Onko kaikkien palveluiden pakko olla niin suuria ja mahtavia ja jokaiseen tarpeeseen vastaavia?

Kuten arvata saattaa, iso osa sosiaalisen median koulutuksista ja valmennuksista keskittyy enemmän tai vähemmän yhteisöön nimeltä Facebook. Niin ikään puhutaan paljon mikroblogiyhteisö Twitteristä ja ammattilaisten verkostoitumisvälineestä LinkedInistä. Haluan kuitenkin esitellä sinulle taas jotain ihan muuta, aivan kuten esittelin alkusyksystä Tumblrin.

Voisin nimittäin kuvitella, että esimerkiksi vaikkapa sisustussuunnittelijoille, ravintoloille, käsityöalan yrittäjille, parturi-kampaamoille ja muille tekisi hyvää huomata sosiaalisen median pieni niche-palvelu Pinterest.

Mikä Pinterest?

Pinterest on käytännössä palvelu, jossa käyttäjät merkitsevät omille “ilmoitustauluilleen” muistiin inspiroivia ja hienoja juttuja. Monet, allekirjoittanut mukaan luettuna, keräävät esimerkiksi inspiroivia kuvia verkosta “For the Home” -taululleen eli sisutusideoita omaan kotiin.

Muut Pinterestin käyttäjät näkevät mitä merkkaat itsellesi talteen ja voivat niin ikään merkitä sen hienon jutun talteen itselleen. Kunkin talteen liitetyn asian yhteydessä on lähde, josta kuva on merkitty.

Yksinkertainen idea siis: merkitään kiehtovia kuvia muistiin ja tullaan jakaneeksi niitä samalla eteenpäin.

Miten yrittäjät voisivat hyödyntää Pinterestiä?

Pinterest sisältää lukuisia kategorioita, joissa sisältöä jaetaan. Tämä palvelu on siis aivan varmasti mahdollisuus niin hääyrityksille kuin kuntosaliyrittäjillekin, puhumattakaan käsityöläisistä, lemmikkikauppiaista tai vaikka museoista! 

Organisaatioiden ja yritysten paras mahdollisuus Pinterestin suhteen on jälleen kerran kehotus. Kun ollaan sisustusarkkitehdin työnäytteitä esittelevässä kuvagalleriassa, kuvan yhteyteen on hyvä laittaa “Pin it” -nappi. Ja samanmoinen nappi sopii vaikka puutarhurin jokaisen blogikirjoituksen yhteyteen.

Toki tässä kohdassa pitää muistaa, että nyt jaetaan nimenomaan kuvia: näyttäviä upeita kuvia teidän töistänne! Panostakaa siis hyvään ja helposti jaettavaan kuvamateriaaliin verkkosivuillanne, blogissanne ja muissa läsnäoloanne esittelevissä palveluissa. 

Avainsana on siis “jakaminen”. Helpota jakamista tarjoamalla myös pienemmän nichen, pienemmän ekologisen lokeron, pienemmän markkinaraon palveluiden jakonappeja. Facebook on huono paikka merkitä mitään muistiin 😉 Napin löydät Pinterestin Goodies-sivulta ja kehottaa osaat varmasti itsekin.

Mitään sen ihmeellisempää sinun ei tarvitse tehdä tukeaksesi Pinterestin käyttöä.

Katsopa esimerkiksi näistä suomalaisista lähteistä muistiin merkittyjä juttuja:

Ja tietysti mukana menossa on myös Facebook ja Twitter, joihin itselle muistiin merkittävän asian voi edelleen jakaa.

Jos nyt intoonnuit Pinterestistä niin, että haluat omankin muistiinmerkitsemistilin, pyydä vain palvelun etusivulla kutsua. Saat sellaisen melko varmasti mitä pikimmiten!

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.