Yksi suomalainen yhteisö on Facebookissa ampaissut kuin raketti ylitse muiden: piskuinen Jounin kauppa Ylläkseltä. Suurta yleisöä, mukaanlukien itseni, kiinnostaa miten Jounin kaupan yrittäjästä, Sampo Kaulasesta tuli FB:n sisältömarkkinoinnin kunkku?

”Mun persoona kiinnostaa ihmisiä Facebookissa: olen hölmö, yksinkertainen kauppias Lapista ja jonkinlainen suuruudenhullu”, nauraa höröttää Sampo Kaulanen.

Syytäkin on iloita, sillä Sampon ylläpitämä sivu Jounin kauppa on reilussa puolessa vuodessa noussut Facebook-tilastojen kärkisijoille, erityisesti kun mitataan yleisön sitoutumista ja vuorovaikutusta. Yhteisön koko on nyt n. 66 000 ja Sampo on varsinainen malliesimerkki siitä, miten pienellä yrityksellä voi somessa olla suuren suuri digitaalinen jalanjälki.

”Kokonaisnäkyvyys on viime aikojen parhaalla päivityksellä ollut 1,7 miljoonan kieppeillä. Normipäivityksellä näkyvyys liikkuu 10 000 – 500 000 ihmisen välillä.”

Aika huimista luvuista siis puhutaan. Mitään tähtitiedettä ei someviestintä Samponkaan mielestä ole vaan kysymys on lopulta aika yksinkertaisesta kaavasta.

”Jos sulla on hyvä tuote ja tarina ja kun ne oikeassa kanavassa tuodaan ulos, niin seuraukset voi olla huikeat!”

Sampon tarina kohti huippua alkoi marraskuussa 2013,  kun hän tutki Jounin kaupan Facebook-sivun tilastoja. Neljä vuotta tahkottuaan viestintää yrityksenä Sampo oli onnistunut vetämään puoleensa 3000 tykkääjää. Se ei kauppiasta tyydyttänyt ja hän päätti tehdä totaalisen suunnan muutoksen omassa viestintätyylissään.

”Aloin omilla kasvoillani ja avoimesti kertomaan omasta toiminnastani, ajatuksistani ja elämästäni täällä Ylläksen 600 asukkaan kylässä. Päivityksiin liittyi myös meiän perhe eli Minttu-vaimo ja vauva.”

Nyt Jounin kauppa on päässyt siihen asemaan, että media seuraa brändin someviestintää. Mediassa Sampo ja Minttu ovat olleet osittain myös siksi, että he osallistuivat aikoinaan Diili-ohjelmaan.

Kantapään kautta someen

Sampolle on pikkuhiljaa kehittynyt omien sanojensa mukaan ”perstuntuma” siitä, millaiset viestit parhaiten menestyvät ja miten yrityksenä pitäisi somessa viestiä.

”Kuvat toimii hyvin, mutta eniten yhteisöä on kasvattaneet haasteet, tempaukset ja arvonnat, joihin ihmiset voi ottaa osaa, mutta niitä ei voi koko ajan tehdä. Ja yleisö houkutellaan nimenomaan somessa. Jos olen esim. radiohaastattelussa sanonut että tulkaa tykkäämään Jounin kaupan sivuista, niin juuri kukaan ei tule.”

Tempauksia ja haasteita Sampolla näyttää riittävän. Viimeisin suuri haaste on kerätä päivitykselle miljoona tykkääjää. Tykkääjien kesken arvotaan matka Jounin kauppaan ja Sampo lupaa hakea voittajan, ihan mistä päin maapalloa tahansa. Osallistujia on tullutkin Intiaa ja Amerikkaa myöten.

”Tähän mennessä on tullut n. 95 000 tykkäystä ja n. 45 000 jakoa. Suosio on jo nyt ollut niin suurta, että aion arpoa voittajan joka tapauksessa, vaikkei sitä miljoonaa tulisikaan täyteen.”

Sampo antaa esimerkin hyvästä ja huonosta päivityksestä. Hän on kokeillut molempia tapoja:

”Huono päivitys on se, että ottaa kuvan hyllystä/tuotteista ja sanoo että tervetuloa. Hyvä päivitys samasta aiheesta on se, että menee itse siihen hyllyn viereen seisomaan, ottaa kuvan ja kertoo kuvatekstissä että mie käytän tätä tuotetta itse joka aamu, edellyttäen että tosiaan käyttää. Somessa ei saa valehdella, se on yksi perussäännöistä.”

Pelkkä suolaaminen ei riitä

Parhaimmillaan someviestintä yrityssivuilla on aina kaksisuuntaista. Ei riitä, että itse julkaisee päivityksiä vaan pitää myös osallistua yleisön viestintään.

”En vain suolaa päivityksiä, vaan osallistun itse ahkerasti. Tavoite on vastata tai tykätä jokaisesta kommentista, joskin aina ei voi, jos on esim. 5000 kommenttia.” Aika harvalla yrityksellä on tälläistä ongelmaa.

Facebook-asiantuntijat eri puolilla maailmaa neuvovat, että yrityksen kannattaisi viestiä kerran päivässä 7 päivää viikossa. Tähän tulokseen on päästy kun otetaan huomioon Facebookin muuttuneet algoritmit ja kävijätilastot. Jounin kauppaa ei voi tähän ryhmään niputtaa.

Jounin kaupan sivuilla on viimeisen viikon aikana julkaistu vähintään 10 päivitystä vuorokaudessa. Facebookin algoritmi ”sallii” Jounin kaupan suuren viestimäärän ja päästää useimmat viestit tykkääjien uutisvirtaan siksi, että yleisö reagoi niin aktiivisesti kaikkiin päivityksiin.

