Hyvin toteutettu blogikampanja ei ole rakettitiedettä. Se on, kuitenkin, rakkauden teko.
Hugh Macleod

Blogikaan ei ole sellainen väline, jonka suhteen riittää kun sen laittaa pystyyn ja syöttää sinne joskus ja jouluna sisältöä. Jotta siitä sosiaalisen median välineenä olisi hyötyä henkilöille, yrittäjilletai organisaatioille, se pitää tuoda esille.

Sinun pitää uskaltaa rakastaa omia juttujasi niin paljon, että jaat ne verkostoillesi aina.

Jaa omat blogauksesi!

Miten blogin saa näkyville?

Bloggaamisesta on useita hyötyjä, kuten esimerkiksi oman asiantuntijuuden esille tuominen ja hakukonemarkkinointi. Hyöty kuitenkin menetetään, ellei blogia tuoda esille.

  • Käytä avainsanoja:
    • Valitse sellaisia avainsanoja, joita asiakkaasi käyttäisi etsiessään apua, johon sinun toimintasi vastaa
    • Käytä avainsanoja, jotka liippaavat läheltä pääavainsanaasi
    • Käytä sanoja niin otsikoissa kuin varsinaisessa tekstissäkin
  • Luo jakamisen strategia:
    • Liitä blogi blogihakemistoihin kuten Blogilista ja Blog Catalog
    • Liitä blogisi päivittymään automaattisesti teillä käytössä oleviin sosiaalisen median palveluihin, kuten Facebook ja Twitter
    • Jaa aina manuaalisesti tekstisi myös omissa verkostoissasi LinkedInissä, edellä mainituissa ja muissa joita käytät henkilökohtaisesti (esim. StumbleUpon)
    • Jakaa toistenne tekstejä säännöllisesti
  • Luo kommentoimisen strategia:
    • Käy säännöllisesti kommentoimassa alan muissa blogeissa olevia artikkeleja
    • Kommentoi saamiasi kommentteja
    • Kommentoi sosiaalisen median välineissä linkittäessäsi saamiais kommentteja
  • Tuo blogi hyvin esille organisaation etusivulla, navigaatiossa ja muissa materiaaleissa (uutiskirjeissä nosta esille uusia ja vanhoja bloggauksia linkein jne.)
  • Nosta rohkeasti esille myös vanhoja postauksia, ajasta niitä tilapäivityksiin, linkitä niitä vastatessasi aihetta koskeviin kysymyksiin, viittaa niihin uusissa bloggauksissa

Blogin esille tuominen on pitkäjänteistä työtä, joka pitää sisällään runsaasti linkittämistä, jakamista, avainsanailua ja kommentointia varsinaisen sisällöntuottamisen ohella. Se on kuitenkin oiva työkalu, jolla vastaat asiakaspalautteeseen sosiaalisessa mediassa. Pienyrittäjän blogi voi viedä suurien rinnalle ja ohikin!

Muista mitata vaikutuksia ja näkyvyyttä

Älä myöskään unohda mittaamista! Jos mittaaminen aiheuttaa sinussa lähinnä hämmennystä, ilmoittaudu ihmeessä äkkiä mittaamista koskevalle Läsnäoloklinikallemme.

Ja jos olet miettinyt mitä yritys voi tehdä Facebookissa, yksi vastaus on 100% varmuudella: tuoda omaa blogiaan esille.

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.