Kun haluat tutkailla jonkun johtajan ajatuksia, minkä kanavan puoleen sinä käännyt? Minä käännyn Twitterin puoleen.

Vaikka tavallinen työntekijä ja akateeminen asiantuntija ovatkin luotetumpia tiedonlähteitä kuin toimitusjohtaja, niin kyllä toimitus- ja muille johtajilla on päteviä syitä olla somessa mukana.

Anna kun annan sinulle pari kolme syytä, miksi johtajan pitäisi rekisteröityä nyt saman tien Twitteriin.

3 syytä miksi johdon pitäisi lähteä etenkin Twitteriin

Johtajilta johtajille

Yksi syy on esimerkiksi se, että sisällön kuluttajien luotto on kasvanut hurjasti myös itsensä kaltaisten henkilöiden kohdalla. 15 % viimeisen viiden vuoden aikana!

Hassu juttu, mutta johtajatkin kuluttavat sisältöä ja haluavat sitä kaltaisiltaan eli muilta johtajilta.

Tottakai johtajan yleisössä on muitakin, kuin muita johtajia. Twitterissä esimerkiksi median edustajia sekä päättäjiä, joiden eliittiin sopiikin lähteä murtautumaan sisään, vaikka vahvoilla ajatusjohtajan elkeillä.

Organisaation luotettavuuden kasvattamiseksi

Vaikka alussa mainitsinkin, että tavallisiin työntekijöihin ja asiantuntijoihin luotetaan monin paikoin enemmän kuin toimitusjohtajaan, ei se tarkoita etteikö toimari olisi millään tasolla luotettava.

Muutama vuosi sitten tehdyssä tutkimuksessa 82 % vastaajista koki, että yritys jonka johto on mukana sosiaalisessa mediassa, on luotettavampi.

Kyseessä on H2H eli ihmiseltä ihmiselle -asia kaiken kaikkiaan. Firman merkittävimpien henkilöiden kasvoilla esimerkiksi anteeksipyynnöstä tulee merkittävämpi kuin firman logon takaa.

Työntekijöiden energisoimiseen

Jotta kuitenkin saataisiin paremmin hyödynnettyä juuri tuo työntekijöiden luotettavuus, tarvitaan johdon esimerkkiä. Anna paitsi tukesi työntekijälähettiläsohjelmalle, näytä myös esimerkkiä ja lähde vaikuttamaan verkkoon.

Älykäs sisältö yhdistää yrityksen siilot, joten kaikkien kannattaisi olla mukana. Ei pidä unohtaa, että sosiaalisesti vuorovaikuttavassa yrityksessä viihdytäänkin paremmin ja tunnetaan yhteenkuuluvuuden tunnetta.

Kansainvälistyminen mielessä

Talouselämä kertoi taannoin täällä Tampereella vaikuttavan Surveypalin toimitusjohtaja Samuli Zetterbergistä.

Kun Surveypal lähti tavoittelemaan kasvua Yhdysvalloista Piilaaksosta, Zetterberg törmäsi ongelmaan:

“[K]ukaan ei tiennyt kuka olen, eikä minusta ollut kunnollista virtuaalista profiilia, josta voisi tarkistaa kuka olen ja missä piireissä liikun ja keskustelen.”
– Samuli Zetterberg, Talouselämä 16.3.2015

Käytännössä häneltä ja hänen uskottavuudeltaan uupui nimenomaan Twitter-tili:

“Jos haluat sopia asiakastapaamisen tai tavata uusia ihmisiä, kaikki katsovat ensin Twitter-profiiliasi – se määrittelee uskottavuuttasi.”
– Samuli Zetterberg, Talouselämä 16.3.2015

Aloita verkostojen kartuttaminen ja suhteiden luominen nyt, vaikka kansainvälistyminen olisi vasta haave. Nimittäin sitten kun se on todellisuutta, olet auttamattomasti myöhässä.

Miten johtajan pitäisi tweetata?

Minulta kerran yhdessä blogivalmennuksessa kysyttiin, että eikö lukijoiden mielenkiinnon herättämiseksi riitä se, että bloggaajat ovat johtajia. Ei se ihan riitä, vaan sisällössä pitää olla Sisältöä isolla S:llä.

Minä tietysti jo työni puolesta auttaisin mieluusti johtajan Twitterissä alkuun, vinkkejä ja toimintaohjeita löytyy työkalupakistani vaikka kuinka. Verkoston tehokasta luomista, sopivia tweettausaikoja, tarpeellisia työkaluja jne., mutta pääasiassa tämän nopean median sisällön pitää tulla tweettaajalta itseltään.

Annankin yhden ohjeen sinulle nyt heti ja tämä ohje on niin johtajille kuin asiantuntijoille, myyjille ja muille työntekijöille, jotka toimivat työntekijälähettiläinä.

Twitteriin (ja muuallekin someen) tuottamasi sisällön ihannejako on jotain seuraavan kaltaista:

  • 70-80 % toimialaasi koskevaa sisältöä
  • 20-30 % brändisi sisältöä

Kyllä, myös muiden kuin edustamasi yrityksen sisältöä! Ehkäpä sitten joku jakaa myös sinun brändisi sisältöä seuraajilleen, niinkuin Shep Hyken jakaa Surveypalin sisältöä, Samuli Zetterbergin suureksi riemuksi:

“[H]än on muun muassa jakanut meidän tuottamaamme materiaalia omalle 60 000 ihmisen seuraajakunnalleen. Harmittaa, etten ryhtynyt tähän aikaisemmin.”
– Samuli Zetterberg, Talouselämä 16.3.2015

Mitä siis vielä odotat?


Hanna Takala

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.