Yritän kovasti painottaa aina sitä, että sosiaalisessa mediassa tärkeintä on vuorovaikutusta luova sisältö sekä viestijät eikä suinkaan väline jonka avulla toimitaan. Zenton koulutukset usein lähtevät liikkeelle Facebookista, mutta sisältöoppimme ovat käytettävissä melkolailla missä tahansa palvelussa aina LinkedInistä Twitteriin ja kehoittaisin käyttämään YouTubeen ladattavassa videossakin hyväksi 4 K:ta (kysy, kehoita, kommentoi, kritisoi).

Syyskuussa vinkkasin teille 4 asiaa joiden tulisi organisaation Facebook-sivulla olla kunnossa. Nyt jatketaan samankaltaisen aiheen parissa, vaihdetaan vain toiseen palveluun eli LinkedIniin. Tässä tulee siis lista siitä, miten organisaatio voisi LinkedIniä lähestyä.

  1. Lisää organisaatio LinkedIniin

    Lisää organisaatio LinkedIniin

    Yksi reitti yrityksen lisäämiseksi LinkedIniin on siinä, kun lisäät omaa työpaikkaasi yrityksessä omaan cv:hen. Yrityksen nimeä lisättäessä avautuu lista, josta joko valitaan yrityksen olemassaoleva profiili (jos joku on ehtinyt asialle ennen sinua) tai sitten lisätään uusi yritys. Siten syntyy yritykselle oma sivu, kuten esimerkiksi tämä Zenton profiili. Toinen reitti on Companies-välilehdestä avautuvassa näkymässä oikeassa yläkulmassa “Add a company” -linkki.

    LinkedIn pyörii vahvasti yksilöiden varassa, joten ohjeista työntekijäsi valitsemaan työpaikkaansa lisätessään kirjoittamaan organisaation nimi oikealla tavalla ja valitsemaan se avautuvasta listasta. Siten löydytte kaikki saman yritysprofiilin alta ja yritysprofiilin seuraajat näkevät uudet työntekijät, viimeisimmät tulijat jne!

    Organisaation profiilin oikeasta yläkulmasta löydät edit-nappulan, josta pääset muokkaamaan profiilia. Täydennä se, sillä kyse on tiedoista joiden antamisella saat luottamusta. Lisää mukaan yrityksenne Twitter-tili sekä rss-syöte blogistanne. Täydennä myös uuteen Products & Services -välilehteen tiedot tuotteistanne ja palveluistanne, monikohtainen tuotelomake antaa mahdollisuuksia vaikka mihin (yksittäisen tuotteen sivu syö jopa videota)! Löydät niin ikään Careers-välilehden, johon sietää lisätä aina ilmoitus työpaikasta kun sellainen on auki.

    Ohjeista työntekijöillesi kuka saa tietoihin jotain lisätä ja miten se on suotavaa tehdä. Nykyiset työntekijät pääsevät tietoihin käsiksi.

  2. Muodosta osallistumisen ja jakamisen strategia

    Muodosta osallistumisen ja jakamisen strategia

    Työntekijöitä voi myös kehoittaa osallistumaan sekä Answersissa että Groupseissa, sillä jokainen hyvä ammatilliseen ongelmaan annettu vastaus kysymyksissä tai kommentti ryhmissä on mahdollinen klikkaus työntekijänne profiiliin ja sitä myöden ehkä yritykseen jossa he työskentelevät. Voit myös muodostaa suositukset asiakkaiden ja työntekijöidenne välisistä kontakti- ja suosituspyynnöistä yhdessä työntekijöidesi kanssa.

    Rohkaise työntekijöitäsi jakamaan omassa LinkedIn-profiilissaan omille kontakteilleen omia yritysblogauksiaan, omia kalvosettejä Slideshare-tililtänne, miksei vaikka pieniä makupaloja työn alla olevista jutuista (mikäli bisneksenne ylipäätään sallii moisen)! Muodostakaa yhdessä sellainen jakamisen strategia, joka tukee sekä yrityksen että sen työntekijöiden toimintaa nyt ja uran jatkoa ajatellen. Kunkin tulisi jakaa sellaista sisältöä, josta on hyötyä ammatillisen osaamisen todentamisessa, jakamisessa ja kartuttamisessa.

    Huomatkaa, että jakamiseen on myös käytössä muita sovelluksia kuin LinkedInin etusivulta löytyvä päivitys ja siihen kuuluva linkin liittäminen. Application Directorysta löytyy esimerkiksi kalvoille, tweettauksille ja blogeille jakamista helpottavia sovelluksia kunkin työntekijän profiilin käyttöön.

    Muista myös, ettei pakottaminen käy laatuun kun on kyse ihmisten henkilökohtaisista profiileista.

  3. Perusta oma ryhmä

    Perusta oma ryhmä, esimerkkikuvassa Mindtrek-ryhmä

    Perusta oman tuotteen tai ajamanne asian ympärille LinkedIn Groupsiin ryhmä, jossa verkostoitua ja keskustella asiasta kiinnostuneiden ihmisten kanssa ja ajaa asiantuntijuuttanne syvemmin kuin organisaationne profiilissa. Kannustakaa työntekijöitänne toimimaan ryhmässä myös ja kertomaan ryhmästä omille kontakteilleen.

    Pyri kokoamaan ryhmääsi myös asiantuntijoita, joita kutsua esimerkiksi vierailemaan blogiinne tai puhumaan tapahtumiinne. Vuorovaikuttakaa ryhmässäkin säännöllisesti ja hyödyntäkää sinne kerääntyvää sisältöä.

LinkedIniin ei missään nimessä kannata suhtautua vain CV-pankkina, vaikka se siinä mielessä erittäin kätevä onkin. Se on väline ammatillisen osaamisen todentamiseen varsin henkilökohtaisella tasolla. Nämä luettelemani konstit ovat LinkedInin maksuttomia ominaisuuksia, mutta voit toki ostaa mainontaa ja tavoittaa ammattilaisia sitenkin.

Seuraa muiden kiinnostavien yritysten toimia

Tiesitkö, että voit seurata henkilökohtaisesti myös muiden yritysten henkilöstömuutoksia, avautuvia työpaikkoja jne. LinkedInin kautta? Voit siis seurata kiinnostavien yritysten, yhteistyökumppanien ja muiden toimia varsin helposti, esimerkkikuvassa lähdetään seuraamaan Gemiloa. Oman yrityksen ja profiilin toimintaan voi ammentaa ideoita muiden toimista, aivan kuten muunkin sosiaalisen median suhteen kehoitan tekemään. 

Zento Interactive on LinkedIn
Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.