Toki Sampo on oppinut hyödyntämään myös Facebook-mainontaa, ja buustaa rahalla kaikkein suosituimpia päivityksiä.

”Olen siirtänyt rahaa vähemmän tehokkaasta printtimainonnasta someen. Esim. 500 eurolla saa printissä pienen ilmoituksen, mutta somessa älyttömästi näkyvyyttä. Ja jos me laitetaan kuponkeja lehteen, niin niitä palautuu vain muutama kun taas Facebookista tosi paljon.”

Eri sisältötyypeistä Sampon suosikki on kuvien ohella tarina. Tämä on muillekin hyvä vinkki: yleisö tykkää hyvistä tarinoista.

”Hyvä tarina alkaa aamulla, jatkuu päivällä ja päättyy illalla. Siinä on koko draaman kaari yhden vuorokauden aikana. Ja illalla ei kannata tarinaa aloittaa, koska se ”kuolee” päivityksenä nopeammin kuin aamulla.”

Imagon kiillotusta,
euroja ja villasukkia

Sampo listaa sosiaalisen median hyötyjä, joita on jo melkoinen määrä euroista villasukkiin.

”Ihan euromääräistä hyötyä on ollut. Sen lisäksi tavoitettavuus ja tiedon jakaminen on tehostunut, ja imago on selkeästi parantunut. Meitä tullaan tänne katsomaan niinkuin turistikohdetta.
Ja vauvamme on saanut villasukkia jo ihan älyttömän määrät!”

Entäs sitten ruokakauppiaan näkökulma, miten ruokakauppias voi hyötyä somesta?

”Parhaimmillaan tosi hyvin, koska ruokakaupassa on niin laaja kenttä, ruokaresepteistä ja tarjouksista ruoanjakoilmoituksiin. Mua jännitti tosi paljon, miten käy kun kertoo Facebookissa että vanhentuneita tuotteita jaetaan ilmaiseksi. Hyvinhän siinä kävi.”

Ideoiden testaamiseen some on onnen omiaan, minkä myös Sampo on kantapään kautta oppinut.

”Itselle tämä somessa viestiminen on tuonut myös hauskan lisän arjen pyörittämiseen. Mie pystyn hyvin testaamaan ideoita ja näen äkkiä onko se hyvä vai huono idea.”

Jonkin verran on sadellut myös negatiivisia kommentteja. Sampoa on haukuttu julkisuuden kipeäksi ja moitittu liiallisesta avoimuudesta. Tämä kuuluu niihin asioihin, joihin täytyy varautua, kun pistää oman persoonansa täysillä peliin. Asiakaspalvelijan asenne on paikallaan myös silloin kun niskaan sataa moskaa, tässä ote Sampon vastauksesta haukkujalle:

”En kanna kaunaa enkä nyt teilaa kettään… Juha Vuorista siteeratakseni “kaikilla nousee pissa hattuun jossain vaiheessa, mutta homman ratkasee kuinka nopeesti se sieltä tulee alas”
Mie olen keulimiseni aikanani saanu ja kyllä Siperia on opettanu että nöyränä ja kiitollisena tässä kannattaa mennä!”

Erottautuminen on se juju

Someviestintä vie Sampon aikaa nykyisin paljon enemmän kuin ennen, eli muutamia tunteja päivässä, pätkittäin. Hän tutkii Facebookin tilastoja ja selvittää millaiset viestit on menestyneet parhaiten ja millä linjalla kannattaa jatkaa. Sen lisäksi hän vastaa aktiivisesti Facebookissa yleisön kommenteihin sekä yhteistyötarjouksiin, joita tulee päivittäin eri kanavista.

”Se tulee jo niin luonnostaan, ettei se tunnu enää työltä.”

Erityisen paljon yhteydenottoja Sampo on saanut mainostoimistoilta, jotka haluaisivat tehdä Jounin kaupan mainontaa.

”Se tietysti maksaa mulle paljon ja totuus on se, että mie pystyn saman tekemään nollabudjetilla ja paljon paremminkin:) Markkinoinnissa ja erityisesti somen puolella kaikkea voi tehdä pienemmällä budjetilla kun käyttää mielikuvitusta.”

Sampolla on muille kauppiaille ja yrityksenä somessa viestiville vielä pari hyvää neuvoa

”Someviestinnässä ei kannata olla epärehellinen eikä peitellä mitään. Rohkeasti kannattaa viestiä ja muistaa että ketään ei saa loukata, siinä menee aina se raja. En pysty muita neuvoja antamaan, sillä se oma juttu täytyy itse löytää. Se miten erotut muista on se juju.”

”Mie erotun, jos vertaan esim. K-kaupan muita kauppiaita niin olen Facebookissa niiden ensimmäisten joukossa jotka on lähteneet vetämään someviestintää persoonavetoisesti, annoin kasvot yritykselle.”

Jännittävää seurata, mihin Jounin kauppa -brändi tuolla kaikella somenosteella yltää ja miten yhteisön kasvattaminen etenee.

”Kauhea halua kokeilla, että päästäänkö me täältä Lapin perukoilta maailman kartalle. Ihmeellistä kuinka pieneksi maailma on muuttunut verkon myötä. ”

Ps. Jounin kauppa on ehdolla vuoden 2014 Some Awards-kisass, kategoriassa ”Someyllättäjä 2014”

PPS. Tilaa Zenton blogaukset tuoreeltaan suoraan sähköpostiisi!


Hanna Puro

Hanna Puro

Hanna P on sisällöntuotannon ja verkkoviestinnän ammattilainen. Kokemusta on karttunut toimittajana sekä painetussa että sähköisessä mediassa. Sähköisen liiketoiminnan ja sosiaalisen median valmentaja, jonka luottamustoimia mm. Mindtrekin hallitus.