Muistetaanhan teidänkin organisaatiossa pitää huolta niistä jo kertyneistä tykkääjistä, seuraajista ja kontakteista?

Siinä missä ensimmäisellä klinikalla käsiteltiin verkkokauppaa ja kehiteltiin kuviota etenkin esiintyjille, tehtiin toisella istunnolla töitä tykkääjien määrän lisäämiseksi. Se miten tykkääjiä saa lisää on monella huolena, mutta haluaisin muistuttaa: pitäkää huolta vanhoista tykkääjistä!

Miten se sitten tapahtuu?

5 tapaa pitää huolta kertyneistä kontakteista

1) Tarjoa laadukasta ja hyödyllistä sisältöä

Pidä tiukasti mielessäsi, että ihmiset ja heidän tarpeensa tulevat sosiaalisessa mediassakin ensimmäisenä. Tarjoile siis laadukasta ja seuraajallesi hyödyllistä sisältöä säännöllisesti. Kun kirjoitat (tai kuvaat tms) sisältöä, asetu asiakkaasi osaan: mitä asiakkaasi haluaa lukea?

Äläkä unohda avainsanottaa viestiäsi niin, että asiakkaasi hakukonetta käyttäessään voi viestisi löytää ja viestisi vastaa heidän mielessään pyöriviin kysymyksiin. Hakija ei välttämättä hae ollenkaan sellaisilla sanoilla kuin kuvittelisit. Kun he tietävät sisältösi hyödylliseksi ja sinut palvelualttiiksi, ostavat he myös palveluitasi ja tuotteitasi.

2) Anna mahdollisuus ja oikeus osallistua

Sen sijaan, että haalisit uusia tykkääjiä millä tahansa “vastaa ja voita” -tyyppisellä kisalla, anna kunnollinen mahdollisuus osallistua kysymällä hyviä kysymyksiä, kehoittamalla toimintaan ja kiihottamalla tekoihin. Osoita luottamusta seuraajillesi esimerkiksi osallistamalla aineiston keräämisessä tai viestiesi eteenpäin jakamisessa. Hyödynnä tykkääjiesi laadukkuus, äläkä huoli vain heidän määrästään.

Anna seuraajiesi osallistua toimintaasi

Esimerkiksi minä käytän sekä Facebookia että Twitteriä blogiaineistoja miettiessäni. Hyvien tapojen mukaisesti tietysti mainitsen osallistujan ja linkitän mahdollisuuksien mukaan häneen, se on molemmille osapuolille hyödyksi!

3) Reagoi heidän toimiinsa

Kun seuraajasi osallistuvat ja reagoivat kehoituksiisi, reagoi saamiisi reaktioihin. Sitä ei pidä missään nimessä unohtaa! Huomioi vastauksissasi niin yksittäisiä vastaajia kuin isompiakin ryhmiä. Mainitse kommenteissasi nimeltä hyviä kommentoijia tai kiitä vastauksista jälleen nimiä mainiten. 

Voit myös reagoida välineestä toiseen; kun yritysblogiinne kommentteihin tulee erittäin hyvää keskustelua tai kysymyksiä jotka vaativat vastausta, voit linkittää suoraan kommentteihin vaikkapa Facebookissa. Mainitse tilapäivityksessäsi jälleen kommentoija nimeltä! Keskustelu ja hyöty voivat lähteä aivan uusille urille tällaisen ristiinviittauksen myötä. Samalla olet osoittanut huomiota.

4) Luo yhteenkuuluvuuden tunne

Pyri luomaan seuraajiesi keskuuteen yhteenkuuluvuuden tunne. He ovat osa jotakin tiettyä porukkaa, heillä on oma kerhonsa! Kaikille tahoille tämä ei tietysti sovi, mutta kuluttajatuotteen kohdalla tämä on toimivaa huomion antamista. 

Esimerkkinä mainittakoon Facebookissakin supersuosittu artisti Lady Gaga. Hän kutsuu fanejaan Little Monstereiksi eli pikkuhirviöiksi, hänen porukallaan on siis oma nimensä, termi jolla heihin tilapäivityksissä ja muissa viesteissä viitataan. Sen ei tarvitse olla mitään sen kummempaa. 

Lady Gaga kutsuu seuraajiaan pikkuhirviöiksi

5) Valitse kuukauden tai viikon tykkääjä

Kun katselin Grand One 2011 -kilpailun sosiaalisen median finalistien joukossa olevaa Kotijäätelön Facebook-sivua, en voinut olla miettimättä yksittäisten fanien nostamista esille. Kotijäätelö on kulutustuote, joka voisi näin helposti tehdä aktivoimalla tykkääjiään (joita on reilut 70 000!) ja palkitsemalla aktivoituneita.

Esimerkkinä tästä erinomaisesta keinosta nostaisin Oreo-keksien FB-sivun. Tykkääjiä on kehoitettu lataamaan Oreon seinälle kuva itsestään Oreo-keksin kanssa ja ylläpito valitsee lähetettyjen kuvien joukosta viikon fanin. Viikon fanin kuva näkyy sitten viikon ajan käyttäjäkuvassa. Ja joka kerta kun innokas käyttäjä lataa oman kuvansa Oreon seinälle, hänen (keskimäärin 130) kaveriaan tietävät asiasta ja mitä Oreon täytyi tehdä tämän reaktion aikaansaamiseksi?

Valitse kuukauden tai viikon tykkääjä

Välineissä on toki eroja, kuten Katariina Muonivaara muistuttaa. Yleisönsä Facebookissa voi ottaa eri tavalla huomioon kuin keskustelijat Twitterissä. Muista koko ajan myös linkittämisen voima, äläkä unohda nimeltä mainitsemista.

Huomioiminen ei ole vaikeaa, siihen pitää vaan ryhtyä. Samalla voi lähteä myös se tykkääjien määrä kasvuun.

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.