvä aloittaa.
Reagoi heidän tekemiinsä päivityksiin, tee itsesi ja sitä myöden organisaatiosi tunnetuksi. Näytä hyvällä kommentoinnilla miten laadukasta sisältöä on luvassa 😉
8. Viittaa yrityssivuun ryhmissä toimiessasi
LinkedInissä suurin toimintaelin ovat ehdottomasti ryhmät, joten kun osallistut niissä keskusteluun, viittaa silloin tällöin myös yritykseenne. Linkitä sivuun, jos se sopii keskustelun kontekstiin. Älä ole spämmeri!
9. Jaa jatkuvalla syötöllä hyvää ja avualiasta sisältöä tilapäivityksinä
LinkedInissä on mahdollisuus jakaa tilapäivityksiä, samaan tapaan kuin Facebook-sivullakin. Hyvä sisältö vetää ennemmin tai myöhemmin puoleensa lisää seuraajiakin!
Sivun ylläpitäjänä sinulla on mahdollisuus liittää sisältöösi myös dokumentteja tai kuvia, napsauta vain tilapäivityskentästä löytyvää paperiliittimen kuvaa.
10. Vedä sivun puoleen uniikilla tarjonnalla
Järjestä LI-sivullenne uniikki sisältökampanja niin, että oikein lanseeraat kampanjan! Lupaa vaikka tilapäivitysten sarja, jossa opetat tuotteesi käytöstä asioita mitä et muualla ole opettanut. Rummuta kyseistä sarjaa muissakin kanavissa hyvissä ajoin.