Koulut ja oppilaitokset heivaavat ihan näillä näppäimillä oppilaansa kesälaitumille. Sehän monille yrityksille ja organisaatioille tarkoittaa tietenkin sitä, että tavanomaisen työvoiman lisäksi riveissä on jokunen kesäharjoittelija ja kesätyöntekijä.

Jollekulle voi hiipiä siinä piru mieleen, että sysätäänpä sosiaalisen median läsnäoloa tuolle kesämiehelle.

Hyvin valveutunut sosiaalisen median viestinnästä ja markkinoinnista vastaava kokee edellisen ajatuksen kanssa nyt kylmiä väreitä. Todella valveutunut sen sijaan… näkee tässäkin mahdollisuuden.

6 sosiaalisen median työtehtävää kesäharjoittelijalle

Mitä kesäharjoittelijan voi päästää tekemään sosiaalisessa mediassa?

1. Blogi, Twitter, Instagram, Pinterest jne.

Siinä luodaan työnantajakuvaa, kun annat kesäharjoittelijalle mahdollisuuden kertoa työkokemuksistaan kesäblogissa tai harjoittelijalle omistetulla Twitter ja Instagram-tileillä. Työnantajakuvan lisäksi saat kallisarvoista palautetta siitä millaista juuri teillä on olla harjoittelijana.

Anna hänen taltioida toimintaa yrityksestänne kesäharjoittelijan silmin. Tietysti käytte ennen tehtävää keskustelun siitä, mitä saa ja mitä ei saa näyttää. Muista häntä myös päivityskalenterissanne!

2. Sosiaalisen median läsnäolon monitorointi ja moderointi

Jos et voi päästää kesäharjoittelijaa ääneen, voit kuitenkin laittaa hänet kuuntelemaan mitä sosiaalisessa mediassa tapahtuu ja siivoamaan.

Anna hänen seurata asiakkaidesi kommentointia Facebook-sivullasi, mainintoja Twitterissä ja muilla tileillänne. Hän tarvitsee tietysti ohjeistuksen siitä, miten hänen tulee toimia jos jotakin yhtäkkiä tapahtuukin, kenelle hän ohjaa keskustelun missäkin tilanteessa — siis teidän viestintäsuunnitelmanne. Olethan nimittäin varautunut ihmisten kysymyksiin ja käytökseen ennalta.

Tietysti tästä voidaan myös edetä kuratointiin, jossa harjoittelija rakentaa yleisönne tuottamasta sisällöstä tarinoita teidän sisällöksenne.

3. Sosiaalisen median analyysi

Kuunneltavaahan riittää asiakkaiden lisäksi: kilpailijoita, muita kontakteja ja “sanansaattajia” kuten bloggaajat.

Mitä sosiaalisen median alustoja he käyttävät? Miten ja mihin he osallistuvat? Millaisia mitattavia tuloksia (tykkäämiset, kommentit, jakamiset) on nähtävissä? Laskentataulukot, hälytykset ja RSS-syötteenlukijat laulamaan!

Mitä voi oppia sosiaalisesta mediasta kesätyöntekijältä?

4. Yleiskuva uusista sosiaalisen median välineistä

Totuus on se, että nuoret (joita kesätyöntekijät useimmiten ovat) omaksuvat ensimmäisten joukossa uudet palvelut — Facebookin sijasta valitaan jotain muuta erilaisista syistä.

Anna kesätyöntekijälle tehtäväksi antaa tiimillesi yleiskatsaus niistä palveluista, jotka hänestä ovat kuuminta hottia ja miettikää yhdessä mitä juuri teidän yrityksenne voisi sillä välineellä tehdä. Millainen sisältö siellä pyörivälle yleisölle voisi sopia? 15 minuutin presentaatio per palvelu ja 15 minuutin aivoriihi voi viedä teidät kilpailijoiden edelle.

5. Tilien luominen ja muokkaaminen

Sosiaalisen median tilien luominen sekä muokkaaminen on nuorille kuin toinen luonto, tuskin mikään nappula tai sen napauttaminen pelottaa.

Luovu siis sinäkin pelosta ja päästä kesätyöntekijä luomaan tai katso päältä kuinka hän muokkaisi olemassa olevia profiileja tehokkaammaksi. Tehtävänantoon tietysti kuuluu myös se, että tiimillesi opetetaan ne tehokkaat kikat.

6. Luomistyöt

Älypuhelimet ja tabletit ovat käytännössä melkein jo integroitu nuorisoomme. Se paitsi näkyy ryhdissä, tarkoittaa myös monessa tapuksessa sitä, että heillä on hirvittävä määrä hiljaista tietoa muun muassa videoiden kuvaamisesta, liikkuvien kuvalooppien tekemisestä, he tietävät mikä on meemi ja muuta vastaavaa.

Mitä jos antaisit kesäharjoittelijalle työtehtäväksi vaikkapa videohaastatella työntekijöitänne tai esittää GIF- tai Vine-looppina jonkin prosesseistanne? Yhdessä tietysti katsotte mitä hän saa aikaiseksi ja sinäkin opit samalla.

Mitä jos kesäharjoittelijan jälki ei vastaa brändin totuttua laatua?

Kesäharjoittelijana toimimisen pointti on oppiminen ja työkokemuksen kartuttaminen. Jos teette läpinäkyvästi selväksi, että tämä sisältö tulee nimenomaan kesäharjoittelijalta, myös yleisö sen asian ymmärtää.

Tietysti sosiaalisen median sisältönne tulee olla laadukasta, mutta älkäämme unohtako inhimillisyyttä! Viestintä ihmiseltä ihmiselle ei kaipaa tuekseen Hollywood-tasoista videota tai viimeisen päälle studiovalokuvaa, vaan ihmismäistä rosoa.

Olennaista on, että kesäharjoittelijaa ohjataan eikä jätetä yksin. Sosiaalisen median työtehtävät kuuluvat ennemmin tai myöhemmin kaikille osastoista välittämättä ja nuorena se on vitsa väännettävä.

Nyt kysymys siis kuuluu:


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.