“Entäs Instagram?” kysyi kurssilaiseni Carmela “Ota sosiaalinen media hyötykäyttöön” -kurssilla pari päivää sitten. En ole materiaaleissani erityisemmin Instagramiin keskittynyt, vaikka toki sekin on osa sosiaalista mediaa: kysymys oli siis hyvä.
Olen aiemmin viitannut Instagramiin hashtageista ja yleisön yllyttämisestä kirjoittaessani.
Mikä se Instagram oikeastaan sitten on? iPhoneen (sama sovellus toimii myös iPadissa) tai Android-laitteisiin ladattava valokuvasovellus. Mobiililaitteella otettu kuva viedään halutessa filtterin läpi, kirjoitetaan kuvateksti + hashtagit (risuaita ja sana = #sana), liitetään mukaan paikkatieto ja valitaan myös palvelut joihin kuva Instagramin lisäksi jaetaan. Ei vaadi mitään Instagram-insinöörin pätevyyttä.
Osallista Instagramissa yleisösi kilpailuun
Vähän pätevyyttä voi tosin vaatia se Instagramin hyödyntäminen yrityksissä ja organisaatioissa. Pätevyydenhän voit hankkia ottamalla Instagramin käyttöön ja kokeilemalla sitä itse.
Kuin tilauksesta törmäsin Mashablessa Instagram-kilpailua koskevaan artikkeliin. Artisti Paul Simonin Graceland-levystä nimittäin julkaistaan 25-vuotisjuhlapainos ja sitä juhlistetaan myös #Graceland25-kilpailulla Instagramissa.
Käytännössä kisassa kerätään yleisön valokuvia teemasta matka: kisaan kuva osallistuu kun siihen liitetään hashtag #Graceland25. Kisaan osallistuvat kuvat kerätään yhteen Statigram-sivulla, joka on tarkoitettu Instagram-kuvien selailuun tietokoneella mobiililaitteiden sijasta.
Paul Simonin lisäksi kisa on nähty muun muassa Ford Fiestan ominaisuuksien markkinoinnissa. 6 viikon ajan Instagram-käyttäjät lähettivät kuvia Fiestan ominaisuuksiin kytketyillä viikon teemahashtageilla (esim. #hidden) ja hashtagilla #Fiestagram.
Hienoa on, että Instagram suorastaan kannustaa kilpailujen järjestämiseen: How to host a photo campaign on Instagram.
Backstage-passi ja muuta herkullista
Jos kilpailun järjestäminen ole ajankohtaista, suosittelisin suhtautumaan Instagramiin kuin antaisit yleisöllesi backstage-passin. Anna lisäarvoa palveluistasi paljastamalla valokuvilla enemmän kuin olet tähän asti paljastanut. Konkreettisesti kulissien taakse vie esimerkiksi Good Morning America tilillään.
Toisaalta taas juuri Suomeenkin rantautunut kahvilaketju Starbucks jakaa melko sumeilematta tuotekuvia ja kehottaa yleisönsäkin jakamaan niitä eri hashtageilla kuten #frappuccinohappyhour. T-paitoihin keskittynyt Threadless on suvereenisti instagrammaillut mainoksensa ja alennuskoodinsa.
Vaikka Instagram onkin mekanismiltaan ja idealtaan yksinkertainen, ei se tarkoita etteikö se voisi olla juuri sinulle oiva työkalu. Ja entistä varmemmin näyttää siltä, että sinun pitää ottaa hashtag-ajattelu hallintaasi kautta linjan, ei vain Twitterissä!
Ja miksi yritys hyödyntäisi Instagramia viestinnässä yms.? Siksi, että sielläkin on potentiaalisia asiakkaita. Yhtälailla kun tämä blogi minusta markkinoinnin välineenä on erinomainen, voi Instagram olla sinusta huikea viestinnän väline.
PS. Jos mietit miten saada seuraajia Instagramissa, suosittelisin itse seuraamaan monia monia muita, käyttämään erityisesti suosittuja hashtageja, tykkäämään ja kommentoimaan toisten kuvia, antamaan paikkatiedot (geotag) kuvissa, tarkkailemaan mikä toimii, mikä muiden kuvissa vetää puoleensa ja lataamaan säännöllisesti niitä omia parhaita kuvia.