Esteet on tarkoitettu ylitettäviksi, myös sisältömarkkinoinnissa. Tämä on selkeästi noussut viikon teemaksi keskusteluissa asiakkaiden ja oman verkoston kanssa.

Voiko sisältömarkkinointiin soveltaa esteetöntä suunnittelua? Miten näitä esteitä saadaan, jos ei tyystin katoamaan niin ainakin madaltumaan?

Kohti ääretöntä sisältömarkkinointia ja sen yli!

Sekä tuoreissa tutkimuksissa että markkinointi ja viestintä -keskusteluissa nousee pintaan ainakin seuraavia esteitä sisältömarkkinoinnin tiellä:

1. Minustako muka sisältömarkkinoija?

Kaikki verkossa markkinoivat henkilöt ja yritykset ovat nyt myös sisällöntuottajia ja julkaisijoita. Tämä on todellinen haaste monille toimijoille ja käytännössä esteen voi ylittää hankkimalla lisää koulutusta ja osaamista.

Usein tarvitaan myös markkinoijan oman mindsetin kääntämistä perinteisestä markkinoinnista kohti sisältömarkkinoinnin ajattelumallia: kun markkinoin niin tarjoan yleisölleni hyödyllisiä sisältöjä.

2. Mistä voin tietää, millainen sisältö sitouttaa yleisöäni?

Tässä asiassa kannattaa muistaa se oma rooli yleisön palvelijana. Yleisö on valmis vastaanottamaan kiinnostavaa, hyödyllistä ja viihdyttävää sisältöä ja sinun tehtäväsi on tarjota niitä sisältöjä.

Laita asiakkaan hattu päähän ja tutki Googlesta, millaisiin ongelmiin asiakkaat hakevat ratkaisuja? Pyri vastaamaan niihin omilla sisällöillä. Käytä myös Googlen Alerts -palvelua, kun tutkit miten voit vastata asiakkaidesi tarpeisiin.

Eri sisältötyypeistä kuvat ja videot saavat yleisössä eniten reaktioita aikaan. Mieti siis voitko kertoa sen kuvilla, voisiko asiasta tehdä esim. infografiikkaa?

3. Miten venyn tuottamaan tarpeeksi sisältöä?

Jos sisältömarkkinointiin päätetään panostaa, niin sisällöntuotanto täytyy priorisoida sinne työlistan kärkeen. Hyvä suunnitelma/sisältöstrategia auttaa merkittävästi siinä, kun muutetaan sisällöntuotanto osaksi rutiinia.

Vinkkinä sisältötuotantoon: voi ja kannattaakin kuratoida eli tarjota yleisöllesi myös muiden tuottamaa hyödyllistä sisältöä. Yleisösi on siitä kiitollinen ja sinulta säästyy aikaa.

Joskus kaikkea ei kuitenkaan pystytä hoitamaan itse, vaan osa sisällöistä täytyy tilata talon ulkopuolelta. Myös tämä asia kirjataan sisältöstrategiaan.

Tutkimuksen mukaan noin 40 prosenttia BtoB yrityksistä (P-Amerikassa) on ulkoistanut osan sisällöntuotannosta. Eniten apua tarvitaan kirjoittamisen ja ulkoasujen suunnittelun saroilla. Käytännössä mitä suurempi yritys, sitä enemmän käytetään myös talon ulkopuolisia sisällöntuottajia.

4. Miten ihmeessä saan rajalliset resurssit riittämään?

Mittavin este sisältömarkkinoinnin tiellä on selkeästi resurssien puute eli aika ja raha. Monissa suomalaisissa yrityksissä jarrutellaan koko someen menoa resurssipulan vuoksi. Tämä on ongelma, jonka ratkaisemisessa johdolla on merkittävä rooli.

Pohjois-Amerikassa tehdyn tutkimuksen mukaan keskimäärin 30% koko markkinointibudjetista on suunnattu sisältömarkkinointiin. Suurin osa BtoB -yrityksistä aikoo satsata enemmän sisältömarkkinointiin eli kasvattaa budjettiaan vuoden 2014 aikana. Pienemmät (10-100 henkilön) yritykset aikovat satsata sisältömarkkinointiin enemmän kuin isommat yritykset.

Johto päättää mihin keskitytään ja priorisoi työt sen mukaan. Ensin täytyy tietysti johdolla olla ymmärrys sisältömarkkinoinnista, mikä on tietysti yksi haaste lisää. Hyvä suunnitelma/strategia on lähtökohta. Kun sisällöntuotanto on hyvin organisoitu ja muutettu osaksi henkilöstön rutiinia, niin työ tehostuu.

Suunnitelmaa tarvitaan myös esimerkiksi sen päätöksen tueksi, että ei mennäkään sosiaaliseen mediaan. Näinhän voi olla, jos haasteet ovat liian isoja eikä pystytä asiaa kunnolla hoitamaan.

Tutki myös ensin missä yleisösi on ja panosta sen mukaan, missä sosiaalisen median palveluissa julkaiset. BtoB sisältömarkkinoijat (P-Amerikassa) julkaisevat tutkitusti eniten sisältöä

  • LinkedInissä (91%),
  • Twitterissä (85%),
  • Facebookissa (81%),
  • YouTubessa(73%),
  • Google+:ssa (55%),
  • SlideSharessa (40%),
  • Pinterestissä (34%) ja
  • Instagramissa (22%).

Eniten näistä palveluista kasvattivat suosiotaan viimeisen vuoden aikana SlideShare, Google+ ja Instagram.

Vaikka esteitä siis häämöttää jokaisen sisältömarkkinoijan tiellä, niin otetaan ne vastaan kuten Buzz Lightyear konsanaan: kohti ääretöntä ja sen yli!


Hanna Puro

Hanna Puro

Hanna P on sisällöntuotannon ja verkkoviestinnän ammattilainen. Kokemusta on karttunut toimittajana sekä painetussa että sähköisessä mediassa. Sähköisen liiketoiminnan ja sosiaalisen median valmentaja, jonka luottamustoimia mm. Mindtrekin hallitus.