Tiedäthän, kuinka yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa?

Olet aiemminkin saanut Zenton blogista lukea mistä on hyvät profiilikuvat tehty. Tuossa blogikirjoituksessa tuli esille, kuinka hyvä profiilikuva on tehty seuraavista asioista:

  1. brändinäköisyydestä
  2. vähintään 200 x 200 180 x 180 pikselin hyödynnetystä kuva-alasta
  3. ajantasaisuudesta, informatiivisuudesta ja innovatiivisuudesta
  4. oikein asemoiduista pikkukuvista (käytä samaa kuvaa Twitterissä?)
  5. muista logoista, naamoista, lemmikeistä, lapsista sun muusta erottuvista ratkaisuista (virrasta erottuminen on yhtä tärkeää esim. Twitterissä).

Nyt haluaisin korostaa muutamaa lisäseikkaa, jotka pätevät eritoten Facebookissa.

Korkea kuva kadottaa navigaation

Näyttävä kuva on suuri kuva, mutta tässäkin voi mennä hieman överiksi. Kuvalle ei kannata antaa liikaa korkeutta, sillä siten sivun navigaatio tippuu aina alemmas ja alemmas. Esimerkiksi Oriflame Suomen näyttävä ja kaunis käyttäjäkuva voi olla jo hieman liiankin korkea.

Putoaako Facebook-sivusi navigaatio turhan alas?

Ikävä kyllä ihmisillä on hieman vaikeuksia välillä skrollata sivuja alaspäin ja useat hienot minisaittisi saattavat hautautua tietymättömiin, jos käyttäjäkuva Facebook-sivullasi on liian korkea. Tästä syystä pidetään maltti kuvan korkeudessakin.

Toki tähän vaikuttaa selaajan koneellaan käyttämä näytön tarkkuus ja hieman myös näytön varsinainen koko. Muista siis, että vaikka käyttäjäkuva ja navigaatio sinun näytölläsi mahtuisivatkin kerrallaan ruutuun, kaikilla asiakkaillasi näin ei välttämättä ole.

Maltti on valttia.

Jatkumo kuvariviin

Erinomaista on, mikäli profiilikuvan henki ja brändinäköisyys jatkuu myös Facebook-sivun seinän ylälaidasta löytyvään viiden pienen kuvan riviin.

Hyödynnätkö jo Facebook-sivun kuvarivin

Kuvariviin nousee oletuksena sattunaisessa järjestyksessä viisi tuoreinta sivulle ylläpidon toimesta ladattua kuvaa. Ylläpito voi myös määrätä mitkä kuvat rivissä pyörivät (Muokkaa sivua -> Profiilikuva -> Kuvarivi profiilin yläosassa). Muista kuitenkin, että järjestys on satunnainen!

Tässä kohdassa voi helposti tuoda esille oman organisaation visuaalista henkeä: esimerkiksi Subway Suomi esittelee siististi tuotteitaan ja Proakatemia pyörittää logojaan.

Voit siis hyödyntää annetun kuvatilan, mutta mieti teetkö sen väkisin vai annatko yksittäisten lataamiesi ajankohtaisten kuvien puhua mielummin puolestaan?

Millä sivulla sinä olet viimeksi nähnyt hyvän käyttäjäkuvan?


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.