Miltä sinun, oman alasi asiantuntijan, Facebook-profiili näyttää muille? Sinuna tarkastaisin tilanteen, vaikka pääasiassa käyttäisitkin Facebookia vapaa-ajalla.

Valtaosa suomalaisista asiantuntijoista haluaa viestiä työstä lähinnä LinkedInissä ja Twitterissä. Facebook koetaan yksityiselämän kanavaksi. Tämä jako tulee hyvin esille keskusteluissa, joita muun muassa vetämissäni Avaimet asiantuntijaviestintään -koulutuksissa käydään. Useimmiten keskustelun jatkuessa käy kuitenkin ilmi, että on niitä ammatillisesti kiinnostavia Facebook-ryhmiä, joissa viestitäänkin asiantuntijoina.

Hirvittävän monelta jää huomioimatta, että se asiantuntijaviestintä jota Facebook-ryhmissä teet saattaa kuljettaa ihmisen Facebook-profiiliisi. Siihen Facebook-profiiliin, joka näyttää juuri siltä, että olet vapaalla.

Miltä asiantuntijan Facebook-profiili näyttää muille?

Älä käsitä väärin. Minusta on täydellisen jees, että Facebook on sinulle pääasiassa vapaa-ajan kanava. Niin se on minullekin, mutta minä tiedostan osallistuvani työasioihin liittyvissä ryhmissä.

Jos Facebook-ryhmässä nimeäsi napautetaan, tie ei välittömästi vie profiiliisi. Ensin sinusta näytetään “profiilikortti”, joka kertoo mitä yhteistä napauttajalla on kanssasi ja mitä olet viimeaikoina siinä ryhmässänne tehnyt.

Esimerkiksi tämä on se mitä Hanna Purolle näytetään minusta, kun klikkaaminen tapahtuu Crazy Town Tampereen jäsenryhmässä.

Facebook-ryhmän jäsenen profiilikortti

Tilanne kuitenkin saattaa olla se, että tämä niin sanottu profiilikortti ei ole napsauttajalle riittävä, vaan hän jatkaa matkaansa eteenpäin aina profiiliisi asti. Nyt kysymys kuuluu mitä hän sieltä löytää? Miltä sinä hänelle näytät? Johdonmukaisesti samalta asialliselta ihmiseltä, joka ryhmässä osallistui keskusteluun vai joltain aivan muulta? Onko siellä vastassa oman alansa asiantuntijan Facebook-profiili?

Jos Hanna jatkaa profiilikortistani matkaansa profiiliini, hänelle minä näytän tältä, koska olemme Facebook-kavereita.

Miltä Facebook-profiilini näyttää muille? Osa 1

Se tietenkin erityisesti julkaisujen kohdalla eroaa siitä mitä minusta näytetään ei-kaverille. Tältä Facebook-profiilini näyttää, kun napsauttaja ei ole suorassa yhteydessä minuun.

Miltä Facebook-profiilini näyttää muille? Onko vastassa asiantuntijan Facebook-profiili?

Olisi hyvä, että vaikka Facebook-profiilisi olisikin ensisijaisesti vapaa-aikaa varten, pitäisit ryhmissä tapahtuvaa asiantuntijaviestintää silmällä pitäen tietyt kohdat profiilista kunnossa:

  • Käyttäjäkuva
  • Kansikuva
  • Esittely
  • Julkiset viestit

Se mitä “kunnossa” tarkoittaa, sen tietysti päätät itse.

Esimerkiksi jos sinulla on vaikka kansikuvassa jotain huumorinkukkia, saavat ne siellä olla, jos koet asiantuntijasinäsi pokan pitävän pimpeli pom. Mutta löytyykö julkisista viesteistäsi lähinnä kokoelma Mikä on henkinen ikäsi ynnä muita testituloksia vuodelta 2013, äitisi profiiliinsa lataamat ja sitten merkitsemät vauvakuvasi vai mitä siellä seisoo? Esiintyykö käyttäjäkuvassasi Joulupukki? Kertooko esittelysi elämän kovasta koulusta?

Näyttääkö se inastakaan siltä, että tässä on oman alansa asiantuntijan Facebook-profiili?

Mielestäni asiantuntijaviestintää tukeva uskottava FB-profiili ei paljoa vaadi, kunhan nuo tietyt kohdat siivoilee ja pitää kunnossa.

PS. 2019 Social Media Marketing Industry Report Facebookin olevan sekä B2C että B2B -puolilla se eniten käytetty alusta. Tämänkin johdosta halusin muistuttaa tästä varsin ylenkatsotusta asiasta asiantuntijaviestintää koskien.


Hanna Takala

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.