Mummoni vietti juhannusta kahden ystävättärensä seurassa. Hän kertoi minulle jälkeenpäin, kuinka nuo kaksi ystävätärtä olivat kumpikin höpöttäneet taukoamatta, kumpikin eri asiasta. Oli kuulemma parempi olla itse hiljaa, kun ei kuitenkaan kumpikaan päällepuhuja olisi kuunnellut, olisi tarvinnut huutaakin ja ääni siinä vain olisi mennyt. Vaikka siis olisi ollut jotain sanottavaakin — mummolla kun yleensä on viiltävä analyysi takataskussaan.

Niin se tahtoo mennä sosiaalisessa mediassakin.

Jutustelijoita ja mutustelijoita on monessa kanavassa niin paljon, että siihen viestien massaan hukkuu helposti. Etenkin kun valtaosaa kiinnostaa vain heidän oma napansa.

Hyllytä viestisi hyvällä tavalla

Käytä kanavia joissa viestin hyllyikä on pidempi

Palaan aika ajoin siihen, koska missäkin kanavassa olisi hyvä viestiä julkaista.

Oikeaan aikaan toimiminen on #somessa tärkeää, mutta niin on päivitysten hyllyikäkin! [Tweettaa tämä!]

Kerroin sinulle vuoden alussa Facebook-päivityksen hyllyiästä (korkeintaan 3 tuntia). Tweetin hyllyikä lasketaan todennäköisesti minuuteissa, ei tunneissa.

Niiden sijaan Pinterestissä viestin eli pinnauksen hyllyikä on pitkä, pidempi, varmaan PISIN!

“The [long] life of a Pin is hugely attractive to someone thinking about marketing.”
– Brendan Schneider, Director of Admission & Financial Aid at Sewickley Academy, Contently 19.6.2014

Pinnasin esimerkiksi erään kuvan runsas vuosi sitten. Tänään tätä kirjoittaessa se kyseinen pinnaus on viimeksi 6 tuntia sitten saanut reaktion, reaktioita on tullut 1-2 viikottain koko vuoden ajan tasaisesti. (Mainittakoon, että kyseessä on ihan hirveä huttusisältö — näin tavoitteellisen bloggaajan näkökulmasta katsottuna — kun se ei edes ohjaa liikennettä verkkosivulleni enkä hyödy siitä mitenkään.)

Tähtää Pinterestiin ja sen kaltaisiin palveluihin, joissa sisältö elää pitkään. Ja varasta sivu lainaamani Brendan Schneiderin pelikirjasta:

The other thing with Pinterest that we found, and I kind of figured it out quickly, is that if it’s just about us, nobody’s going to care. Back to the idea of utility and being helpful, that’s when we created the boards “Fun Stuff for Kids” or “Great Ideas for Families,” and we’re playing around with fitness, though it’s not getting a ton of love.“Thoughts” and quotes are super popular.
– Brendan Schneider, Director of Admission & Financial Aid at Sewickley Academy, Contently 19.6.2014

“Nosta” itse vanhoja juttuja ja kasvata hyllyikää

Pinterestissä vanhat juttusi saattavat nousta ihan itsellään esille, mutta muissa palveluissa kannattaa itse vähän buustata. Tästä syystä minä arkistoin tweettini.

Kun vastaat omaan vanhaan viestiisi, myös se alkuperäinen viesti saa nostetta. Esimerkiksi tässä alkuperäinen tweetti on tammikuulta, mutta huhtikuussa tekemäni “Vastaa”-napin painallus tuotti muutaman lisäreaktion alkuperäiseen.

Kasvata siis itse sitä viestin hyllyikää reaktioilla tai toistamalla viesti uudestaan. Facebookissa tähän hommaan kannattanee masinoida työkaverit omilla naamoillaan eli henkilötileillään, ei välttämättä auta sillä firman logolla kommentointi tai tykkäys.

PS. Näin kesäloma-aikaan kannattaa muistaa, että somessa hiljaisuus tekee hallaa eli ei kannata kesälläkään vaieta. Jos ei uuden sisällön tuottamiseen riitä paukkuja, voit nimenomaan kasvattaa vaikka blogiartikkeliesi hyllyikää ja uudelleenpromota niitä eri kanavilla ajastettuna. Siinä auttavat vaikkapa Buffer ja HootSuite.


Hanna Takala

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.