Mitkä ovat työntekijälähettilyyden hyödyt — kun katsotaan viestintää vastaanottavan tahon näkökulmasta? Mikä on asiantuntijaviestinnän arvo verkostolle, joka sitä ottaa vastaan?

Tuija Aalto kysyi taannoin Twitterissä millaista arvoa itsekukin tuottaa verkostoilleen ja täytyy sanoa, että tätä näkökulmaa ei voi nostaa keskusteluun liikaa. Nimittäin kyllä esimerkiksi asiantuntijaviestintäkoulutuksissa enemmän keskusteluun nousevat yrityksen ja työntekijälähettilään itsensä saavuttamat hyödyt, vaikka yritänkin muistuttaa verkoston tarpeisiin vastaamisen olevan yksi menestyksen salaisuuksista.

Siispä, kun asiantuntija viestii verkostolleen muun muassa osaamisestaan, työstään ja toimialastaan, millä tavalla verkosto voikaan olla saamapuolella?

Osuuko tekemäsi asiantuntijaviestintä arvopyramidiin?

Kun olen kouluttanut asiantuntijoita viestimään, olen törmännyt lukuisia kertoja siihen luuloon, että henkilöbrändin rakentaminen olisi ihan silkkaa egotrippailua. Henkilöbrändi kuitenkin on asia, joka muodostuu nimenomaan yleisösi päässä ja sitä vahvempi se brändi on, mitä paremmin se iskee yleisöönsä. Asiantuntijabrändi on iskevä, kun se antaa omassa nichessään jotain arvokasta.

On helppo ajatella, että se arvokas olisi nimenomaan jotain minkä arvon voi laskea rahassa, kuten alennus tuotteesta tai palvelusta. Tosiasiassa kuitenkin asiantuntijaviestinnän arvo verkostolle voidaan “laskea” esimerkiksi vaikkapa ajansäästönä tai vähempänä säätönä.

Tuija jakoi kysymyksensä ohessa Eric Almquistin, John Seniorin ja Nicolas Blochin The Elements of Value Pyramidin eli arvopyramidin:

Esimerkiksi oma pyrkimykseni olla asiantuntijaviestintäsi ongelmanratkaisija antaa mielestäni monissakin noista osioista. Toiminnalliselta puolelta olen toivottavasti muun muassa vähentänyt vinkeilläni vaivoja. Kehtaan väittää välillä olleeni viihdyttävä ja siten tuottanut kokemuksellisuutta. Ainakin aikeenani on antaa toivoa, joten ehkäpä muutan elämiäkin tekemiselläni. Kuka tietää, kenties olen toiminnallani saanut jonkun henkilökohtaisella tasolla ylittämään itsensä?

Tätä on varmaan helpointa oikeasti lähestyä sitä kautta, että valitset arvopyramidista muutaman itsellesi läheisen arvon ja sitten yrität sitten saada sen oman sisällön istumaan siihen arvoon. (Avaimet asiantuntijaviestintään -koulutuksiemme ja henkilökohtaisten asiantuntijasparrausten yhteydessä saat muuten työkirjan, jossa näitä omia arvoja voi miettiä enemmänkin.)

Jos otat esimerkiksi kokemuksellisuuden puolelta arvon “hyvinvointi” ja kysyt itseltäsi: miten tuottamani sisältö lisää vastaanottajan hyvinvointia? Toisen toimialalla ja verkostoissa se voi irrota vaikka 10 vinkillä siitä kuinka päästä rantakuntoon ja toisen maailmassa sillä, että kerrotaan 10 syytä miksi on täydellisen jees olla menemättä rannalle. Sisällön ei välttämättä tarvitse kirjaimellisesti liittyä hyvinvointiin lisätäkseen hyvinvointia, esimerkiksi jos minä sanon ettei tarvitse tweetata tutkimusten mukaista “optimimäärää”, se huojentanee monia asiantuntijaviestijöitä ja siten lisää hyvinvointia.

Asiantuntijaviestinnän arvo verkostolle riippuu tekijästään

On hyvä muistaa, että me emme kaikki ole samanlaisia viestinnässämme. Optimaalisessa tilanteessa jokainen saman työasian jakanut tekijä muodostaa sen viestin itsensä näköiseksi ja ehkä vastaa sen johdosta hieman eri arvoihin pyramidissa.

  • Yksi herättää luottamusta ihan puhtaasti informoimalla asiasta.
  • Toinen uudistaa luovasti rakentamalla asian ympärille useampaan aistiin vetoavan version.
  • Kolmas innokkaasti käyttää asian yhteydessä mainintoja ja siten yhdistää.
  • Neljäs nappaa valppaasti ja tarkasti asian ytimestä kiinni ja yksinkertaistaa sen esimerkiksi mini-infograafiksi.
  • Viides kuuntelee ensin herkällä korvalla ja tarjoaa asian eteenpäin eksklusiivisemmissa ympyröissä omien havaintojensa ryydittämänä.
  • Jne.

Se, että teemme rohkeasti itsekukin itsemme näköistä vastaanottajaa arvostavaa asiantuntijaviestintää, on juuri se mikä hyödyttää niin verkostoamme, kuin itseämme tekijöinä sekä edustamiamme tahoja.

Sitä paitsi se monien tahojen asiantuntijoilleen himoitsema ajatusjohtajuus syntyy myös erityisesti näistä asioista — arvokkaasta sisällöstä ja omasta tavasta olla — eikä firman viestin eteenpäin papukaijailusta.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.