Vietin keskiviikkoillastani hyvät 75 minuuttia seuraamalla sosiaalisen median gurun Mari Smithin sekä Google+-kirjailijana ja Apple-evankelistanakin tunnetun Guy Kawasakin ilmaista webinaaria The 7 HOTTEST Social Media Business Trends. Sen aikana Mari ja Guy esittelivät tuhatpäiselle yleisölle seuraavat kuumimmat sosiaalisen median bisnestrendit (sulkeissa vapaa suomennokseni):

  1. Big Brand Bypass (Ohi Isojen Brändien)
  2. Humanize to Monetize (Inhimillistä Tehdäksesi Rahaa)
  3. Cause-Based Consumers (Aatteelliset Kuluttajat)
  4. Super Social Status (Tosisosiaaliset Tilat)
  5. Awesome vs. “Flawesome” (Mahtava vs. “Mokahtava”)
  6. Mad for Mobile (Hulluna Mobiiliin)
  7. Privacy Paranoia (Yksityisyysvainoharha)

Kaikki nämä trendit ovat mielestäni olleet havaittavissa jo jonkin aikaa, eikä ilta siis mitään erityisiä yllätyksiä. Silti siellä on asioita, jotka haluan erikseen nostaa esille.

Inhimillisyyttä yritykseen

Sosiaalisen median kauneushan on siinä, että asiakasta ainakin teoriassa pääsee hyvin lähelle.

Persoonallisuus ja aito inhimillisyys vaan päästävät yrityksen, tuotteen tai palvelun “tunkeutumaan” syvemmälle, kun ollaan jo lähellä yhteisöissä toimivan sosiaalisen asiakkaan henkilökohtaista tilaa. Ja kyllä, ainakin minä pidän esimerkiksi Facebookissa etusivun uutisvirtaa henkilökohtaisena tilanani.

Ja vaikka kuinka raadollisesti ajateltuna asiakas seuraa ja tykkää sinusta vain saadakseen taloudellista hyötyä, se ei edelleenkään tarkoita sitä, että pelkkien tarjousten syytäminen virtaa riittäisi. Taloudellinen hyöty tulee myös inhimillisissä paketeissa ja rahallista hyötymistä on asiakkaallekin montaa sorttia, kuten vaikka sen oman lempituotteen saaminen Suomen markkinoille.

Guy Kawasaki kertoi esimerkkinä inhimillisyydestä kuinka Virgin-lentoyhtiön perustaja Sir Richard Branson polvistui kiillottamaan Guyn kenkiä, jotta hän vaihtaisi lentoyhtiötä. Äärimmäistä? Kokeile jotain vähän pienempää sitten.

Asiakkaan aatteita

Iso trendi on tehdä sosiaalisessa mediassa vaikkapa tykkäyksiä vastaan hyväntekeväisyyttä. Hyväntekeväisyydessä ja eettisyydessä ei todellakaan ole mitään vikaa – päinvastoin. Myyntiä tavoittelevan markkinoijan tulee kuitenkin muistaa tässäkin kohdassa aitous, luotettavuus ja läpinäkyvyys.

Onko sinulla aito halu tehdä hyvää?

En tiedä kertoa millaisia juuri sinun asiakkaasi asiakkaina ovat, mutta tiedämme molemmat, että he ovat enemmän tai vähemmän erilaisia keskenään. Jotain yhteistä heillä kuitenkin on: eivät he osta vain ostamisen vuoksi. Taustalla on jokin tarve, tavoite tai vaikka aate. Hyväntekeväisyydenkin suhteen asiakkailla on odotuksia, jotka pitää sitten myös kyetä lunastamaan.

Trendikkyys piilee näiden asiakkaiden odotusten lunastamisessa, ei hyväntekeväisyydessä tykkääjien määrän nostamiseksi.

On olennaisinta ymmärtää aidon asiakkaan olemassaolo

Kuulin kerran tarinan eräästä lapsesta, jolta oli kovin tavanomaiseen tapaan kysytty mitä hänestä tulee isona. Vastaus olisi voinut jolla jotain ihan yhtä tavanomaista, mutta sen sijaan se tunkeutui suoraan markkinoinnin tekijän luihin ja ytimiin. Lapsi nimittäin vastasi: “Asiakas.”

Se, onko tarina totta vai ei, on epärelevanttia. Kaikista meistä nimittäin on isona tullut asiakkaita.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.