Tietyssä kohdassa sosiaalisen median koulutusta osallistujista irtoaa satavarmasti reaktio. Se tietty kohta on siinä, kun kerron yhden totuuden siitä kuinka usein sosiaalisessa mediassa pitäisi julkaista. Henkilökohtaisestihan en julkaise esimerkiksi LinkedInissä kerran päivässä ja toisinaan olen Twitterissä viikonkin hiljaa.

Toiset kuitenkin todella haluavat pyrkiä näihin suositusmääriin, joten haluan antaa vinkin kuinka päästä lähemmäs niitä määriä LinkedInissä ilman, että siitä tulee hirveästi lisää luomisen tuskaa.

Mitä julkaista LinkedInissä?

Yksi jos toinenkin ottaa kantaa siihen mitä LinkedInissä saa julkaista ja mitä ei, mutta minä en nyt aio lähteä vetämään sellaisia rajoja. Sen sijaan kehoitan sinua kokeilemaan LinkedInissä sellaisia juttuja, jotka olet jo testannut ja toimiviksi todennut Twitterin puolella.

Tweetin hyllyikä on vain 24 minuuttia,  eli ajatuksia voi puskea pihalle tiuhaan tahtiin ja kokeilla niiden menestystä. Jos nyt “kynäilet” Twitterin puolelle vaikka 10-15 tweettiä päivässä, jotkin niistä pärjäävät hyvin, toiset huonosti ja osa ehkä hyvin huonosti. On kuitenkin ihan hyvät todennäköisyydet sille, että se mikä on toiminut Twitterissä, toimii myös LinkedInissä.

Käytännössä siis avaa Twitter Analytics, navigoi kohtaan Twiitit ja napauta avautuvasta listasta vielä esiin Suosituimmat twiitit. Katso sitten vielä erityisesti niitä twiittejä, joissa on korkea toiminta-aste.

Mitä julkaista LinkedInissä? Ehkäpä suosituimmat tweetit joita sinulta löytyy

Voit vaikka aina valita twiitit viimeiseltä 7 päivältä ja ryhdyt säännönmukaisesti julkaisemaan niiden joukosta “viikon voittajan” LinkedInin puolella. Tai otat jonkin ajanjakson vaikka parin kuukauden takaa ja valitset jonkin ajatuksen, joka edelleen on relevantti kaikessa sitouttavuudessaan.

Toki suosittelen oikeasti varmistamaan, että kyseinen viesti sopii pirtaasi LinkedIninkin puolella. Jos voittaja sattuu olemaan ränttäystä vaikka Euroviisuista tai Suomen kiekkomenestyksestä, se ei välttämättä avita social selling -pyrkimyksiäsi Linkkarissa. En minäkään tuota lomajorinaani Linkkarin puolelle työntänyt, mutta seminaari- ja koulutuspäivissä saatavien extramateriaalien kysymyksen olen kyllä kysynyt LinkedInissäkin.

Eli mennään vähän kierrätyksen maailmassa, vähän samaan malliin kuin vinkkini kuinka julkaista samaa sisältöä Twitterissä uudestaan fiksusti.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.