Vaihtelu virkistää, joten Facebook se vain tekee muutoksia algoritmiinsa (josta olen kertonut aiemminkin). Eli vaihtelun vuoksi saat oppia jotakin ja Facebookin henkilökäyttäjänä toivottavasti saat vaihtelua etusivusi uutisvirtaankin.

Seuraava muutos, joka sinunkin Facebook-käyttöösi ennemmin tai myöhemmin rullautuu, pyrkii näyttämään enemmän hyvin hyvin ajankohtaisia päivityksiä ystäviltäsi ja sivuilta.

Mitä tämä sitten tarkoittaa sille pienelle Facebook-sivun ylläpitäjälle, joka sisälläsi on? Niinkuin niin monta kertaa aikaisemminkin, on aina jotain mitä vielä voisit tehdä Facebookissa näkyvyyden eteen.

Facebook-uudistus: tartu tiukasti trendiin ja näppäile tykkääjää

Tartu trendeihin!

Kun kirjoittelin sinulle Instagram-menestyksen mittaamisesta kehoitin miettimään pitäisikö trendeihin lähteä hanakammin mukaan. Tämä Facebookin algoritmipäivitys tahtoo sanoa, että ainakin Facebookissa vastaus on KYLLÄ.

Konkreettisesti tämä tarkoittaa sitä, että teet vallitsevista olosuhteista kevyttä sisältöä ja kasvatat näkyvyyttä.

Mitä ne vallitsevat olosuhteet sitten ovat?

  • Parhaillaan pyörivät tv-ohjelmat (mieti mitä sinun tavoittelemasi kohdeyleisö tv:stä katselee)
  • Käynnissä oleva kansallinen tai kansainvälinen urheilutapahtuma (minkä lajin urheilujuhlan tuntu havittelee samaa porukkaa kuin sinä)
  • Poikkeuksellisesti puhuttava sääolosuhde (mitä murheita tämän hetken kelit sinun ostajillesi aiheuttavat)
  • Keskustelua muuten vain laajalti aiheuttava asia, kuten kuninkaallisen vauvan syntyminen tms.

Siis asioita, joista tavan ihmiset sosiaalisessa mediassa puhuvat. Algoritmi tekee myös sen, että kun ajankohtaisuus on mennyttä, näkyvyyskin tipahtaa ellet sitten saa päivityksellesi jatkuvalla syötteellä hyvin reaktioita aikaiseksi.

Suomessa trendikkäistä puheenaiheista saat hiukan käsitystä vaikkapa Nummelan Tonin Suomi-Twitter-laskurista, eivät ne aiheet Facebookissa näistä juuri eroa.

Viimeisen 7 päivän top-hashtagit suomalaisilta Twitter-tileiltä antaa osviittaa trendaavista puheenaiheista
Klikkaa kuvaa saadaksesi sen suuremmaksi. Nämä trendit ajanjaksolta 13.9.-19.9.2014.

Eihän tässä ole mitään “uutta”, että sosiaalisessa mediassa keskustellaan siitä, mistä ihmiset haluavat keskustella. Se on Jounin kaupan Sampon ja monen muunkin somemenestyjän salaisuus. Algoritmejäkin muutetaan, jotta ihmisillä olisi enemmän keskusteltavaa eli enemmän syitä pysytellä tiukasti Facebookissa.

Ole trendikäs hyvällä maulla

Haaste on siinä, että onnistut tarttumaan trendiin hyvällä maulla. Jos tuotteesi tai palvelusi ei sovi kontekstiin tai suoranaisesti loukkaa sitä, pitää hälytyskellojen soida päässäsi ennen Julkaise-napin painallusta.

Nimittäin rumasti trendiin tarttumisesta tulee ikävää julkisuutta. Liikennemäärät voivat moisesta mokasta näyttää tosi mahtavilta, mutta et sinä halua olla se, joka mässäilee vaikkapa luonnonkatastrofilla tai kuolemalla edes vitsillä. Aina joku ottaa vitsinkin tosissaan.

Älä kuitenkaan huolestu! Jos nyt et lähde trendaaviin aiheisiin mukaan, et todennäköisesti tule näkemään kovinkaan murskaavia menetyksiä näkyvyydessä entiseen nähden. Mutta mieti silti mielessäsi: haluaisivatko tykkääjäni keskustella näistä asioista ja saisiko niistä keskusteleminen heidät viemään minut lähemmäs tavoitettani?

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.