“Ei siellä tartte mitään tehdä.” näin taannoin sanottavan LinkedInistä. Vaan eipä siellä pelkkä persiillään istuminen ja odottaminen tavan talliaiselle tuota tulosta, väitän minä. Jotain tarttis tehrä.

Hanna P kysyi syksyllä osaatko viestiä Facebook-yleisöllesi oikeaan aikaan ja minä taas otin alkuvuodesta kantaa siihen päivitätkö liian usein vai turhan harvoin. Facebookissa valtaosalle sivuista paras aika toimia on iltayhdeksän pinnassa, mutta tiedätkö koska sinun kannattaisi toimia LinkedInissä?

Milloin kannattaa toimia LinkedInissä?

Toimi LinkedInissä

Et toivottavasti ole niitä ihmisiä, jotka kuvittelevat LinkedInin tuottavan tulosta pelkällä CV:n sisään työntämisellä. Toisin sanoen: ole niitä ihmisiä, jotka kertovat oivalluksia toimialastaan päivityksillä!

Nimittäin

  • 60 % LinkedIn-käyttäjistä ovat kiinnostuneita toimialaansa koskevista kiteytyksistä
  • 53 % yritysuutisista
  • 43 % uusista tuotteista ja palveluista

Päivitä, ja päivitä nimenomaan oikeaan aikaan:

1. Toimi oikeaan aikaan LinkedInissä

Ajoita päivityksesi toimialasi työaikaan, LinkedIn itse suosittelee perustoimistoaikoja. LinkedInin vilkkaimmat tunnit ovat aamu sekä puolenpäivän seutu, maanantaista perjantaihin.

Vältä LinkedInissä siis iltapäiviä, iltoja ja viikonloppuja. [Tweettaa tämä!]

LinkedInissä itsessään ei ole mahdollisuutta ajastaa päivityksiä, mutta Bufferapp mahdollistaa tämän.

2. Viesti vähintään 20 kertaa kuukaudessa

Jotta saisit maksimoitua tavoittavuutesi, LinkedIn suosittelee sinua päivittämään tilaasi vähintään 20 kertaa kuukaudessa. Näin tavoitat noin 60 % tai enemmän yleisöstäsi joka kuukausi. Koska työpäiviä on kuukaudessa jotakuinkin 21, kannattanee äänessä olla päivittäin.

Päivitä LinkedIn-tilasi siis vähintään kerran jokaisena arkipäivänä. [Tweettaa tämä!]

Kukin päivitys tyypillisesti tavoittaa noin 20 % yleisöstäsi, mittauskokemusteni mukaan näin todella on.

3. Pidä yllä päivityskalenteria

Puhutaanpa nyt sitten sinun asiantuntijana tekemästäsi työstä LinkedInissä tai organisaationne LinkedIn-sivusta, kannattaa tehdä päivityskalenteri. Tätä suosittelee LinkedIn itsekin!

Jotta saisit LinkedInissä aikaiseksi, tee suunnitelma! [Tweettaa tämä!]

Minä vilkaisen kohti LinkedIniä useamman kerran päivässä, mutta vain muutaman pienen hetken kerrallaan. Ajanhallinnan kannalta olen mm. tilannut oleellisista ryhmistä tuoreet tapahtumat sähköpostiini ja käyn reagoitavat asiat aina aamuisin läpi. Ota siis sinäkin aika haltuusi!

PS. Uskallan väittää, että nämä asiat pätevät myös sitten kun kaikille on rantautunut LinkedInin pidemmät tilapäivitykset, jotka mahdollistavat alustalla bloggaamisen. Tsekkaa esimerkiksi Johanna Janhosen artikkeli LinkedInissä aiheesta. Joskin jokainen arkipäivä pitkän tekstin tuottaminen onnistuu vain aniharvalta, joten siitä ei siedä ottaa stressiä.

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.