Tukevatko yrityksenne verkkosivut asiantuntijoidenne henkilöbrändejä? Väitän, että asiantuntijan profiilisivu verkkosivujenne alla olisi hyväksi sekä yrityksellenne että asiantuntijoillenne, puhumattakaan asiakkaista.

Olet saattanut huomata ja lukea, että esimerkiksi Facebookin käyttäjämäärät eivät enää kasva. Ja esimerkiksi Suomessa käyttäjämäärät ovat ehkä jopa laskeneet. Eihän tämä tokikaan sitä tarkoita, että sosiaalisen median palvelut heti huomenna menisivät nurin, mutta ehkä hivenen kannustaa pitämään sitä toimintaa myös omassa hallinnassa olevalla tontilla.

Käytännössähän tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi niitä omia asiantuntijoita kannattaisi kannustaa sosiaalisessa mediassa henkilöbrändin rakentamisen ohella myös vaikka kirjoittamaan verkkosivuillanne (tsekkaa meidän kurssi juuri sellaisille asiantuntijoille!). Tai jos ei blogi tunnu omalta, niin julkaisemaan vaikka podcastia tai vlogeja, mutta kuitenkin teidän verkkosivujenne alla — teidän omassa mediassanne.

Mutta mitäpä jos heidän asiantuntijabrändinsä teidän verkkosivuillanne eivät nojaisi vain julkaistuihin sisältöihin, vaan heillä olisi käytössään myös oma asiantuntijan profiilisivu kotisivuillanne? Jokin sellainen profiilikortti, joka myös helpottaa heidän esittelemistään esimerkiksi asiakkaillenne.

Mitä asiantuntijan profiilisivu voisi sisältää verkkosivuilla?

Kyllä, asiantuntijoillanne on varmasti jo yllin kyllin erilaisia kiinnostavia profiileja sosiaalisessa mediassa. Ne ovat heidän sosiaalisen kanssakäymisensä paikkoja. Tämä teidän verkkosivuillanne oleva profiili onkin asiantuntijan yksityiskohtaisempi elämäkerta juuri teillä ja juuri tässä vaiheessa uraa.

Sen henkilökuvauksen lisäksi ei olisi huono juttu, jos esille nousisivat työtä tukevat tutkinnot ja mahdolliset sertifikaatit sekä kenties saadut palkinnot. Omien valintojen mukaan toki, toisen persoonallisuudelle sopii paremmin tuoda esille vuoden yhteisöpelaajuus kuin vaikkapa jonkin suunnittelukilpailun voitto.

Lista tuoreimmista blogauksista tai hänen suosimansa formaatin julkaisuista on tietysti selviö. Niiden lisäksi tälle asiantuntijan profiilisivulle voisi nostaa halutessaan esille vaikka jotain seuraavista:

  • valikoidut julkaisut muualla kuin sivuillanne
  • esitykset materiaaleineen
  • videoita esiintymisistä
  • projekteja joista sopii puhua
  • mahdolliset jäsenyydet
  • yhteistyötahot
  • kiinnostuksen kohteet
  • tms.

Luonnollisestikin mukaan kannattaa lisätä linkit niihin sosiaalisen median palveluihin, jossa hän on esillä asiantuntijana tai joiden avulla hän haluaa alleviivata persoonaansa.

Rohkaise asiantuntijaasi hyödyntämään omalaatuisuuttaan

Minusta asiantuntijan profiilisivu on sellainen, että sen pitää venyä asiantuntijan omien toiveiden mukaisesti. Jos kaikki yritetään työntää samaan muottiin, ei synny mitään kovin kiinnostavaa. Rohkaise asiantuntijaasi siis tuomaan itsestään esille juuri niitä asioita, joita hän itse haluaa korostaa ja hyödyntää itsestään.

Ei toki ole helppoa syleillä omaa omituisuuttaan, mutta harjoitus tekee mestarin. Väitänpä, että jatkuvat harjoitukset asiasta tekevät teidänkin omasta mediastanne mielenkiintoisemman ja saatte siten vedettyä yleisöä puoleenne.

Ps. Jos nyt mietit, että käyttääkö kukaan muka muuta kuin sosiaalisen median yhteisöpalveluja, niin Tilastokeskuksen mukaan myös yritysblogien käyttö on kasvanut edellisiin vuosiin verrattuna.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.