“Miksi kukaan haluaisi kertoa missä on?” Asiakkaillasi on monia erilaisia syitä tehdä check-in valitsemaansa palveluun. Älä murehdi turhaan sitä syytä, vaan käytä hyödyksesi se kun joku tsekkaa itsensä esimerkiksi Foursquareen ja vielä näyttää sen julkisesti jakamalla tsekkauksensa Twitteriin.

Kävin Suomen Messujen vieraana Helsingin Kirjamessujen aikaan puhumassa Helsingin Messukeskuksessa tammikuussa 2013 järjestettävien Matkamessujen näytteilleasettajille. Yksi puheeni pointeista oli paikkatietopalvelut ja miksi ne pitäisi huomioida paitsi messuilla myös muussa markkinoinnissa.

Nostin esille muun muassa jo aiemmin Facebook-sivullamme jakamistani käytännön sosiaalisen median vinkeistä: Foursquare-tsekkauksiin vastaamisen. Tänään annan sinulle muutaman vinkin miten voit noihin julkisiin tsekkauksiin tarttua konkreettisesti.

Hän on täällä tänään, siispä avaan keskustelun!

Miten voi reagoida Foursquare-tsekkauksiin?

  1. Tarkista mitä toimipaikkojasi Foursquaresta löytyy ja millä nimillä.
  2. Hae Twitteristä (tai laita jatkuvaan hakuun esim. Tweetdeckin avulla) seuraava hakulauseke: “I’m at [tähän sen oman venuesi nimi]”.
  3. Klikkaa löytämiesi tsekkausten 4sq.com-alkuisia linkkejä.

Asioita, joihin check-ineissä voisit markkinoijana esimerkiksi tarttua, kun bongaat Twitteristä tsekkauksen ja klikkaat Foursquare-linkkiä:

  • First time at [..] eli ensimmäinen tsekkaus tiettyyn paikkaan
  • First among friends to check in at [..] eli ensimmäinen (Foursquare-)ystäviensä joukosta tsekkautumassa tiettyyn paikkaan
  • That’s 12 weeks in a row at [..] eli on tsekkautunut jo 12 perättäisenä viikkona paikalle
  • Stole the mayorship! eli syrjäytti paikan pormestarin, tästä on useita tekstivariaatioita
  • Today is [..]’s birthday! eli viettää syntymäpäiväänsä
  • etc.

Kaikkiin näihin keksii helposti jotain luontevaa sanottavaa ja voi saada keskusteluyhteyden asiakkaaseen auki. Eikä pidä unohtaa suoritettuja badgeja, niistäkin voit kehittää jutun juurta. Palaa takaisin löytämääsi tweettiin ja vastaa siihen.

Siis mitä: sama hieman konkreettisemmin kiitos?

Hain Twitteristä hakulausekkeella “I’m at Helsingin Messukeskus” viestejä ja valikoin yhden konkreettisen tweetin, johon voisit tarttua jos olisit Helsingin Messukeskus tai Suomen Messut tms.

Kun tuota viestin 4sq.com/RlgGNq -linkkiä klikkaa, näkee lisää tietoja Ilkan tsekkautumisesta:

Informaatiota johon tarttua Foursquare-check-inissä

Mielestäni erittäin luonnollista olisi tarttua kohtaan “Back at Helsingin Messukeskus [..]“. Sen voisi tehdä vaikkapa näin:

Lavastettu vastaus Foursquare-check-iniin Twitterissä
(Kuva on lavastettu.)

Nyt pallo on tsekkaajalla ja hän saattaa vastata lyhyellä tarinalla keväisestä messukokemuksestaan tms. Jos kohdalle osuu vaikkapa bloggaaja, joka aiemminkin blogissamme esille noussut Ilkka on, voi vastineeksi tulla vaikka videota, suosiollisia linkkejä tai valokuvia. Bonuksena tietysti myös hänen seuraajiensa huomio saattaa olla sinun!

Huomaa, että väkinäiseltä tuntuvan spämmin raja ylittyy erittäin helposti. Älä siis käytä tätäkään kikkaa roskapostittaaksesi kaikkien tsekkautujien silmät ja korvat täyteen omaa agendaasi. Pyri luontevaan kontaktiin, joka antaa kaikille jotakin!

PS. Muista ottaa omat liiketilasi ja -kohteesi Foursquaressa haltuun: saat tilastotietoja kirjautuneista.

PPS. Seuraa Zentoa Facebookissa, niin olet astetta paremmin perillä erilaisista sosiaalisen median käytännön vinkeistä joita tämän blogin lisäksi jaamme: http://www.facebook.com/zentointeractive

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.