“Tykkäämällä sivustamme saat 10 % alennuksen” luki eräässä A-standissa matkani varrella, kun kävelin töihin. Jonkun askeleen ajan mietin, että on siinä ja siinä tavoitellaanko tuossa lisää tykkäyksiä palvelun kustannuksella vai pyritäänkö houkuttelemaan palvelun ostajiksi. Menemättä nyt sen enempää palvelun laatuun, jotenkin oletin haluttavan lisää tykkääjiä hinnalla millä hyvänsä ja siinä on tavoitteet sekaisin.

Facebook ja tavoitteet ovat vaivanneet minua tällä viikolla. Juttelin nimittäin juuri tuoreimmalla vinkkivideolla siitä, kuinka Facebook-kilpailuja järjestäessä kannattaa olla joku pätevämpi tavoite kuin antaa omia tuotteitaan ilmaiseksi pois.

Ei kahta ilman kolmatta! Päätäni on nimittäin särkenyt myös nappien puute.

Nappeja tavoitteellisten Facebook-päänsärkyihin

Lisää Facebook-mainoksiisi toimintaan ohjaava nappi

Mainosvirtahan se Facebookia suunnattomaksi iloksemme pyörittää, mutta mainosvirrassa pyörii yllättävän vähän toimintaan ohjaavia nappeja.

Alla näet Tampereella järjestettävän Nousevan komiikan festivaalien mainoksen, joka on tällä viikolla pyörinyt Facebookissa. Pistä erityisesti merkille “Shop now” -nappi oikeassa alakulmassa.

Nousevan komiikan festivaalit mainosti Facebookissa ostamiseen kehottaen

Tuon “Shop now” -napin klikkaaminen olisi vienyt sinut aivan suoraan ostamaan liput kyseiselle festivaalille ja siten nauttimaan 6 stand up -showsta. Toimintokutsunappi erottuu edukseen toimintokutsusta, joka olisi mahdollisesti upotettu leipätekstin sisään.

Facebookin Klikkaukset verkkosivustolle -mainoksiin on jo jonkin aikaa voinut liittää tälläisen napin. Löydät mahdollisuuden mainostyökalussa nimellä “Toimintokutsu” ja sen käyttö on vapaaehtoista, mutta suosittelen sitä.

Toimintokutsu-nappeja pääsee lisäämään "Klikkaukset verkkosivustolle" -tyyppisiin mainoksiin

Kuten kuvasta näet, ovat toiminnot ennalta määrättyjä teksteiltään. Sen mihin internetosoitteeseen nappi vie, päätät sinä mainoksen teon aloittaessasi!

  • Osta nyt → verkkokauppaan kyseiseen tuotteeseen?
  • Varaa nyt → pöytävarauslomakkeeseen?
  • Lisätietoja → pdf-tiedostoon, jossa tyhjentävä selitys projektista?
  • Rekisteröidy → uutiskirjeen tilauslomakkeeseen?
  • Lataa → ekirjan tilausländärille?

Koska sosiaalisen median käyttäjät tietämättään tottelevat komentelua ihan mukavasti, komentelisin sinuna heitä ihan sujuvasti.

Power editorilla toimintakehoitteellinen tilapäivitys myös sivullesi

Tuossa yllä oletin, että käytät Facebook-mainostesi tekemisessä heidän perusmainostyökaluaan. Sillä tuollainen mainos, joka sisältää toimintaan ohjaavan nappulan, julkaistaan mainoksena etusivun virrassa. Sitä ei julkaista Facebook-sivusi päivitysten joukossa.

Näin ollen vaikkapa Googlen hakutuloksista suoraan Facebook-sivullesi päätynyt ei kyseistä toimintakehotetta näe! Vaan eipä hätää.

Power Editorissa, josta kerroin sinulle blogatessani mainosten tarkentamisesta, sinun on mahdollista tehdä napillinen tilapäivitys yhdessä mainoksen kanssa.

Tässä tilanteessa haluat tehdä mainoksen Power Editorissa ja tullessasi alla olevassa kuvassa näkyvään vaiheeseen, klikkaa pallero “Tämä julkaisu julkaistaan sivulla” -kohtaan. Se ei ole oletusarvoisesti valittuna.

Toimintakehotteellisen viestin voi myös tuottaa Facebook-sivulle Power Editorin avulla
Klikkaa kuvaa, niin näet sen suurempana.

Näin toivottavasti pääset lähemmäksi tavoitteitasi Facebookin kanssa.

PS. Viimeisessä kuvassa olevan lomakkeen otsikko on “Luo julkaisematon sivujulkaisu”. Tämä julkaisematon sivujulkaisu on ns. “pimeä postaus” ja se taas on tavoitteelliselle Facebook-toimijalle kuin mannaa taivaasta! Ne nimittäin mahdollistavat lähes rajattoman A/B-testauksen ilman, että kaikilta FB-käyttäjiltä palaa kanssasi käämit. Samaa ei voi sanoa siitä, että promoat jo julkaistuja postauksia. Silloin tosin pidä pallero kohdalla “Tätä julkaisua käytetään vain mainoksena” ja tarkenna, tarkenna, tarkenna.

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.