Eletään sellaista aikaa vuodesta, että itse kullakin on jos jonkin moista tunnetta pinnassa. Joulu pakkaa olemaan tunteita tulvillaan ja tiedätkö mitä? Niin pitäisi sinun ja minun sosiaalisen median sisällönkin olla!

Minä itse kuitenkin olen ennen kaikkea järki-ihminen — liiankin pitkälti. Olen muun muassa järkeillyt, että näissä Zenton blogauksissa minun on järkevää antaa käytännön vinkkejä ja kikkoja sosiaalisen median käyttöön. On mielestäni järkevää osoittaa, että minulla on keinot hallussani ja sosiaalisen median ässiä hihoissani ja vakuuttaa olevani juuri oikea kouluttaja paikalle tilattavaksi.

Tässä on vain sellainen vika, että siihen missä on liikaa järkeä, ei mahdu mukaan tunnetta. Ja tiedätkö mitä tunteilla sosiaalisen median sisällöissä tekee?

Hämmästytä! Suututa! Herätä tunteita!

Kun sisältö herättää oikeita tunteita siihen reagoidaan konkreettisesti

Sosiaalisessa mediassa nuo konkreettiset reaktiot ovat tykkäyksiä, kommentteja ja jakamisia. Verkkosivuilla taas konkreettinen reaktio on muun muassa osto, tilaus, ilmoittautuminen tai lataaminen. Jos minä saisin sinut nyt välittämään tästä sisällöstä oikealla tavalla, painaisit todennäköisemmin jotakin ylhäältä oikealta löytyvistä jakonappia, kiiruhtaisit kommentoimaan artikkelin alalaitaan tai vielä parempaa: ottaisit minuun yhteyttä tilataksesi minut keskustelemaan kanssasi.

Tunteminen on välittämistä ja välittäminen on jakamista. Millainen välittäminen on sitten sitä sisällöntuottajan kannata oikeaa välittämistä, joka saa jakonapit laulamaan?

Jonah Bergerin Contagious -teos kertoo, että sellaiset tuntemukset, jotka saavat ihmisen fyysisesti toimimaan — suorastaan kiihottumaan — saavat aikaan myös jakamista. Jakonapin painaminen on fyysinen teko, johon kannustaa sykkeen kohoaminen. Sykkeen saavat koholle tietyt tuntemukset. Itselleni tätä lukiessa saattaisi puskea pintaan huoli ja ahdistus omasta sisällöstä.

Ahdistus ei välttämättä ole reaktio huonoimmasta päästä, vaikka se negatiivinen onkin. Nimittäin ahdistus kiihottaa saamaan aikaan jotain, toisin kuin vaikka surullisuus, joka kiihottaa ainakin minut syömään jäätelöä sohvannurkassa.

Enhän minä sinulta paljon vaadi, enhän?

Mitenhän sinun kohderyhmäsi tuntevat?

Eri sisällöt herättävät erilaisia tunteita, emmekä me kaikki edes tunne samoja asioita saman sisällön kohdalla. Alla olevasta Fractlin videosta näet, että emotionaalista eroavaisuutta esiintyy niin iän kuin sukupuolen perusteella:

Kiinnostus, hämmästys ja ihailu esittävät suurta osaa, mutta kun päästään vihaa ja pelkoa aiheuttaviin kuviin ja tunnelmiin, ollaan suorastaan liekeissä! Saako sinun sisältösi ikinä mitään näistä aikaan?

Tämä blogiartikkeli tuskin saa sinua suuttumaan, etkä ehkä ihailustakaan ole suunniltasi. Järkeilenpä kuitenkin, että olen istuttanut sinuun ajatuksen, joka kantaa sosiaalisen median toimissasi tulevana vuonna hedelmää. Onhan tavoitteeni kuitenkin yhä edelleen se, että sinä voisit tehdä sosiaalisen median sisältömarkkinointisi paremmin eikä se, että oma sisältöni lähtisi viraaliksi kuin hauki rannasta.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.