Ethän ole unohtanut täydentää — etenkin ammatillisissa profiileissasi — kuvausta itsestäsi?

Viime viikolla pistin sinut seulomaan jyviä akanoista eli analysoimaan Twitter-seuraajiasi. Tänään ajattelin jatkaa vähän samoissa merkeissä, edelleen FollowerWonkista inspiroituneena.

Haluan nimittäin jutella kanssasi Twitterin (ja miksei muidenkin palveluiden) bioista eli profiilin kuvausteksteistä.

Kukoistavaa bioa!

Etsi Twitter-kuvauksista vaikuttajia

Saatoit Followerwonkista innostuessasi huomata sen päänavigaation ensimmäisen kohdan Search Twitter bios. Ehkäpä ajattelit, että tuolla voisin etsiä asiakkaita tai uusia vaikuttajia!

Etsi Twitter-kuvauksista vaikuttajia

Et ole väärässä: sillä todellakin voi etsiä itselle hyödyllisiä tahoja. Olettaen, että ne oikeasti hyödylliset tahot kertovat biossaan juuri sen, mitä sinä keksit heistä etsiä.

Voit rajata hakua muun muassa sillä kuinka paljon löydetyillä henkilöillä on seuraajia minimissään tai paljonko he ovat vähintään tweetanneet. Onko kyseinen suhde kunnossa?

Avainsanan ja rajauksien yhdistelmillä löydät tweettaajia eri tarpeeseen

Olet saattanut käydä läpi Twitter-profiilin kuntotarkastuksen, jonka mukaan biosi on tuore ja täytetty. Mutta onko se hakevia ihmisiä varten kunnossa? (Esimerkiksi oma politiikkani on olla seuraamatta henkilöitä, joilla kuvausta ei ole. Jos haluat lisää seuraajia, kiinnostanee tämä tieto sinua.)

Kirjoita Twitter-biosi tänään uusiksi

Toki voit käpistellä myös muita bioja! Twitterissä käytössäsi on 160 merkkiä, kun taas esimerkiksi Instagramissa 150, Pinterestissä 200 ja LinkedInin headline on 120 merkkiä pitkä.

Jos haluat, voit kommentilla kertoa millaisesta kuvaustekstistä lähdit liikkeelle ja millaiseen päädyit!

1. Räätälöi omat avaintermisi yleisöäsi ajatellen

Mieti missä asioissa sinä haluat nousta esille, jos joku etsii vaikuttajia Followerwonkin biohaussa. Haluatko esimerkiksi olla se bloggaaja, joka löydetään vai kenties äiti tai CEO?

Halua tulla löydetyksi niissä asioissa, joissa olet hyvä! Sisällyttäisin sanat mieluummin lauseeseen, kuin listaisin litanian — se on inhimillisempää.

2. Vältä pöhinäsanoja

LinkedIn listasi viime vuonna 10 yli äyräidensä käytettyä pöhinäsanaa. Sanoja, joita taitaa löytyä perinteisesti työhakupapereista. Niiden kaltaisia voisit vältellä myös siellä Twitter-biossa, vaikka olisitkin kovasti vastuuntuntoinen. Kukahan etsii huipputyyppejä verkostoonsa sanalla vastuuntuntoinen?

3. Osoita persoonallisuutta

Joukosta erottuminen ei ole huono homma, vaikka avainsanastosi olisikin sitä perinteisempää sorttia. Se millä “koristelet” avainsanojen ympäriltä voi aivan hyvin ratkaista tuletko valituksi.

Mitkä sinun harrastuksistasi ja intohimoistasi ovat uniikkeja? Joskus joku toinen saattaa nähdä uniikkiutesi paremmin:

4. Näytä mitä sinä saat aikaiseksi

Anna aika ajoin potkua professionaalille profiilillesi ja kerro teoistasi, käytä teonsanoja! Älä pelkästään väitä olevasi luova, vaan näytä se demoamalla jotain projektiasi.

Hyvä olisi, jos päivittäisit profiilia silloin tällöin. Ehkä jopa useammin kuin joskus ja jouluna.

5. Tavoittele klikkausta

Sinähän haluat saada aikaiseksi jotain, eikö? Joko tulla seuratuksi tai johdattaa kotisivullesi/blogiisi. Siinä tapauksessa yritä ujuttaa sihen käytössäsi olevaan 160 merkkiin myös toimintakehoitus, joka johtaa toivottuun klikkaukseen. Itse toteutin vuoden lopussa palautekyselyn seuraajilleni Wufoolla ja biossani oli kehoitus antaa palautetta sekä linkki kyselyyn.

PS. On olemassa sellainenkin Twitter-lisäpalvelu, jolla voit saada tiedon kun seurattavasi päivittää bioaan.

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.