Olette siis luoneet Facebook-sivun yrityksellenne tai brändillenne, ettekä pelkää jonkin Diasporan tms. yllättäen korvaavan Facebookin? Ja olette saaneet hoidettua sekä 4 asiaa joiden pitäisi Facebook-sivulla olla kunnossa että työtekijänne asian suhteen kartalle? On siis korkein aika kertoa sivuista myös muille!

Ja kertoa niistä pitää, sillä miten kukaan tietäisi sivujen olevan olemassa ellei asiasta puhuta? Useat ovat kysyneet sekä Facebookia koskevissa koulutuksissamme, että kurssien ulkopuolella kuinka Facebook-sivulle saadaan lyhytosoite, mistä löytyy Facebook-logo omille virallisille sivuille tai mistä löytyvät Facebookin yhteisöliitännäiset. Kaikkien näiden löytämiseksi on nykyään yksi tie suoraan Facebook-sivultanne!

ssä

Klikatkaa logokuvanne alta kohtaa “Muokkaa kohdetta sivu” ja aukeavasta näkymästä vasemmanpuoleisesta navigaatiosta kohtaa “Markkinointi”. Aukeavassa näkymässä on muutakin kuin vastaukset ylläoleviin kysymyksiin, löydätte useampia keinoja kartuttaa tykkääjienne, seuraajienne ja fanienne määrää. Mutta nyt käyn läpi ne kysytyimpien kysymysten vastaukset:

  1. Luokaa lyhytosoite sivullenne
    Luomalla lyhytosoitteen sivulle saatte käyttöön osoitteen muotoa http://www.facebook.com/yrityksennimi. Tarvitsette 25 tykkääjää sivullenne, ennenkuin pääsette lyhytosoitteeseen kiinni. Huomatkaa, että lyhytosoitteen luontisivulla on ensin henkilökohtaisen tilin käyttäjänimen valinta! Sen alta löytyy linkki sivujen käyttäjänimen valintaan.
  2. Facebook-logo omiin materiaaleihinne
    Facebook on tarkkana oman logonsa käytöstä, niinkuin mikä tahansa yritys on. Kohta Brand Permissions löytyy Markkinointi-sivun listan alta ja kehoitan kiinnittämään siihen huomiota. Brändiresurssikeskuksesta löydätte kohdan Logot ja tuotemerkit, jossa kerrotaan kuinka Facebookin logoa saa käyttää ja löydätte sieltä myös ladattavat tiedostot. Esimerkiksi jos haluatte virallisille sivuillenne kuvalinkin Facebook-sivullenne, käyttäisin “f”-logoa.
  3. Yhteisöliitännäiset käyttöön
    Facebookin yhteisöliitännäisillä saa esimerkiksi organisaation blogiin uudella tavalla elämää, joten suosittelen lämpimästi niiden käyttämistä. Alkuun kannattaa lähteä Markkinointi-sivulla esille nostettavasta Tykkäysboksista eli Like Boxista ja saman sivun vasemmanlaidan navigoinnista löydätte muut yhteisöliitännäisten vaihtoehdot. Harkitsisin ainakin Tykkää-nappeja yksittäisissä artikkeleissa sekä Suositellut-laatikkoa, jotka molemmat pistävät asiakkaiden, yleisön ja lukijoiden mielenkiintoon paukkuja.

Sosiaalisen median koulutuksissamme käymme läpi monia muitakin tapoja kartuttaa tykkääjien määrää ilman, että joutuisit ostamaan faneja. Suomalaiset yritykset ovat Facebookissa yhä enenevissä määrin mukana, joten kannattaa tehdä kaikkensa tullakseen havaituksi kunnolla. Oman vinkeytensä markkinointiin saa hyödyntämällä henkilökohtaisen profiilin kohdalla uudenmallista profiilia, jossa pääsee vähän “kikkailemaan” käyttäjäkuvien ja nostettujen kuvien avulla. Tulevaisuudessa yrityssivuilla tullaan näkemään samanoloinen kuvajärjestely, joten inspiroivia kuvia kannattaa vilkuilla jo siitäkin syystä ennakkoon.

PS. Muista myös parhaat tavat saada yleisö reagoimaan viestintääsi sosiaalisessa mediassa: kysy, kehoita, kommentoi, kritisoi, kiihota!

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.