Sosiaalisessa mediassa on suorastaan pöyristyttävä määrä sisältöä ja jokaisena kuluvana minuuttina sitä syntyy pöyristyttävä määrä lisää.

Esimerkiksi alla olevasta infografiikasta selviää, että

  • kun vuonna 2012 60 sekunnissa tweetattiin hieman alle 100 000 kertaa,
  • vuonna 2014 samassa ajassa syydetään maailmaan 342 000 tweettiä.

Hieman paradoksaalisesti työntekijälähettilyydessä koetaan kuitenkin olevan sisällöntuotannossa riittävyysongelma. Työntekijöillä on nimittäin se omalla tavalla orientoitunut yleisönsä ja kaikki sisällöt eivät osu kaikkiin. Tarjontaa täytyy olla.

On kuitenkin aivan epärealistista odottaa, että markkinointiosasto pystyisi tuottamaan lähettiläille riittävästi alkuperäissisältöä jaettavaksi.

Siispä älä yritä tuottaa, vaan yritä luottaa muiden sisältöön.

Syötä sisältöjä työntekijöillesi (ja yleisöillenne) 4-1-1 -reseptillä

Täydennä tarjontaa toisten tahojen luomalla sisällöllä. Valitse tietenkin sellaista sisältöä, että se tukee brändätyn sisältösi viestiä.

4-1-1 -resepti on siis seuraavanlainen. Se koostuu 6 sisällön ryppäistä, joissa:

  • 4 kpl tukevaa sisältöä muilta vaikuttajilta
  • 1 kpl omaa pehmeän myynnin (opetuksellista tai muuten relevanttia) sisältöä
  • 1 kpl omaa kovan myynnin sisältöä

Työntekijät jakavat mieluusti erityisesti kolmannen osapuolen tuottamaa toimialaa koskevaa sisältöä. Jos siis toivot työntekijöidesi olevan esillä ja asemoivan itsensä mielipidevaikuttajiksi, älä syötä heille pelkästään yrityksesi sisältöä.

Ole siis sisältödeejii työntekijöillesi. Ja kannusta heitä toimimaan sisältödeejiinä toisilleen.

Pyydä työntekijöitä vinkkaamaan hyvistä sisällöistä

Esimerkiksi Smarpissa mukaan kutsutut työntekijät voivat tukea työntekijälähettilyysohjelmaa myös ehdottamalla sisältöjä jaettavaksi. Kunhan työntekijäsi pääsevät asiassa vauhtiin, paine riittävästä sisällöstä toivottavasti hieman helpottaa.

Sillä samalla työkalulla, jolla he voivat ilmiantaa omiaan ja työkaveriensa hengentuotoksia, he voivat vinkata myös verkon syövereissä vastaantulleita alan helmiä. Ehkäpä jostakusta työntekijästäsi tulee seurattu juuri siitä syystä, että hän on oman verkostonsa mielestä mitä oivallisin sisältödeejii (kenties sinun ansiostasi)!

Mitäpä jos palkitsisit laadukasta kuratointia tekeviä työntekijöitä, tietenkin heidän urakehitystään tukevilla palkinnoilla?

PS. Poissuljettua ei tietenkään ole ulkoisen sisältökuraattorin käyttäminenkään toimialan sisältöjen suodattamisessa työntekijälähettiläille. Tietysti hänen tulee tutustua toimialaan ja hyviin lähteisiin.


Hanna Takala

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.