Onko väärin pyytää ihmisiä tykkäämään FB-sivusta?

Yksi selkeimmistä ja käytetyimmistä sosiaalisen median mittaamiseen käytettävistä numeroista on tykkääjien (seuraajien, kontaktien, ystävien) määrä. Sen kasvattamiseksi tehdään monenlaisia asioita, mekin järjestämme Läsnäoloklinikoita tykkääjien määrän kasvattamisesta.

Eräs näistä menetelmistä, joilla seuraajien määrää voi etenkin Facebookissa kasvattaa, on niin sanottu “fan-gating” (tunnetaan myös nimellä like-gating).

Mitä fan-gating sitten tarkoittaa käytännössä?

Fan-gating on kuin VIP-alueelle pääsy

Facebook mahdollistaa sen, että organisaation Facebook-sivulla on räätälöityjä sivuja. Uudet sivulle tulijat voidaan ohjata suoraan tällaiselle räätälöidylle minisaitille seinän sijasta.

Noilla räätälöidyillä sivuilla on sitten mahdollista näyttää eri sisältö niille, jotka ovat organisaatiosta tykänneet ja niille, jotka eivät sivusta vielä tykkää.

Toisin sanoen jos et sivusta tykkää, et pääse lataamaan esimerkiksi ilmaista ekirjaa. Heti kun tykkäät sivusta, pääset lataamaan sen ilmaisen ekirjan. Esimerkiksi Red Bull -energiajuoman sivulla tällä metodilla pääsee käsiksi videoihin.


Klikkaa kuvaa, niin saat sen suuremmaksi.

Tykkääminen avaa siis portin sinne VIP-alueelle.

Kannattaako fan-gating?

Monet ovat saaneet positiivisia tuloksia. Tykkääjien määrä on selvästi kasvanut. Joten kyllä, fan-gating on joissain tapauksissa ollut kannattavaa.

Menetelmällä on kuitenkin paljon käyttäjiä ja faneille on tarjolla melkoinen määrä eri tasoista bonussisältöä. Fan-gating ja sivuista tykkäämisen vaatiminen voi helposti kärsiä inflaation. Social Media Examiner pistää miettimään voiko fan-gating jopa vahingoittaa brändiäsi?

Jos tykkääjien määrän kartuttaminen tällä menetelmällä kuitenkin kiinnostaa, suosittelisin panostamaan tosissaan siihen paljastuvaan sisältöön. Arvosta tykkääjää antamalla kunnon lahja! Voit antaa lahjasi kuitenkin myös pyyteettömästi, ilman vaatimuksia. Sellaisellakin sivulla voit hienovaraisesti osoittaa, että tykkäämistä arvostettaisiin. Näin tekee esimerkiksi Coca-Cola.

Vastaavanlaista ei juuri muissa palveluissa esiinny. Tosin esimerkiksi Twitterissä on lisäpalveluiden kautta mahdollisuus lähettää uusille seuraajille automaattinen yksityisviesti. Siinä viestissähän voit antaa sen lahjasi, miltä kuulostaisi linkki siihen ilmaiseen ekirjaasi?

Oli se sitten fan-gating tai räätälöidyt minisaitit tai seuraajien määrän kasvattaminen tai sosiaalisen median mittaaminen tai vaikka ne Twitterin automatisoidut yksityisviestit jotka kiinnostavat, keskustelisin niistä mielelläni kanssasi. Älä siis pelkää ottaa yhteyttä!

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.