Uusien yleisöjen löytämiseksi on monessa sosiaalisen median välineessä kannattavaa turvautua hashtagien apuun.

Tämä on myös minun seuraava strategiani henkilökohtaisessa Instagram-projektissani. Tähän ja tietysti myös Twitteriin liittyen etsinkin työkaluja, joilla saisin tietoa hashtagiin liittyvistä toisista hashtageista.

Ilokseni löysin Hashtagifyn, joka etsii toisiinsa liittyviä hashtageja Twitteristä!

Älä juutu hashtagiin, löydä liittyvät yleisöt

Miten löydän liittyviä hashtageja ilmaiseksi?

Hashtagify on käytännössä hakukone, joka etsii syötetylle hakusanalle kavereita — toistaiseksi ilmaiseksi.

Perusmoodissa näet eri kokoisilla palleroissa liittyviä hashtageja, jotka yhdistyvät eri paksuisin viivoin haettuun sanaan. Pallojen päälle mennessä näet kuinka suosittu sana on kyseessä ja mikä on sen riippuvuussuhde haettuun sanaan nähden. Klikkaamalla palleroa se siirtyy hakusanaksi.

Hashtagifyn perusmoodi
Klikkaamalla kuvaa näet sen suurempana.

 

Edistyneemmässä moodissa klikatun palleron ympärille haetaan siihen liittyvät sanat, menettämättä ensimmäistä hakusanaa. Tämän laajemmaksi kuva ei etene, vaan edetäkseen pidemmälle täytyy siirtää toinen sana keskiöön.

Edistynyt moodi
Klikkaamalla kuvaa näet sen suurempana.

 

Taulukkomoodissa näet sekä haetusta hashtagista että liittyvistä hashtageista dataa niiden kehityksestä.

Taulukkomoodi
Klikkaamalla kuvaa näet sen suurempana.

 

Vaikka Hashtagify hakeekin nimenomaan Twitteristä, sen avulla voi etsiä suuntaa myös vaikka siihen Instagram-viestintään ja siinä käytettäviin hashtageihin.

Mitä teen liittyvillä hashtageilla?

Miksi sitten on olennaista tietää liittyviä hashtageja, eikö voi vain käyttää omaa brändättyä hashtagia ja viestiä menemään? Kaikin mokomin, antaa palaa vaan.

Muut hashtagit ja niihin liittyvät hashtagit kuitenkin auttaisivat löytämään uutta yleisöä. Kannattaa nimittäin suhtautua hashtageihin myös navigointikeinona eri yleisöjen välillä:

  • Samalle asialle voi vakiintua useampia hashtageja, toinen yleisö käyttää toista, toinen toista
  • Yhteen viestiin ei mahdu montaa (suositus on 2) hashtagia ja sen toisen hashtagin parissa on saattanut viritä ihan omia keskustelujaan, jossa lisää hyödyllisiä hashtageja ja siten myös uutta yleisöä

Tämä työkalu auttaa sinua näkemään potentiaalisia asiasanoja heti, ilman keskustelujen jatkuvaa silmällä pitämistä (vaikka ei siinäkään mitään vikaa ole, mitä nyt syö aikabudjettiasi). Idea on tietysti se, että käytät omassa viestinnässäsi paitsi sitä itsellesi olennaista asiasanaa, myös sitä laajentavaa liittyvää sanaa. Pelkästään se, että tiedät liittyvät sanat, ei vie vielä maalta merelle. 

PS. Kiinnostava aiheeseen liittyvä työkalu on myös Bottlenosen Sonar, jonka tutkaan pulpahtelevat niin liittyvät hashtagit kuin mainitut henkilötkin ajankohtaisuuden mukaan.

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.