Mikä on paras paikka piilottaa ruumis? Vastaus on Googlen kakkossivu. Kuulin tämän vitsin jo ajat sitten, mutta se huvittaa vieläkin. Toisaalta se myös kannustaa tuottamaan sisältöjä, jotka nousevat luonnollisten hakutulosten kärkeen.

seokuva1

 

Maksamalla rahaa pääsee tietysti helpoiten Googlen ykkössivulle, hakutulosten edelle. Suuri osa yleisöstä ei kuitenkaan kiinnitä maksettuun mainontaan huomiota eikä pidä maksettuja hakutuloksia yhtä luotettavina kuin luonnollisia.

Kuten Facebook, niin myös Google muuttaa usein algoritmiaan eli mekanismia, jolla sisältöjä painotetaan. Hakukone painottaa nyt verkkosisältöjä, joita yleisö suosii ja pitää hyödyllisinä. Koko hakukoneoptimointi eli SEO on siirtynyt koodi- ja avainsanakeskeisestä optimoinnista uudelle aikakaudelle, jossa sisältö ratkaisee.

Sisällöt ovat myös tehokkain keino markkinoida, saada uusia ja palvella olemassaolevia asiakkaita. Hyödyllisten ja kiinnostavien sisältöjen avulla voit rakentaa luottamusta organisaatioon, brändiin, tuotteeseen tai palveluun.
Pelkkä sisältöjen tuottaminen ja julkaiseminen verkossa ei luonnollisesti riitä.

Sisältöperusteinen hakukoneoptimointi alkaa siitä, että opettelet tuntemaan yleisösi eli kenelle kohdennat viestisi. Mieti mitkä ovat ne yleisösi ongelmat, jotka voidaan ratkaista sinun tuotteesi tai palvelusi avulla.

Yleisö kannattaa jakaa eri ryhmiin ja tehdä heistä ostajapersoonat, jotta on helpompi kohdentaa oma viesti ja puhua oikealle yleisölle. Tässä haluaisin vielä korostaa sanaa puhua, sillä on tärkeää että puhut ihmiseltä ihmiselle etkä tiedota asioista yleisöllesi. Näin rakennat keskusteluyhteyttä ja suhdetta yleisöön/asiakkaaseen, mikä on ensisijaisen tärkeää.

Jos olet vielä osittain siellä vanhassa SEO-maailmassa, jossa pötkit pitkälle avainsanoilla ja linkkikokoelmilla, niin nyt olisi viimeistään aika herätä ja huomata että evoluutio on mennyt eteenpäin. Jotta sisältösi omilla verkkosivuilla tai vaikkapa verkkokaupassa löydetään paremmin, niin tarkista miten ei kannata enää toimia ja tee tarvittavat korjausliikkeet:

  • Tarkista että lauseet ja kappaleet eivät ole liian pitkiä. Mielellään enintään kolme lausetta per kappale.
  • Älä käytä pelkkää tekstiä. Kuvien avulla teet sisällöstä miellyttävämpää lukea ja sisältöä kuvien kera jaetaan helpommin someen.
  • Pidä huolta ettei sisältösi ole tasapaksua tekstimassaa, joka on myös lukijalle raskasta. Erota painavimmat asiat otsikoilla ja väliotsikoilla. Muokkaa sisältö listaksi, jolla painotat tärkeimpiä asioita. Käytä myös lihavointia ja kursivointia.
  • Älä kopioi tekstejä toisilta sivuilta (edes omia sisältöjä), sillä se vaikuttaa negatiivisesti hakukoneen algoritmiin.
  • Ethän sorru kalastelemaan yleisöjä pelkkien avainsanojen avulla. Hakukoneet eivät painota runsain määrin avainsanoitettua sisältöä. Mieti sen sijaan, mikä on se asiakkaan ongelma, jonka hän kirjoittaa esim. Googlen hakukenttään ja tarjoa siihen vastaus oman sisältösi avulla. Huolehdi myös että sisällön metakuvaus –teksti on kunnossa.
  • Älä kasaa sivullesi linkkikokoelmaa. Huolehdi että kaikki linkit, jotka liität sisältöösi ovat asiaankuuluvia (relevantteja) ja johtavat laadukkaaseen sisältöön. Hakukonenäkyvyyttä lisää myös se, että linkitettävä sisältö on jo valmiiksi suosittua yleisön joukossa.

Uusi SEO-aikakausi on toki haasteellisempaa, mutta kiehtovampaa niin meidän sisällöntuottajien kuin erityisesti yleisön näkökulmasta. Minusta on ainakin kiinnostavampaa ja hauskempaakin tuottaa sisältöjä mielummin ihmisille kuin hakukoneille. Kukapa meistä ei haluaisi verkosta löytää juuri niitä laadukkaita, hyödyllisiä ja houkuttelevia sisältöjä?


Hanna Puro

Hanna P on viestinnän ammattilainen, joka hallitsee sekä digitaalisen että printtimedian. Hannan kanssa yhteistyössä syntyy käytännöllinen viestintäsuunnitelma tai someohje niin yritykselle, virastolle kuin järjestölle. Hannalta voit tilata myös sisältöä verkkosivuille, someen tai printtimediaan.