Suoraan sanottuna vähän kismittää se, ettei verkon tarjoamia tarkentamisen mahdollisuuksia hyödynnetä. Etenkin se sieppaa vastaanottamieni uutiskirjeiden kohdalla. Annahan kun kerron…

Luin vastikään Tuplaamon Jukka Lahden ja Pasi Raution Tuloksentuplauskirjan ja siitä inspiroituneena nyt bloggaankin: Jos olisin uutiskirjeen lähettäjä.

Mitä hyötyä on uutiskirjeen (tms) tarkentamisesta?

Jos olisin uutiskirjeen lähettäjä tekisin näin

Näin minä tekisin, jos juuri nyt, kesäkelien vahingossa satuttua Suomen päälle, olisin uutiskirjeitä lähettävä vaatekauppias ja verkkokaupassani olisi vielä sähkönsininen puolijoukkueteltta.

Aivan ensimmäiseksi järjestäisin uutiskirjetilaajilleni mahdollisuuden räätälöidä tilaustaan. Lisäisin heille mahdollisuuden valikoida itselleen oikeasti sopivimmat tilaajaryhmät: ainakin sukupuolen ja koon mukaan, todennäköisesti myös iän.

Kun tämä aivan perusasia olisi kunnossa, ryhtyisin työhön: lähettäisin ensimmäisenä kirjeen, jossa pyytäisin heitä kutakin päivittämään tilausasetuksensa mielenkiinnonkohteidensa mukaiseksi. Profiiliaan päivittänyt saisi alennuskoodin verkkokauppaani.

Sitten lähtisin kirjoittamaan useaa erilaista — eri tilaajaryhmille tarkoitettua — uutiskirjettä. Yhdenkään kirjeen ei tarvitsisi kattaa koko valikoimaani, vaan nostaa jotain yksittäistä ajankohtaista tuotetta esille. Yhden kirjeen ei siis tarvitse olla pitkä kuin Lutherin lista teesejä.

Kirjoittaisin kullekin tilaajaryhmälle oman kirjeensä, mutta kannustaisin kaikissa kirjeissä esimerkiksi jakamaan päivän asu -kuvan Instagramiin tietyllä hashtagilla. Seuraavissa kirjeissä tekisin kussakin koosteen lähetetyistä Instagram-kuvista, kullekin tilaajaryhmälle sopivimmista kuvista. Mikään ei ole parempaa kannustusta ostamiseen kuin muiden asiakkaiden käyttökokemukset tuotteesta.

Verkkokaupassani muuten kyselisin Twitter-handlea ja tweettaisin ostajalle kun tilaus on lähetetty.

Lähettäisin mieluummin hieman harvemmin oikeasti vastaanottajaa kiinnostavia ja hyödyntäviä kirjeitä, kuin syleilisin maailmoja harvasen päivä.

Näin minä tekisin, jos juuri nyt, kesäkelien vahingossa satuttua Suomen päälle, olisin uutiskirjeitä lähettävä vaatekauppias ja verkkokaupassani olisi vielä sähkönsininen puolijoukkueteltta. Tämän tekeminen nimittäin unohtuu monelta muultakin uutiskirjelähettäjältä.

Maailmoja syleilevä sisältö menee hukkaan

Vastaanotan melkoisen määrän erilaisia uutiskirjeitä sekä työn puolesta, että yksityisenä kuluttajana.

Jälkimmäinen osio minusta löytää esimerkiksi kivoja vaatteita Lindexistä, mutta onko heidän uutiskirjeellään siinä löytämisessä osaa tai arpaa? Ei, voin räätälöidä tilaukseeni tasan kiinnostukseni lasten- tai vauvanvaatteisiin, vaikka haluaisin räätälöidysti heidän isojen tyttöjen Generous-mallistonsa. Nyt vastaanotan lähinnä höyhensarjassa painivan Penélope Cruzin kokoluokan asioita, jotka eivät houkuta minua mihinkään. Ei olisi iso liikahdus ottaa myös minunkaltaisteni kohderyhmä huomioon, kun tuotteita meille kuitenkin on.

Lindexin uutiskirjeiden räätälöintimahdollisuudet

Puhumattakaan sitten siitä, mitä tarkentamisvaihtoehtoja irtoaa asiakkaan ostohistoriasta. Sitä tietoa hyödyntäen Amazon täyttää kirjahyllyäni varsin tehokkaasti.

Tarkennettu uutiskirje tavoittaa ostohalukkaamman ihmisen.

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.