Joko organisaatiosi konkreettisissa tiloissa näkyy jotenkin läsnäolonne sosiaalisessa mediassa?

Helmikuussa laitoin korvien väleihinne vireille ajatuksen ovesta. Tänään haluan teidän ajattelevan vastaanottotiskiä, kassaa tai mitä tahansa pöytää, jonka luona tiloissanne käyvät yhteistyökumppanit ja asiakkaat varmasti käyvät.

Jatketaan siis sen ajatuksen parissa, että näkyykö sosiaalisen median läsnäolonne mitenkään liiketiloissanne? Olette jo Facebookissa, mutta tykkääjien määrä pitäisi saada nousuun? Suosittelen asettamaan tiskille kyltin, joka kertoo oleellisimmat linkit ja ehkä myös sen miten niiden linkkien seuraamisesta hyötyy.

Zenton eteisen baaritiskillä on kuvakehys, joka kertoo olennaisimmat sosiaalisen median osoitteet

Oheisessa kuvassa on tavallinen yksinkertainen valokuvakehys valjastettu meidän uuden eteisemme ja keittiömme “baaritiskille” kertomaan läsnäolostamme. Tuossa tilassa vastaanotamme vieraamme ja samassa tilassa he vielä vaihtavat kanssamme viimeiset sanat ennen lähtöään. Siisti ja yksinkertainen ratkaisu, jolla tuomme keskeisimmät linkit esille: Facebook, Twitter ja LinkedIn.

Kyltin kehittelyä

Kehyksen vieressä voisi olla läsnäolokorttien (käyntikortti, joka sisältää sosiaalisen median linkkimme) pino, josta lähtijä voisi sitten helposti napata osoitteet myös mukaansa. Kyltissä voisi toisaalta olla QR-koodi, josta älypuhelimen tms. omistavat asiakkaat voisivat helposti ottaa osoitteita muistiin puhelimeensa.

Toisaalta kylttinä voisi toimia digitaalinen valokuvakehys, jossa info vaihtuu säännöllisin väliajoin!

Pääasia ei kuitenkaan ole kyltin tekninen jännittävyys vaan se, että se ylipäätään on olemassa. Käytä ihmeessä vaikka erilaisia muovisia infotelineitä, joita näkee ravintoloiden pöydissä tai liimaa tiskin reunaan painatettu tai itsetulostettu tarra. Tärkeää on se, että se sisältää tunnistettavia asioita: osoite, peukku-ikoni tai muuta vastaavaa. Eikä ole haitaksi kertoa mitä siitä tykkäämisestä ja seuraamisesta hyötyy, onko tiedossa tarjousten ryöppyä vai mahdollisuuksia osallistua? Aina on hyvä myös kehottaa: “Tykkää meistä.”

Kun kyltti on simppeli ja siirreltävä (niinkuin valokuvakehys), on sen sisältökin helposti päivitettävissä. Tuohon Zentonkin kehykseen on helppo tulostaa uusi paperi sisälle. Kyltti on sinun “minisaittisi” tosielämässä!

Kerro kommenteissa miten sinä näyttäisit läsnäolon liiketilan tai toimiston vastaanotossa, kassalla tai tiskillä? Parannetaan toinen toistemme läsnäoloa. Laadukkaita tykkääjiä ja seuraajia ei voi olla liikaa, joten määrien kartuttamiseksi ideat liikkeelle.

Tämä oli Läsnäolo julki oikeassa elämässä -sarjan toinen blogaus. Jatkoa seuraa. Jos mielessäsi on jokin erityinen kohde organisaatiosi tiloissa, esitä ihmeessä toive sen käsittelemiseksi.


Hanna Takala

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.