Mietitäänkö teillä, mitä kohderyhmiä koukuttavaa sisältöä seuraavaksi tuotetaan?

Tämä on päivittäinen kysymys yhä useammilla työpaikoilla. Kun sisältömarkkinointi ja työntekijälähettilyys ovat yleistyneet, niin viestintä kuuluu jo lähestulkoon kaikille työntekijöille.

Yksi koukuttavimmista sisältölajeista on tarinoiden kertominen. Se on itse asiassa sisältöjen kuningaslaji, jota voi soveltaa hyvin myös markkinoinnissa ja viestinnässä. Parhaassa tapauksessa työntekijät antavat brändille persoonallisen äänen ja tekevät sen yleisölle helpommin lähestyttäväksi.

Mieti, mistä kaikista omaan työpaikkaan liittyvistä asioista voisit kertoa tarinoita? Tässä yksi vinkki ja siihen liittyviä esimerkkejä: työntekijätarinat. Ne voivat käytännössä olla niin työntekijöiden kertomia tarinoita kuin tarinoita työntekijöistä.

Esimerkki 1: RAY

Tarinat työntekijöistä ovat tärkeä osa monen yrityksen tai organisaation rekrymarkkinointia.

Esimerkiksi RAY julkaisee verkkosivujensa rekry-osiossa tarinoita työntekijöidensä tarinoita. Aika tehokas keino markkinoida peliyhtiötä myös mielenkiintoisena työpaikkana, jossa tarvitaan monenlaisia osaajia.

RAY

RAY:n työntekijät kertovat myös somessa, esim. Twitterissä pieniä tarinoita ja ”tunnelmapalasia” työpaikaltaan hashtagilla #munrahis. Tämä on oiva esimerkki vaikuttavasta asiantuntijaviestinnästä sekä työntekijälähettilyydestä. Hyvä vinkki muillekin työpaikoille!

munrahis_twitter_esimerkki

Esimerkki 2: Verohallinto

Huumori on loistava tyylilaji ja sitä voi toki soveltaa myös organisaation ulkoisessa viestinnässä ja erityisesti tarinoiden kerronnassa, kun sen tekee tyylillä.

Verohallinto ja erityisesti asiakaspalvelu on onnistunut kiillottamaan roimasti imagoaan kekseliäällä, myös huumorin virittämällä someviestinnällään. Tästä hyvä esimerkki on asiakaspalvelun työntekijöiden Snapchatissa kertomat hauskat puhelut:

”Mulle soitti nainen ja sen poika söi puhelun aikana jotakin tulista jauhoa ja nainen huusi pojalleen että minkä takia sun täytyy aina tehdä jotain tälläistä, ota maitoa! Mä sanoin että eikun ota leipää, se on tehokkaampaa, jonka jälkeen nainen sanoi pojalleen että nyt uskot verotätiä, ota vaaleaa leipää!”

veroh_pojan suu palaa

veroh_haastattelija

Ja näin kohennettiin pykälän verran Verohallinnon asiakaspalvelun mainetta ja luottamusta asiantuntijuuteen – asiassa kuin asiassa 🙂

Esimerkki 3: Sonera Stoori

Sonerassa haluttiin kertoa kaikelle kansalle kuinka arki sujuu ja mitä soneralaiset tekevät päivät pitkät. Tästä ideasta syntyi videoblogi-sarja Sonera Stoori, jota on katseltu YouTubessa tuhansia kertoja. Videoita on levitetty tehokkaasti myös Facebookissa ja Twitterissä.

sonera2

Mistä tarinoiden kerronta aloitetaan?

Jos haluat työntekijöitä mukaan tarinankerrontaan, niin mieti omalla työpaikallasi:

  • Mitä tarinoiden avulla tavoitellaan?
  • Mitä kaikkia/millaisia tarinoita työntekijät (eri osastoilla) jo kertovat?
  • Mikä on se punainen lanka, jolla sidotaan työntekijöiden tarinoita yhteen?
  • Kuka/ketkä osaavat parhaiten kertoa myös toisten tarinoita?
  • Ketkä ovat ne henkilöt, joiden tarinoiden avulla voidaan parhaiten kasvattaa koko brändin/organisaation vaikuttavuutta?
  • Miten rohkaistaan työntekijöitä kertomaan tarinoita, mikä on se porkkana?
  • Mitä työkaluja tai koulutusta tarvitaan, jotta tarinoista voidaan tehdä mahdollisimman kiinnostavia ja vaikuttavia?

Työntekijöille kannattaa rohkaisun ja mahdollisen koulutuksen lisäksi antaa eväitä omaan tarinankerrontaan. Kehitä yleinen kysymyspatteristo, jonka avulla voi vauhdittaa tarinoita syntymään. Kysymyksiä voivat olla esimerkiksi:

  • Mitkä ovat viisi asiaa, jotka sinua eniten innostavat?
  • Mikä työpaikalla/työssä on tärkeintä?
  • Milloin viimeiksi koit onnistumisen tunnetta ja miksi?
  • Miten luodaan hyvä asiakaskokemus, kerro esimerkki?
  • Kerro yksi epäonnistuminen ja mitä siitä opit?

Kun työntekijöiden tarinoiden kerronta käynnistetään, niin se on ehtymätön lähde ja siitä voi tulla kantava osa sisältömarkkinoinnin kivijalkaa. Tärkeintä tarinoissa on niiden aitous ja työntekijän “oma ääni”. Yleisö somessa kyllä huomaa, jos tarinat ovat keinotekoisia.

Tämän lajin hienous piilee myös siinä, että kun kerrot tarinan niin markkinoit ja vaikutat usein huomaamattasi.


Hanna Puro

Hanna Puro

Hanna P on sisällöntuotannon ja verkkoviestinnän ammattilainen. Kokemusta on karttunut toimittajana sekä painetussa että sähköisessä mediassa. Sähköisen liiketoiminnan ja sosiaalisen median valmentaja, jonka luottamustoimia mm. Mindtrekin hallitus.