“Internetin käyttäjät ovat sisällön kuluttajia. Sinun tehtäväsi on julkaista  mukaansatempaavaa sisältöä, joka herättää asiakkaissa janon ja saa heidät  palaamaan kerta toisensa jälkeen sisältöjesi pariin.”

Näin sanailee  Arnie Kuenn kirjassaan “Accelerate! Move Your Business Forward Through the Convergence of Search, Social & Content Marketing”. Kuenn puhuu sisältömarkkinoinnista ja julistaa kaikille yrityksille ja organisaatioille että olette sisällön julkaisijoita jos teillä on oma www-sivu!   

Yksi parhaista, jollei peräti paras tapa markkinoida sisällön avulla on kirjoittaa blogia. Hyvä blogikirjoitus antaa asiakkaalle hyödyllistä tietoa, parantaa näkyvyyttä hakukoneissa ja antaa vielä bonuksena lisää potkua kirjoittajan koko työhön.

Jos olet blogin kirjoittamisessa päässyt hyvään alkuun tai vaikka asia olisi vielä suunnitteluasteella, niin tässä hieman evästystä, tarkemmin sanottuna alkupaloja, mitä olisi hyvä ottaa huomioon.

Millainen on hyvä blogiotsikko?

Otsikko on ensimmäinen asia, johon pitää kiinnittää erityistä huomiota. Sen pitäisi olla kiehtova tai kiinnostava, mikä on tietysti helpommin sanottu kuin tehty. Hyvä otsikko vastaa oman yleisösi kysymyksiin, esimerkiksi millainen ravinto lisää vireyttä tai miten voin omalla viestinnällä parantaa hakukonenäkyvyyttä?

Lopulta kuitenkin parhaiten selviää testaamalla, millainen blogiotsikko parhaiten puree omaan kohdeyleisöön. Pidä kuitenkin mielessä aina avainsanat, paitsi koko blogin sisällössä, niin erityisesti otsikossa kannattaa viljellä avainsanoja. Sillä voit vaikuttaa hakukoneisiin ja saada viestiäsi levitettyä tehokkaammin.

Avainsanoilla tehostat sisältömarkkinointia

Kun lisäät avainsanoja, niin mieti mitä sanoja ja lauseita sinun yleisösi/kohderyhmäsi käyttää kun he hakevat verkosta palvelua/tuotteita, joita yrityksesi tai organisaatiosi tarjoaa.    

Blogin rakenteeseen liittyen kehoittaisin muistamaan pari asiaa: pidä kappaleet lyhyinä ja lisää sopivasti väliotsikoita (ja muista niissäkin avainsanat).

Muista lisätä blogikirjoitukseen linkkejä, sillä niiden avulla tehostat paitsi hakukonenäkyvyttä niin myös liikennettä esim. omille verkkosivuillesi.

Tiesitkö tai muistitko muuten, että blogin avulla voit houkutella verkkosivuillesi 7 kertaa enemmän kävijöitä kuin muilla keinoilla?

Jos lisäoppi tuntuu juuri nyt tarpeelliselta, niin tule opiskelemaan blogiviestinnän hyötykäyttöä, seuraava koulutus on 14.6. Helsingissä.

Categories: Blogi

Hanna Puro

Hanna P on viestinnän ammattilainen, joka hallitsee sekä digitaalisen että printtimedian. Hannan kanssa yhteistyössä syntyy käytännöllinen viestintäsuunnitelma tai someohje niin yritykselle, virastolle kuin järjestölle. Hannalta voit tilata myös sisältöä verkkosivuille, someen tai printtimediaan.