Vuonna 2011 kesäloman tienoilla ilmestyi sosiaaliseen mediaan Google+ ja vuoden aikana on Plussaan saatu muun muassa mahdollisuus tehdä yrityssivuja. Tänä kesänä vastaavia palvelulanseerauksia ei tehty, mutta sen sijaan esimerkiksi LinkedIn uudisteli itseään kesän aikana: muun muassa etusivu ja yrityssivut saivat huomiota osakseen.

Niinpä ajattelin, että aloitetaan loman jälkeen bloggaaminen aiheesta LinkedIn.

Miten perustetaan LinkedIn-ryhmä?

Kehotin jo vuonna 2010 yrityksiä ja organisaatioita perustamaan oman ryhmän LinkedIniin. Tänään haluan kertoa miten konkreettisesti perustaa LinkedIn-ryhmä. Mitä LinkedIn-ryhmän perustaminen sitten maksaa? Ei mitään, sillä se kuuluu erinomaisiin perusominaisuuksiin.

Älä kuitenkaan perusta ihan mitä tahansa ryhmää, vaan valitse aiheesi huolella.

Aiheeton ryhmä on huono ryhmä

Minä valitsin aluilla olevan ryhmäni aiheeksi Asiantuntija brändää itsensä: tarkoituksena on keskittyä asiantuntijabrändin rakentamiseen ja ylläpitoon. Tämä palvelee myös Zenton LinkedIn-strategiassa, sillä tarjoamme koulutusta myös asiantuntijabrändeihin liittyen.

Eli samaan tapaan kuin nettisivut pitäisi rakentaa asiakkaan näkökulmasta ja blogiartikkeleiden tulisi olla lukijoilleen hyödyksi, myös LinkedIn-ryhmän olisi syytä palvella tiettyä tarkoitusta. Ihan yhtälailla kehottaisin miettimään sitä tarkoitusta, jos mielessä on ryhmän perustaminen Facebookissa.

Anna aihetta ryhmäytymiselle LinkedInissä

Onko siis järkevää perustaa yritykselle ryhmä, jonka nimi on jotakuinkin “Yritys”? Minun mielestäni ei. Yritysten käytössä LinkedIn voi keskittyä yrityssivujen avulla yritykseen ja tuotteisiin, asiantuntijaprofiilien avulla asiantuntijoihin ja ryhmien avulla erillisiin asioihin! Käytä kaikki näkövinkkelit hyödyksesi. Ja toisaalta esimerkiksi yritysblogia voi tuoda esille kaikilla kolmella konstilla: jakaminen onnistuu niin ryhmissä, profiileissa kuin yrityssivullakin.

Ps. Social Media Examinerissa James Filbird tosissaan kehottaa liittymään 50 LinkedIn-ryhmään ja tilaamaan niistä koosteviestit päivittäin, mikäli haluat tosissasi oppia myymään ja tekemään bisnestä LI:ssä. Tärkeää ei ole niinkään LinkedIn-kontaktien määrä tai kellä on eniten LinkedIn-kontateja, vaan se mitä sinä siellä käytännössä teet.

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.