Kaipaisikohan sinun tapahtumasi vähän sosiaalisen median twistiä?

Väittäisin, että sosiaalinen media väistämättä muuttaa tapahtumien kulkua. Ja tapahtumien varusteleminen sosiaalisella medialla tulee lisääntymään huikeasti tulevina vuosina. Kirjoitin teille toukokuussa Tapahtumajärjestäjän sosiaalisen median muistilistan, se on hyvä alku.

Haluan kuitenkin antaa teille esimerkin siitä, mitä tapahtumassa voidaan sosiaalisella medialla tehdä.

Esimerkiksi merkki elosta

Osallistuin torstaina 25.8.2011 livebloggaajana Inforin järjestämään Elonmerkki-tapahtumaan.

Infor lähestyi tämän vuoden Elonmerkkiä (jo 19. Elonmerkki!) Suomessa ennennäkemättömällä sosiaalisen median kierrepallolla. Katleena Kortesuon ehdotuksesta he kokosivat joukon bloggaajia tilaisuuteen kirjoittamaan livenä kirjan!

Omasta puolestani voin ainakin sanoa, että mahdollinen kirjailijuus houkutti minut yksityishenkilönä hakemaan pestiä – pestiä josta palkkaa ei maksettu.

Katleenan blogissa julkaistiin kutsu hakeutua livebloggaajaksi Katleenan ja Jari Parantaisen seuraan. Hakeneista valittiin tietty määrä viestintään orientoituneita bloggaajia. Bloggaajien kanssa tehtiin ihan virallinen kustannussopimus tietyillä vaatimuksilla, vaatimukset pitivät sisällään esimerkiksi blogikirjoitusten määrän ja tweettaamista tapahtuman hashtagilla #Elonmerkki.

Infor piti siis huolen, että Elonmerkki 2011 -pöhinää riitti verkossa ennen tapahtumaa, sen aikana ja vielä jälkeenkin päin! Pelkkiä blogauksia syntyi tapahtumapäivän aikana yli 100 kappaletta ja Twitter lauloi. Valtaosa meistä livebloggaajista aloitti pöhisemisen päiviä aikaisemmin, vaikka sitä ei erikseen vaadittukaan. Ja niin vaan pöhistiin Zentoltakin, vaikka Zentolla ei Elonmerkin kanssa mitään tekemistä olekaan.

Minä olin tapahtuman jälkeenkin onnellinen siitä, että sain osallistua. Vaikka kyseessä oli hurja puristus – homma kävi kyllä helposti työstä!

Nyt syyskuussa noista tekemistämme blogauksista Katleena koostaa kirjan, jonka kaikki tekijäpalkkiot ja tuotot ohjataan hyväntekeväisyyteen UNICEFin kautta. Hyötyjä ei siis missään nimessä ole vain tapahtumajärjestäjä.

Ota mallia

Ymmärrän, etteivät kaikki voi kustantaa kirjaa. Se ei ole mitenkään mahdollista, eikä välttämättä edes kannattaisi – se on jo tehty!

Kehotan kuitenkin ottamaan mallia siinä, että uskallatte tehdä jotain eri tavalla ja pyritte hyödyntämään olemassa olevia voimia bloggaajista tweettaajiin ja videosensaatioihin. Hyvällä täkyllä meidät bloggajatkin saa mukaan puristukseen.

Tapahtumien ja sosiaalisen median yhteisistä erikoispiirteistä keskustellaan lokakuussa 2011 kurssillamme “Paranna messuinvestoinnin tulosta sosiaalisen median avulla”. Vaikka otsikko puhuukin messuista lupaan, että käsittelemme muitakin tapahtumia. Kannattaa tulla mukaan, lupaan lisää käytännönesimerkkejä!

PS. Elonmerkissä Infor piti huolen bloggaajistaan, saatavilla oli tarpeellinen määrä pistokkeita jne. Pidä mielessä myös tällaiset asiat!


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.