Viikon vinkkivideollani (siis sillä joita nyt julkaisen Facebook-sivullamme) annoin verkkokauppiaille tehtävän kehottaa (mahdollisia) asiakkaitaan tekemään julkisen toivomuslistan Pinterestiin — siis toimintakehoitus ihan ilman mitään porkkanaa. Samaan hyömyyn ajattelin näyttää sinulle erään mahdollisuuden Pinterestin suhteen.

Tämä mahdollisuus on hyvä tietää, mikäli olet verkkokauppias tai vaikkapa bloggaaja. Etenkin, jos kohderyhmäsi koostuu Pinterestin pääasiallisesta käyttäjäryhmästä eli yli 25-vuotiaista naisista.

Eli kun olet päässyt alkuun Pinterest-markkinoinnissa Hanna P:n avustuksella, voidaan siirtyä hifistelyn puolelle 😉

Kannusta näyttävämmin pinnaamiseen eli räätälöi Pin it -nappisi

Räätälöity Pin it -nappi voi kehottaa toimimaan

Pinterestin oma jakonappi on hyvin yksinkertainen harmaa nappi, jonka päällä lukee punaisella “Pin it”. Toki se on pinnaajille hyvin tunnistettava ja siten hyvä, mutta haluan kuitenkin näyttää sinulle mitä muut ovat napille tehneet.

Oheiset esimerkit ovat nyt kaikki “hover”-nappeja, eli tulevat näkyviin kun hiirellä mennään kuvan päälle. Tietysti myös ne napit, jotka nököttävät sivulla näkyvissä koko ajan, ovat muovattavissa. Sen sijaan ne napit, joiden yhteydessä on laskuri pinnausten määrästä, täytynee esittää sellaisenaan.

Pääset näkemään nämä napit käytännössä, kun klikkaat kuvasta itsesi lähteeseen.

Räätälöity Pin it -nappi osoitteessa www.courtney-pearce.com/ Räätälöity Pin it -nappi osoitteessa http://www.designlovefest.com/ Räätälöity Pin it -nappi osoitteessa http://www.whitegunpowder.com/ Räätälöity Pin it -nappi osoitteessa http://andyestojoy.com Räätälöity Pin it -nappi osoitteessa http://sewbon.com Räätälöity Pin it -nappi osoitteessa http://mammasaurus.co.uk Räätälöity Pin it -nappi osoitteessa http://www.youaremyfave.com/ Räätälöity Pin it -nappi osoitteessa http://saltedink.com/blog/ Räätälöity Pin it -nappi osoitteessa http://aprettierweb.com/ Räätälöity Pin it -nappi osoitteessa http://blog.madevibrant.com

Nämä räätälöidyt napit ovat kukin maltillisen kokoisia ja sopivat edustamansa sivun ulkoasuun. Se tietysti sinunkin kannattaa ottaa huomioon. Tässä vielä yksi esimerkki, joka edustaa ehkä hieman röyhkeämpää lähestymistapaa:

Räätälöity Pin it -nappi osoitteessa http://www.shopbando.com

Tietysti voit kertoa millaisiin hienoihin tai vähemmän hienoihin Pin it -nappeihin sinä olet törmännyt, tee se kommentilla tai vastaamalla tähän tweettiin:

Miten saan räätälöidyn napin verkkokauppaani tai blogiini?

Jos nyt tämä räätälöidyn Pinterest-jakonapin ajatus alkaa viehättää, niin seuraavat askeleet riippuvat paljolti sivustostasi. Esimerkiksi WordPress-blogissa tämä temppu onnistuu vaikkapa lisäosalla Pinterest Pin It Button For Images.

Kaiken kaikkiaan suosittelen, että käännyt verkkosivusi ja verkkokauppasi toimittaneen tahon puoleen asiassa, mikäli tästä nyt inspiroiduit.

Pyri siihen, että nappi on toiminnallisuuksineen tunnistettavissa eli kannattaa käyttää sanoja “Pin it” tai “Pinnaa” sen sijaan, että esimerkiksi nappi sanoisi “Lisää toivomuslistallesi”.

Pinterest itse suhtautuu asiaan näin:

Stick to our Pin It button image wherever possible Pinners are sensitive to details. If you’re using a different image for your button, it’s not going to receive as many clicks because it’s not as recognizable.
Pinterest

Ylläolevasta johtuen ei välttämättä ole huono idea käyttää sekä räätälöityjä että tavanomaisia nappeja. Järjestä siis niiden perinteisten jakonappien yhteyteen tavanomainen Pin it -jako ja kuvien yhteyteen räätälöity versio.

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.