Kauppakeskuksilla on valtava sosiaalinen potentiaali, eikö olekin? Nuoret kännyköineenkin hengailevat niissä jo valmiiksi.

Sosiaalinen media vaatii ajatuksen, näin kirjoitti Terhi Heinilä Urbanista – Kauppakeskusmarkkinointi -sivulla jo tämän vuoden maaliskuussa ja on tuossa väitteessään ihan oikeassa. Ja Urbanistan käsittelemät kauppakeskukset ovatkin yksi minun lempikohteistani mitä sosiaalisen median käytön potentiaaliin tulee!

Pääasiallisimmat syyt tälle innostukselleni ovat kauppakeskusten varsin helpot mahdollisuudet tarjota avoin wlan-yhteys asiakkaidensa ja tiloja vuokraavien yritysten käyttöön, vähintäänkin kohtuulliset näyteikkunatilat ja mahdollisuudet yhdistää liikkeiden voimia pysyvästi tai väliaikaisesti. Heinilä kirjoittaa, että konsepteja sosiaalisessa mediassa markkinoinnissa etsitään edelleen ja tämäkin on tottakai tosi. Tuskin siinä tullaan koskaan valmiitakaan olemaan, joten minkään tahon ei kannata jäädä tuleen makaamaan etenkään kun näitä hyviä lähtökohtia on jo olemassa. Uskallusta, luovuutta ja tahtoa peliin.

Härsyksi muutama ajatus miksi esimerkiksi se asiakkaille ilmainen salasanaton wlan olisi huippujuttu: asiakas voi helposti kertoa ystävilleen missä liikkeessä hän on asioimassa kännykällä ja paikkatietopalveluilla ja niiden kautta esimerkiksi Facebookiin (johon ounastellaan tulevaksi ihan oma paikkatietojuttunsa pikapuoliin). Yrityksen tarvitsee vain kehoittaa ja antaa porkkanaa tuon tiedon jakamiseksi. Kehoittamisesta puheenollen se wlan helpottaa myös älypuhelimilla tuotteiden valokuvien tweettaamista, kuten olemme ehdottaneet museoille teosten tweettauskehoitusta. Jos jossain ostoskeskuksessa nyt on valokuvaamisen kieltävä sääntö, niin minkä maailman tähden kun valokuvista voitaisiin hyötyä valtavasti? Valtaosan tällaisesta sosiaalisen median työstä tekee asiakas, ja uskoisin sen yrittäjälle sopivan enemmän kuin mainiosti. Ajatus on, että asiakas osallistetaan markkinointitehtäviin. Lisäajatuksien suhteen pääsette käyttelemään vierestä löytyvää yhteystietolomaketta.

Heinilä kertoo omina esimerkkeinään Kämp Gallerian Fashion Photo Shootin sekä Iso Omenan vastaavanlaisen kampanjan, joissa ammattikuvaaja on ottanut asiakkaista Facebook-profiilikuvia. Tamperelaisen kauppakeskuksen Koskikeskuksen muutama liike on itsenäisesti päätynyt Facebookiin, Intersport Megastore Koskikeskus esimerkiksi puskee toistaiseksi ilmoille varsin perinteiseksi muodostuneeseen malliin lähinnä tarjouksia.

Löytyy muitakin ideoita ja tapoja, jotka soveltuvat nimenomaan kauppakeskuksien ympäristöön kuin nenä päähän! Tästä syystä on minullakin ilo työskennellä Zentolla sillä emme keskity vain tekniikkaan ja sen opettamiseen kursseillamme, vaan myös ideoimme ja etsimme erilaisia tapoja markkinointitoimintaan asiakkaidemme kanssa. Viraalit ei tietenkään synny pakottamalla, mutta hyviä siemeniä on tarjolla ostoskeskuksillekin.

Kommentteja, joita vanhalla sivulla asiaan tuli:

Aarne Ekström: “Tämä valokuvaaminen ja kuvien jakaminen on loistava ajatus. Ajatelkaa, jos vaikka kaupoissa olisi mainoksia, jotka kehottavat kuvaamaan itseään yrityksen vaatteet päällä ja facettamaan siitä, tai twitteröimään.

Ilmeisesti Foursquarekin sopisi yrityksille mainiosti, tai näin olen käsittänyt.

Sosiaalinen media yritysten markkinointivälineenä on jo arkipäivää. Nyt etsitään niitä todella hienoja innovaatioita, jotka luovat uskoa yhteisöllisyyteen. Uskon, että pelko on edelleen suuri kynnys lähteä kokeilemaan asioita. Pelko hallinnan menettämisestä.”

Hanna Takala: “Tuo “hieno innovaatio” ja sen hillitön etsintä aiheuttaa minusta myös sitä turhaa pelkoa käyttää näitä juttuja, tehokkaan toiminnan ja tulosten kun ei välttämättä tarvitse tulla vain hienoista innovaatioista vaan ihan perustoimilla. Kuten nyt vaikka tuo “ota rohkeasti kuva kännykälläsi ja lähetä se Facebookiin kertoen samalla liikkeemme nimi”, se ei mitään ruudinkeksijää kuitenkaan vaadi.

Pelkoja hälventää myös usein turvallisesti näiden asioiden kokeileminen ja niistä keskusteleminen.”

Tatu: “Samaa mieltä. Kauppakeskusten potentiaali on valtava. Tekniikalla ja hyvillä ideoilla niistä voidaan tehdä vieläkin mukavampia ostos- ja hengailupaikkoja.

Foursquare ja Gowalla ovat mielenkiintoisia viritelmiä tähän suuntaan. Käyttäjäkunnan pienuus on vain toistaiseksi ollut rajoitteena. Mielenkiinnolla odotamme paikkatiedon hyödyntämistä Facebookissa, jolla käyttäjämäärät eivät enää ole ongelma. Näiden myötä asiakkaiden huomiointi ja henkilökohtainen palvelu saanee pian aivan uuden ulottuvuuden.

Mitä tulee mainitsemaasi kuvausteemaan. On vaihteeksi mukava katsella vertaisiaan ihmisiä tuotekuvissa. Eikä ammattilaisen ottama kuva stailauksen jälkeen ole koskaan pahitteeksi itsellekään. Mukava sitä on näyttää profiilissaan.

Käyttäjien itse ottamat kuvat taas ovat hauskaa ja mielenkiintoista sisältöä monilla yhteisösivuilla. Pelko pois ja avoimuus tilalle!”

Hanna Takala: “Tosiaan Foursquare ja Gowalla ovat toistaiseksi rajallisen ryhmän palveluita (ja jos Facebook Places nyt ottaa tulta todella, niin saattavat myös jäädä sellaisiksi), mutta niinhän ne aina aluksi ovat. Eihän tuo paikkatieto missään nimessä ole ainut asia johon kannattaisi nojata.

Hyvä kun toit esille tuon vertaistensa ihmisten näkemisen kuvissa Tatu! Etenkin ulkonäkönsä kanssa vaikeassa murrosvaiheessa olevien teini-ikäisten tulisikin nähdä tavallisia ihmisiä “mainoksissa”, että todellisuus vähän olisi ookoompi juttu :)”

 


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.