Uusi viestintä- ja markkinointivuosi pyörähti käyntiin ja sen mukana uudet metkut. Millaisia lupauksia ja suunnitelmia itse teit vuodelle 2015?

Toivottavasti sisältö on mukana suunnitelmissa, sillä tänä vuonna pitäisi tapahtua se suuri sisältömarkkinoinnin läpimurto. Asiakkaat ovat jo kauan luottaneet sisältöön ostaessaan tuotteita ja palveluja, mutta monet yritykset ja organisaatiot ovat vasta miettineet tai ryhtyneet opettelemaan uudenlaista markkinointitapaa.

Sisältö voi syntyä myös kierrättämällä jo olemassa olevaa sisältöä
Kuva: CC BY 2.0 opportplanet

Siksi ajattelin tässä vuoden ensimmäisessä blogikirjoituksessani tarjota jotakin kättä pitempää eli hieman evästä laadukkaan sisältömarkkinoinnin suunnitteluun. Mutta ennen sitä vilkaistaan, mitä se laadukas sisältö käytännössä tarkoittaa?

Googlen tapa erottaa
sisältöjyvät akanoista

Yksi merkittävä porkkana, joka houkuttelee sisällön avulla markkinointin, on tietysti Google. Se uudisti algoritminsa ja painottaa luonnollisissa hakutuloksissaan nyt laadukasta sisältöä. Yksinkertaistettuna se tarkoittaa että pääset Googlessa paremmin esille jos osaat tarjota sisältöä, joka kiinnostaa yleisöäsi.

Googlella on omat tapansa erottaa jyvät akanoista eli päätellä millainen sisältö on laadukasta. Tässä muutama konsti, joilla voit edistää omien sisältöjesi näkyvyyttä:

  • Käy läpi verkkosivujesi tekstit ja huolehdi, että jokaisella sivulla on vähintään 350-500 sanaa. Muuten sivusi voidaan luokitella liian "kevyeksi" sisällöksi
  • Tee avainsanalista ja lisää tarvittavat avainsanat sisältöön. Muista että sama avainsana saa toistua korkeintaan muutaman kerran per sivu
  • Tarkista että kuviin on liitetty alt-tekstit, joissa kerrotaan kuvan sisältö
  • Varmista, että verkkosivuillasi on sisäisiä linkkejä, jotka johtavat sisältösivuille, esim. artikkeleihin tai blogikirjoituksiin

Huolehdi että verkkosivujasi päivitetään usein. Staattiset sisällöt vaikuttavat negatiivisesti Google-näkyvyyteen.

Yleisö haluaa keskustelua ja vastauksia

Sisältömarkkinoinnissa sinun tehtäväsi yrityksenä tai organisaationa on palvella yleisöä kiinnostavan sisällön avulla. Tässä muutama konsti siihen tarkoitukseen:

  • Pyri sisällön avulla osallistamaan yleisöäsi ja saamaan heitä reagoimaan
  • Vastaa sisältöjesi avulla yleisöä askarruttaviin kysymyksiin ja ratkaise asiakkaidesi ongelmia
  • Tarjoa yleisöllesi oppaita ja muita opetuksellisia sisältöjä
  • Tuota ajankohtaista ja tuoretta sisältöä viikottain

Kohti laadukasta suunnitelmaa

Kun tähtäät sisältömarkkinointiin ja pysyvästi laadukkaaseen sisältöön, niin tarvitset siihen myös laadukkaan suunnitelman. Kun teet suunnitelmaa, niin ota huomioon ainakin nämä asiat:

  1. Tavoitteet
    Mitkä ovat tavoitteet liittyen liiketoimintaan ja sisältömarkkinointiin? Mitä sisältömarkkinoinnin avulla halutaan saavuttaa? Listaa tavoitteet mahdollisimman tarkasti (esim. halutaan tavoittaa käsitöistä kiinnostuneet +40 perheenäidit pääkaupunkiseudulla)
  2. Kohderyhmä
    Tee mahdollisimman tarkat profiilit liittyen kohderyhmääsi. Kuvaa eri ostajapersoonat ja kaikki mitä tiedät heidän tarpeistaan, kulutustottumuksistaan jne.
  3. Sisältömarkkinoinnin johtaminen
    Kuka johtaa sisältömarkkinointia? Ketkä kuuluvat sisältötiimiin? Miten sisältötuotanto organisoidaan, että pystytään julkaisemaan riittävästi tuoretta, kiinnostavaa sisältöä? Mitä sisältöä tilataan talon ulkopuolelta?
  4. Sisällöt
    Listaa sisältöteemat/ideat. Mistä sisältöä ammennetaan?
    Kuinka usein ideoidaan uutta sisältöä? Tee julkaisukalenteri, jossa määritellään, kuka tekee mitä ja koska!

Hanna Puro

Hanna P on viestinnän ammattilainen, joka hallitsee sekä digitaalisen että printtimedian. Hannan kanssa yhteistyössä syntyy käytännöllinen viestintäsuunnitelma tai someohje niin yritykselle, virastolle kuin järjestölle. Hannalta voit tilata myös sisältöä verkkosivuille, someen tai printtimediaan.