Yksi apuväline, jota sosiaalisen median koulutuksissamme tarjoan sisällöntuottamiseen on 5K:ta eli “kehoita, kiihota, kommentoi, kritisoi ja kysy”. Viimeinen näistä on monille selvä, vain kysymyksen muoto vaatii silloin tällöin hiomista: kysy mieluummin jotain joka vaatii useampisanaisen vastauksen eikä “kyllä”, “ei” tai “punainen”.

Kysyminen on myös toisella tavalla pinnalla nyt, kun Facebook on antamassa meille kaikille uuden työkalun käyttöön: Facebook Questions! Sen yksinkertaisena tarkoituksena on saada vastaus mieltä askarruttavaan kysymykseen niiltä ihmisiltä, joihin luotat eli ystäviltäsi tai tykkääjiltäsi.

Tästä julkaisusta innostuneena päätin kertoa teille kolmesta kysymys/vastaus-palvelusta.

Kolme palvelua jossa kysyä ja vastata

Facebook Questions

Facebook Questions on Facebookin oma äänestystyökalu, joka antaa tilapäivityksessä mahdollisuuden tehdä mielipidekyselyn, gallupin ilman erillisiä sovelluksia. Toistaiseksi se vaatii käyttöönoton, mutta se on tulossa kaikille oletukseksi. Organisaation Facebook-sivulla tämän työkalun hyöty on helppo nähdä: tykkääjät voivat äänestää antamiasi vaihtoehtoja ja sinä voit hyödyntää vastaukset vaikka palvelu- tai tuotekehityksessä, eikö vain?

Tee äänestys Facebook Questionsilla

LinkedIn Answers

LinkedInin “vastaukset”-palvelu sen sijaan antaa kysyjälle mahdollisuuden saada ammattilaisten apua ilmaiseksi erilaisiin asioihin ja ammattilaiset saavat mahdollisuuden osoittaa osaamistaan vastauksia antamalla. Tuo osaamisen osoittaminen voi tulevaisuudessa aivan hyvin tuoda yritykselle asiakkaita.

Tällä hetkellä kysymyksiä esitetään lähinnä englanniksi, joten osaamistaan voi myös osoittaa lähinnä vain englanniksi. Kansainvälisesti toimivalle organisaatiolle tämä kuitenkin voi olla hyvinkin merkityksellinen palvelu kontaktien luomiseksi.

Vastaa LinkedIn Answersissa tuoreisiin kysymyksiin

Katso esimerkiksi kysymys: What’s the hardest part of producing quality Facebook Page content? Tällä kertaa vastattiin sihen, mikä on työläintä Facebook-sivun sisällöntuotannossa.

Quora

Quora on samanoloinen palvelu kuin LinkedIn Answers, mutta siinä missä Answers on vain osa LinkedIniä Quora on kokonaan kysymiselle ja vastaamiselle omistettu palvelu. Ero on siinä, että Quorassa on mahdollisuus seurata valittujen käyttäjien toimia ja siten ammentaa hyvien vastaajien kaikista vastauksista. Olisi esimerkiksi helppoa katsoa mitä potentiaalinen työntekijä on osaamisestaan antanut…

Quorassa vastauksista saa myös palautetta, mikä on omiaan ammatillisen motivaation kohottamiseksi.

Äänestä hyvää vastausta Quorassa

Mitä hyötyä on kysymisestä ja vastailemisesta?

Kysyminen melkein poikkeuksesta aiheuttaa vastauksia eli vuorovaikutusta vähintään kahden tahon välillä. Facebookissakin se on aina myös konkreettinen linkki kahden profiilin välillä ja täten lisää näkyvyyttä tilapäivitykselle. Tietysti hyödyksi pitää lukea myös vastauksen sisältö, jos kysymys on aseteltu oikein saa vastauksista apua vaikka mihin.

Ammatillisen osaamisen osoittaminen on vain osa vastaajan motivaatiota, sillä monille kyse on myös aivojumpasta ja hiljaisen tiedon levittämisestä. Toki kyseessä on ilmainen tiedon jakaminen, mutta ei vastauksilla tarvitse koko pelipöytää tyhjentää vaan antaa satunnaisia ratkaisuja. On myös täysin mahdollista, että vastaajan verkosto lähtee kuin huomaamatta kasvuun hyvien vastausten myötä.

Ja mieltä askarruttaneeseen asiaan saa valaistusta, eikö se ole riittävä hyöty?


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.